Byggahus.se
Skulle byta ytterbelysning, i den gamla så har de kopplat in ett uttag nere ifrån men detta skall jag ta bort. Som ni ser på bilden så kommer det 4 trådar blå brun och jord fattar jag , men brun nr 2 var gör jag av den och vilken är vilken. Tacksam för hjälp.
 
  • Person som byter ytterbelysning med synliga elektriska ledningar i olika färger och en kopplingsdosa mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Om man får agera sierska, så gissar jag på fast fas till uttaget och en styrd fas till lampan.

Men att mäta är att veta, dumt att gissa sig fram!
 
vilken som var vilken hade nog varit enklast att kontrollera innan. Nu får du nog mäta isåfall eller testa. Funktionen blir ju bara tvärtom om det blir fel. Lampan lyser hela tiden och spänningen till uttaget slås av och på om du väljer fel..........
 
S Stefan1972 skrev:
vilken som var vilken hade nog varit enklast att kontrollera innan. Nu får du nog mäta isåfall eller testa. Funktionen blir ju bara tvärtom om det blir fel. Lampan lyser hela tiden och spänningen till uttaget slås av och på om du väljer fel..........
Ok och sen bara jag sluter tråden på den andra och låter den vara o kopplad då eftersom jag inte skall ha ut taget längre
 
Jo fast du får ju även göra tåten spänningslös i andra änden.
 
Kul fråga för forumet, vilken av de två bruna är vad? Såklart omöjligt att svara på, hur var det kopplat innan?
 
S Stefan1972 skrev:
Jo fast du får ju även göra tåten spänningslös i andra änden.
Du menar i kopplingsdosan i väggen då eller ?
 
J Johan456 skrev:
Kul fråga för forumet, vilken av de två bruna är vad? Såklart omöjligt att svara på, hur var det kopplat innan?
Så klart tog jag bort det innan jag såg att det var 4 som kom ut från väggen, om jag säger så här blå brun och jord är samma sorts tråd den andra bruna är en annan .
 
tommib
Om det är en nyansskillnad på de två bruna så tittar du lämpligen i matningspunkten vilken som är vad. Sen kopplar du tändtråden till där lampan vill ha den och isolerar den andra med en ubåt eller Wago.

En brasklapp är också att man aldrig ska förutsätta att blå är nolla och gulgrön är jord, man ska verifiera att det är kopplat så.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Kontrollmät med multimeter!

Vi kan gissa en massa saker här på forumet men alla gissningar kommer bygga på att det är rätt kopplat tidigare. Det skulle inte jag utgå från... det finns folk som dött av gamla felkopplingar kombinerat med utebliven kontrollmätning vid ändring.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
E
Eftersom du vet att det fungerade innan med grön/gul som jord, brun som tändtråd och blå som nolla så kan du koppla det så. Och så isolera den andra bruna.

Funkar inte detta så byter du plats på de bruna.

Du har oddsen på din sida.

Sen kan det givetvis ha varit felkopplat innan, i detta fall är det kört, en elektriker hade kanske gjort lite kontroller före.
 
E El-Löken66 skrev:
Eftersom du vet att det fungerade innan med grön/gul som jord, brun som tändtråd och blå som nolla så kan du koppla det så. Och så isolera den andra bruna.

Funkar inte detta så byter du plats på de bruna.

Du har oddsen på din sida.

Sen kan det givetvis ha varit felkopplat innan, i detta fall är det kört, en elektriker hade kanske gjort lite kontroller före.
Om man nu ska vara djävulens advokat här så förutsätter även det svaret att jord var kopplad till jord på armaturen innan... visst oddsen är nog höga men de är inte 100%.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
E Eld skrev:
Om man nu ska vara djävulens advokat här så förutsätter även det svaret att jord var kopplad till jord på armaturen innan... visst oddsen är nog höga men de är inte 100%.
E Eld skrev:
Om man nu ska vara djävulens advokat här så förutsätter även det svaret att jord var kopplad till jord på armaturen innan... visst oddsen är nog höga men de är inte 100%.
På vilket sätt blir det farligare med en fel kopplad ny lampa än en gammal felkopplad lampa?
 
Jag är inte den som räds att dra enkel el själv och frågar man inte så lär man sig inte men just när det kommer till ganska grundläggande saker så vill jag nog ändå ha det sagt; behöver du fråga ska du nog starkt överväga att ta in en elektriker. Gör du fel finns det en överhängande risk att skada dig själv eller andra.
 
E El-Löken66 skrev:
På vilket sätt blir det farligare med en fel kopplad ny lampa än en gammal felkopplad lampa?
Den kanske inte var felkopplad tidigare, men färgerna var fel. Tex blå är jord och gul/grön är neutral. Sedan kopplar TS som du skriver och som är mest sannolikt, men inte säkerställt, att blå är neutral och gul/grön är jord. Då blev det sämre efter bytet av lampan. Jord och neutral är nu förväxlade. Det framkommer inte om TS kollade innan han kopplade loss hur det var kopplat.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.