7 796 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Var ska vi ha duschen ,tvättställ o toalettstol?
Kommer inte att göra det anpassat för rörelsehandikapp, känns för litet för anpassa sig efter det...Här nu prövat lite i ikeas ritprogram men klarar inte av få in dörrar o fönster som finns i verklighetenBirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Med så stor yta och så få saker som ska in är det närmast provocerande om det inte handikappanpassas. Det enda som krävs är väl i princip att toa och handfat hamnar bredvid och inte mittemot varandra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag tror att det känns lite snirkligt, och därmed onödigt trångt, när man ska från dörren till duschen med handfat och toalett på varsin vägg.
En enkel anpassning är att se till att det på ena sidan av toaletten är fritt i 100 cm räknat från mitten av toaletten, och det är okej att en del av det utrymmet är inuti duschen.
Ladda gärna upp hur den 2-dimensionella ritningen uppifrån ser ut också. I det här skedet spelar det ju ingen roll vilken toalett och kommod du väljer i programmet mer än att det är bra att kolla med olika bredder av kommoder.
En enkel anpassning är att se till att det på ena sidan av toaletten är fritt i 100 cm räknat från mitten av toaletten, och det är okej att en del av det utrymmet är inuti duschen.
Ladda gärna upp hur den 2-dimensionella ritningen uppifrån ser ut också. I det här skedet spelar det ju ingen roll vilken toalett och kommod du väljer i programmet mer än att det är bra att kolla med olika bredder av kommoder.
Har mixtrat lite mera nu....BirgitS skrev:
Jag tror att det känns lite snirkligt, och därmed onödigt trångt, när man ska från dörren till duschen med handfat och toalett på varsin vägg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Som högerhänt skulle jag vilja ha lite mer utrymme mellan toa och kommod, men i princip ser det bra ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag tycker det där är en planlösning som bör fungera väl. Till vänster om kommoden får man plats med en skräpkorg och handdukskrokar. Däremot bör nog toaletten flyttas lite längre bort från kommoden, man bör räkna med 40 cm från mitten av toaletten till kommoden så att man kommer åt att städa, luta sig och få plats med knäna.
Hur har ni tänkt att ordna duschen?
Med en 160 cm bred dusch behöver den egentligen inte vara så djup. I vilket fall som helst är det ju bra att se till att handdukarna inte kommer för långt bort.
Med en 160 cm bred dusch behöver den egentligen inte vara så djup. I vilket fall som helst är det ju bra att se till att handdukarna inte kommer för långt bort.
Jag ska dra isär där mellan toalett o kommod då, vet faktiskt inte riktigt hur djup duschen ska vara , 110-120 cm kanske..... Råd tas som sagt gärna emotBirgitS skrev:
Jag tycker det där är en planlösning som bör fungera väl. Till vänster om kommoden får man plats med en skräpkorg och handdukskrokar. Däremot bör nog toaletten flyttas lite längre bort från kommoden, man bör räkna med 40 cm från mitten av toaletten till kommoden så att man kommer åt att städa, luta sig och få plats med knäna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Oj, har nog aldrig sett någon dusch som är så stor som 160 x 110 cm, får ju plats en hel familj då. Läge för två dusch-set?
Annars är ju standardstorlek 90 x 90 cm och gör man den större på ett mått så kan man minska det andra utan att det känns trångt (går ju bra att duscha i badkar som är 70 cm djupa). Duschar med två dusch-set brukar väl fortfarande vara 90 cm djupa fast de är breda.
Annars är ju standardstorlek 90 x 90 cm och gör man den större på ett mått så kan man minska det andra utan att det känns trångt (går ju bra att duscha i badkar som är 70 cm djupa). Duschar med två dusch-set brukar väl fortfarande vara 90 cm djupa fast de är breda.
