Om jag förstått det rätt så ska man sätta takfotsbrädan på takstolsändarna som sticker ut och sedan lägga råspånt över så den täcker takfotsbrädan.
Sedan lägga pappen ner en bit på takfotsbrädan eller?

Jag ska ha bandtäckt plåt och då ska man inte ha trekantslist ute vid gavlarna va?
Bara vika pappen runt råsponten och spika den under?
Ska man spika en 45x45mm regel under råsponten till vindskivorna? Efter eller innan papp?

Något jag glömt eller bra att veta?

Se tex click tak som liknar falsade plåt tak..dom använder speciell plåt vid takfoten.
Takfotsbrädan är fäste för rännan och skydd för takstolsändars tvärträ använd polyesterarmerad papp tex yap 5000 och pappen ska inte dras ner över takfotsbrädan utan använd plåt tex clicktakets fotplåt.

hej det är clix jag tänkt lägga.
jag vet dom har speciell fotplåt men där visas ingen takfotsbräda på deras monteringsanvisning.

Ska man skära av pappet i överkant med takfotsbrädan?
Ska det inte vara yap 2200?

Jag antar att det ska vara så här:

Fick inte bilden till att fungera.
Här är länk :
http://imageshack.us/photo/my-images/24/mont2c.jpg/

mont2c.jpg

Redigerat:
Takfotsbrädan monterade jag exakt så som du ritat in, takpappen (eller kondenskydd som clix kallar det) skall sättas över fotplåten, låt pappen gå över ca 10 cm.

Det som du får fundera på är hur du skall göra med hängrännorna, jag använde vanlig krok som skruvades i takfotsbädan och rännan kom inte riktigt upp till takfotsplåten utan det blev ett litet mellanrum. Då jag monterade detta grämde jag mig lite då snyggast hade varit att få rännan tightare mot plåten, men det blev väldigt bra för då snön på vintern rasar ned passerar snön rännan utan att skada den (22 graders taklutning).

Min takfotsbräda är 95mm, så vindskivorna blev 120mm för att täcka takfotsbrädan från sidan och sluta i höjd med råsponten. Denna fästes i en 45x45 på undersidan råsponten. Pappen vek jag upp mellan takplåtarna och vindskivan i plåt, nu finns det lite olika vindskiveplåtarcfrån clix, jag har den som är helt platt. Denna var dock inte hög nog för att täcka vindskivan i trä, är detta viktigt fixar ett plåtslageri nya till samma kostnad som clix säljer dem.

Okej så pappen kan jag spika på takfotsbrädan 10cm ner?

Jag hade tänkt montera hängrännorna på takfotsbrädan, jag ska också ha 22 graders lutning.
Träffar vattnet när det regnar rännan eller åker det över rännan?
Min takfotsbräda blir nog 170 eller 195, takstolsändarna är 170 vad sätter man då?

Jag hade tänkt mig den översta vindskivan, det är så "proffsen" gör väll?
Ska man vika ner pappen lite på vindskivan som täcks av plåten bara?
vindskiva.gif

Hade en ställbar rännkrok varit bättre menar du?
Det är sådana jag hade tänkt använda.

Vilken papp ska man ha yap 2200 eller 5000?

Klistra pappen mot takfotsplåten, det får inte finnas några synliga spikskallar som kan skava mot påten.
Vattnet träffar rännan, tror det är 100mm rännor jag har.

Det är den översta vindskivelösningen jag har, Men clix luras lite med den bilden då plåten bara är 110mm hög, vilket innebär att vindskivan i trä max är 45 mm på bilden. Jag har en 45x45 på baksidan vindskivan och under råsponten som vindskivan är skruvad i, detta för att enklare kunna byta den.

När jag tänker efter vek jag ned pappen på ena gaveln, men vek upp den på andra, tror inte det spelar någon roll.

Jag har läst monteringsanvisningarna på pappen och då ska man först skära till en bit som är ca 30cm bred och låta den gå utanför råsponten med 5cm och sedan spika dit takfotsplåten med cc 15cm och sedan klista första våden på takfotsplåten.
Det är den 30cm våden under takfotsplåten jag undrar hur långt den ska gå ner?

Lite rörigt förklarat.

Jag hade också tänkt sätta en 45x45 22mm in från råspåntkanten så vindskivan ryms.
Har du skuvat 45x45 uppe ifrån innan pappen eller?

Vindskiveplåten hängs bara över den kanten från takplåten, ska man vika den innåt en gång så den blir dubbelfalsad?

Vissa pappsorter har hängslen och livrem, men med t-tak så behövs inte detta, den är också så tunn så det blir inga bulor vid pappskarvarna.
45x45 skruvade jag uppeifrån genom råsponten, men jag drog inte in den utan satte den kant i kant och vindskivan livade med råsponten i ovankant istället, så den monterades innan jag lade plåten.

Vinskiveplåten hängs bara på och skruvas från sidan in i vindskivan.

Ett tips vid ihopkörning av fotplåtar och vindskivor är att nypa av hörnet 1x1cm ca på den del som skall träs in, då får man ihop skarven snyggar, lite svårt att förklara, men du fattar då du har grejerna framför dig.

Kollade pappen den verkar bra förutom längden, mitt tak är 13.5m långt.
Men det är kanske lugt att skarva pappen, fast det känns bättre med hela våder =)

Lindabs sida ville inte fungera, är lindab bättre än byggmax?

Pappen går att skarva.
Vet inte vad byggmax har, men lindab hade galvaniserade rännor som passar bra till aluzink, har du annan färg så kanske byggmax har en matchande färg. Det står inte på lindabs hemsida att de har galvade (omålade), men det har de.

Kroken på lindabs sida är K11krok för 27grader taklutning.

hehe, vi velar fortfarande om vi ska ha aluzink eller svart.
bägge passar bra till vit putsat hus.

tack för tipset iaf

Jag funderar lite på takpappen, fick tipset om t-tak yap super och kolla lite, den är lite dyrare än yap 2200.
Den är längre täcker bredare, men den får inte ligga utan tak så länge, är mycket tunnare.
Är den verkligen bättre eller bara snabbare att lägga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.