Hej,
Jag har en fråga om radiatorer och termostater. Spelar det någon roll om termostaten sitter på till-vattnet eller på returen?

Tack på förhand!

Egentligen spelar det ingen roll eftersom det är flödet genom radiatorn som ska strypas. Men en vattenburen radiator fungerar mycket sämre om man byter flödesriktningen genom radiatorn.

• Gilla
StereoT
  • Laddar…
Termostatventiler och returventiler har oftast en flödesriktning som bör följas, annars finns risk för felfunktion/missljud.

Termostatventiler och returventiler bör sitta på rören så att man kan stänga dessa å ta bort radiatorn.

• Gilla
StereoT
  • Laddar…
Tack för svaren. Det här är hos en släkting som jag försöker hjälpa att få upp värmen nu när det blir kallare ute. Jag har väldigt lite koll på värmesystem men allt är luftat och cirkulationspumpen är ny och ser ut att fungera som den ska.

Det rör sig om ett vattenburet system där efter att värmepannan bytts för några månader sen är det några (inte alla) radiatorer som inte blir riktigt varma. På dessa radiatorer sitter termostaten på returen. Jag vet inte om de även före bytet satt på returen i varje fall var de varma då.

Kan det vara så att i samband med pannbytet har någon värmeslinga bytt riktning oc det är därför? Jag tänker eftersom vissa radiatorer är normalvarma och returen där går via termostaten.

En ny panna kopplar man till stamledningen för värme respektive varmvatten. Man håller normalt inte på och joxar med enskilda slingor. Vad är det för panna nu? Högtemperatursystem?

• Gilla
StereoT
  • Laddar…
J Josth skrev:
En ny panna kopplar man till stamledningen för värme respektive varmvatten. Man håller normalt inte på och joxar med enskilda slingor. Vad är det för panna nu? Högtemperatursystem?
Det är en vedpanna men systemet går på elpatron när pannan inte går. I pannrummet är alla rör nydragna kopparrör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.