Jag funderar på att köpa en sån här flistugg/kompostkvarn från Meec Tools, 2500 watt. Den är väldigt billig, ca 1200 kr på Rusta.
Jag vill ha den för att få flis för täckodling.
Vill alltså ha träflisor som är minst 3-4 cm i kvadrat och inget sågspån.
Hur stora flis gör den?
Undrar Staffan

• Hand som håller träflisor av olika storlekar, liggande på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd kartong med Meec Tools flistugg/kompostkvarn, 2500 W, placerad i en kundvagn i en butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni vill ha grövre bitar så ska ni köpa en kompostkvarn med valsar. Den Jula har på 2500W använder knivar och då blir det generellt mer finfördelat. Den andra versionen de har på 2800W har en vals så med den borde det bli lite grövre bitar. Sedan beror det mycket på hur torrt materialet ni ska köra är. Nyklippt från häcken tenderar att vara segare och ge större bitar.

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
Jepp som victor skriver, ingen färskvara i kvarnen, det som ska flisas ska ligga och torka i ett hörn på tomten, minst 3 månader, för att flisas bra, annars blir det bara geggamoja i kvarnen, som sätter igen nästan alla hål och spribgor som finns.
En med valsar är bäst, då knivarna blir slöa, inget bra. Har själv en kvarn ( valsar ) och för att få lite finare spånor kör jag det 2 gånger. Samt lägger upp det för tork på våren eller över vintern. Så att köpa billigt kan bli en massa jobb med att rensa i struten.

Tack för svar!
Ungefär stora flis får man av en kvarn med valsar? Är flisen tillräckligt stora för att täcka gångar och odlingar med? Jag vill alltså inte ha sågspån.

L Staffan Wolters skrev:
Tack för svar!
Ungefär stora flis får man av en kvarn med valsar? Är flisen tillräckligt stora för att täcka gångar och odlingar med? Jag vill alltså inte ha sågspån.
Jag har mina flisor liggande som gångväg i köksträdgården och fungerar mycket bra. Maler ner och det samlas under, hivar upp det i skottkärran och maler en gång till. Blir perfekt för min del och inget sågspån.
Nu har jag en Bosch ( den starka som går på enfas 10 amp ) kanske en större än du tänkt dig och den tar upp till 40 mm grovt, men ska då vara torra. Även min kladdar ihop sig om jag stoppar i färska löv och gräs.
Med riktigt torra grenar så maler det kraftigt

Storleken på fliset, eller snarare bredden eftersom det som stoppas ner delas på längden, beror på valsens storlek mellan skären. Fliset från den Bosch jag använder är ca 2 cm. Det tordes vara ungefär likadant på de flesta konsumentmaskiner.

För att få storlekar som på din bild behövs helt andra maskiner, som matas med grenar och trädstammar.

C
L Staffan Wolters skrev:
Jag vill alltså inte ha sågspån.
Sågspån behöver du inte oroa dig för, dock tror jag inte du hittar en maskin som mal så grovt som på din bild.

Vi har en med valsar från Biltema, har -åtminstone förr- varit bäst i test. Den har tjänat oss väl sedan 2018 och tuggar på än. Blir perfekt flis för rabatter och gångar.

Storleken beror på maskin men av de jag har kört, och då är det både modeller med knivar och vals, så funkar flisen att täcka med. Alla har också klarat av färska grenar med löven kvar utan något större krångel. Valsmaskinerna går dessutom att backa så har man tryckt i för mycket utan att låta tratten tömmas så är det bara att backa valsarna och köra igen.
Vill man täcka gångar kanske man väljer att köra utan llöv och låta det torka för då vill man antagligen inte att det byts ner lika fort. För vanlig marktäckning är gröna löv och färska grensr bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.