Duschen uppe är 80x80 med svängda dörrar o den känns liten så nu när vi har möjlighet göra större tänkte vi ta vara på den chansen. Skulle man göra hörna på t.ex 110x110 så blir det ju bara ca 50 cm till höger om duschen o vad ska man ha där då? Tänkte då att det är bättre med fulla bredden o med förvaring på en av väggarna inne i duschen för tvål, champo mm istället för att ha nåt hängande på dörrarna men djupet vet jag som sagt inte än hur pass generös man borde vara med.... Borde man ha två duschar på den bredden
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Ja, 80x80 är ju trångt men jag upplever inte vår 90x90 med svängda dörrar samt hörnhyllor som trång, även om det inte känns direkt rymligt heller så 10 cm gör stor skillnad.
De 50 cm till höger om duschen är utmärkt till handdukstork och då blir det mer väggyta kvar till vänster för t.ex. ett högt väggskåp.
De 50 cm till höger om duschen är utmärkt till handdukstork och då blir det mer väggyta kvar till vänster för t.ex. ett högt väggskåp.
Om man vill duscha tillsammans så fungerar det mycket bra på 160 cm bredd.P ptlf skrev:
Många handdukstorkar är ju 50 cm elr bredare o smalare än det vet jag inte om jag vill ha... Tänkte nog ha den just utanför duschväggen men är ju som sagt öppen för alla förslag än Vet inte om det behövs något högskåp genom att garderoben finns o så en kommod men isf får man ju in ett mellan garderob o fönster.BirgitS skrev:
Ja, 80x80 är ju trångt men jag upplever inte vår 90x90 med svängda dörrar samt hörnhyllor som trång, även om det inte känns direkt rymligt heller så 10 cm gör stor skillnad.
Om man vill duscha tillsammans så fungerar det mycket bra på 160 cm bredd.
Har ju varit liiite svårt duscha tillsammans i en 80x80 dusch men nu blir det både trevligare o enklare! Om man bara ska ha en duschstång på den bredden ska man den i mitten då o golvbrunn även den på mitten? Blir mycket funderingar trots man tyckte det borde vara rätt så lätt få till.....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Förlåt att jag var otydlig, jag menade att du kunde ha torken på den högra väggen.
Om man planerar att vara två i duschen ofta så underlättar det nog att ha varsin tak- och handdusch. Men om det bara är en har jag nog sett både alternativet med att placera duschblandaren i mitten och på duschutrymmets kortvägg, det senare fallet är det normala om man inte har någon dörr utan en vägg som slutar typ 70 cm från den andra kortväggen så att man får en öppning att gå in i.
Om man planerar att vara två i duschen ofta så underlättar det nog att ha varsin tak- och handdusch. Men om det bara är en har jag nog sett både alternativet med att placera duschblandaren i mitten och på duschutrymmets kortvägg, det senare fallet är det normala om man inte har någon dörr utan en vägg som slutar typ 70 cm från den andra kortväggen så att man får en öppning att gå in i.
Du var nog inte otydlig utan jag som tänkte fel, du verkar ju ha koll så jag borde ha förstått att du menade på den högra väggen Har inte riktigt hunnit komma till duschväggen så jag vet inte vad det blir för alternativ där, genom att duschen blir bred så lär det ju säkert finnas lite alternativ, ena halvan fast elr två vikbara dörrar mm så jag får fundera o hoppas på förslag Finns det skjutbara som blir smidiga?BirgitS skrev:
Förlåt att jag var otydlig, jag menade att du kunde ha torken på den högra väggen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Skjutdörrar brukar gå i en metallist nedtill och det är ju svårstädat så det är ju mer en nödlösning när det är trångt och man inte får plats med en öppen dörr.
Det finns ju många förslag på hur man kan göra vid nischer om du kollar på företagen som säljer duschdörrar och liknande, Svedbergs, INR, Hafa, Gustavsberg (för att ta de namn som dök upp i huvudet).
Det finns ju många förslag på hur man kan göra vid nischer om du kollar på företagen som säljer duschdörrar och liknande, Svedbergs, INR, Hafa, Gustavsberg (för att ta de namn som dök upp i huvudet).