355 läst ·
5 svar
355 läst
5 svar
Var ska termostatetn sitta?
Termostatventiler och returventiler har oftast en flödesriktning som bör följas, annars finns risk för felfunktion/missljud.
Termostatventiler och returventiler bör sitta på rören så att man kan stänga dessa å ta bort radiatorn.
Termostatventiler och returventiler bör sitta på rören så att man kan stänga dessa å ta bort radiatorn.
Tack för svaren. Det här är hos en släkting som jag försöker hjälpa att få upp värmen nu när det blir kallare ute. Jag har väldigt lite koll på värmesystem men allt är luftat och cirkulationspumpen är ny och ser ut att fungera som den ska.
Det rör sig om ett vattenburet system där efter att värmepannan bytts för några månader sen är det några (inte alla) radiatorer som inte blir riktigt varma. På dessa radiatorer sitter termostaten på returen. Jag vet inte om de även före bytet satt på returen i varje fall var de varma då.
Kan det vara så att i samband med pannbytet har någon värmeslinga bytt riktning oc det är därför? Jag tänker eftersom vissa radiatorer är normalvarma och returen där går via termostaten.
Det rör sig om ett vattenburet system där efter att värmepannan bytts för några månader sen är det några (inte alla) radiatorer som inte blir riktigt varma. På dessa radiatorer sitter termostaten på returen. Jag vet inte om de även före bytet satt på returen i varje fall var de varma då.
Kan det vara så att i samband med pannbytet har någon värmeslinga bytt riktning oc det är därför? Jag tänker eftersom vissa radiatorer är normalvarma och returen där går via termostaten.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det är en vedpanna men systemet går på elpatron när pannan inte går. I pannrummet är alla rör nydragna kopparrör.J Josth skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden