3 353 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Var ska jag dela på jord och nolla ?
Håller på att förbereda för dagen D då den riktiga elektrikern kommer och godkänner min instalation och kopplar in den
Jag har sanerat gamla proppskåpet (9 proppar) samt dragit nya rör + kablar
till det mesta i torpet
samt satt dit ett skåp där det ska sitta en jordfelsbrytare.
Frågan är var jag ska dela på jord och nolla
Till stolpen går Eons 4 blanktrådar ned till elmätar skåpet där är sitter först 3 säkringar och sedan
en huvudströmbrytare sedan elmätaren och sedan ytterligare 3 säkringar
var man delat upp nolla och jord här är jag inte på det klara med för jag har undvikt skåpet möjligaste mån
( härifrån går strömmen till en lada och uthus och det ser ut som .....)
från skåpet går en kabel med 3 ledare , nolla och en sådan där skärm som är lindad runt ledarna och nollan
den här kabeln har elektrikern kopplat ur åt mig i skåpet så jag kunnat riva ut det jag velat i huset i lugn och ro
Nu har jag satt dit en jordfelsbrytarlåda inne i huset sanerat proppskåpet och delat på jord och nolla inne i det
därifrån kommer alltså 3 ledare nolla och jord ned till jordfelsbrytar lådan
frågan är alltså om jag ska jag ska använda skärmen som jord bort till skåpet och ha delningen där
eller dela på det i jordfelsbrytar lådan??
Nu skulle jag kunna vänta och låta elektrikern fixa det hela men jag blev bara nyfiken
Jag har sanerat gamla proppskåpet (9 proppar) samt dragit nya rör + kablar
till det mesta i torpet
samt satt dit ett skåp där det ska sitta en jordfelsbrytare.
Frågan är var jag ska dela på jord och nolla
Till stolpen går Eons 4 blanktrådar ned till elmätar skåpet där är sitter först 3 säkringar och sedan
en huvudströmbrytare sedan elmätaren och sedan ytterligare 3 säkringar
var man delat upp nolla och jord här är jag inte på det klara med för jag har undvikt skåpet möjligaste mån
( härifrån går strömmen till en lada och uthus och det ser ut som .....)
från skåpet går en kabel med 3 ledare , nolla och en sådan där skärm som är lindad runt ledarna och nollan
den här kabeln har elektrikern kopplat ur åt mig i skåpet så jag kunnat riva ut det jag velat i huset i lugn och ro
Nu har jag satt dit en jordfelsbrytarlåda inne i huset sanerat proppskåpet och delat på jord och nolla inne i det
därifrån kommer alltså 3 ledare nolla och jord ned till jordfelsbrytar lådan
frågan är alltså om jag ska jag ska använda skärmen som jord bort till skåpet och ha delningen där
eller dela på det i jordfelsbrytar lådan??
Nu skulle jag kunna vänta och låta elektrikern fixa det hela men jag blev bara nyfiken
räknas alltså den "skärmen" som består av en massa små ledare samt en liten tjock platt ledare som en tillräcklig jordföbindelse.
jag vet inte vad det är för någon kabel men arian på ledarna är bara 2,5 mm2
så det jag kommer bara säkra med 10 amp i centalen
(tanken är väl att byta kabeln sosmåningom men det innebär att halva tomten ska grävas upp och det är inte lockande )
jag vet inte vad det är för någon kabel men arian på ledarna är bara 2,5 mm2
så det jag kommer bara säkra med 10 amp i centalen
(tanken är väl att byta kabeln sosmåningom men det innebär att halva tomten ska grävas upp och det är inte lockande )
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Troligen ja (utan att veta exakt vad det är för kabel). Men endast 2.5mm2 så måste du dela upp i mätarskåpet.FFL skrev:
Vilken central? Mätarskåpet? 16A borde gå bra om inte kabeln är vääldigt lång.FFL skrev:
då ska kan jag alltså dra skärmen direkt till jordskenan i proppskåpet.
från mätarskåpet till proppskåpet inne i huset centralen är det ca 30m
i mätarskåpet sitter det 16 A
nu har jag inget behov av högre än 10 A i huset
fördelen blir väl att propparna går där istället för 30 m bort
från mätarskåpet till proppskåpet inne i huset centralen är det ca 30m
i mätarskåpet sitter det 16 A
nu har jag inget behov av högre än 10 A i huset
fördelen blir väl att propparna går där istället för 30 m bort
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Precis. Kör med 16A i mätarskåpet.
Hur kommer det sig att denna huvudledning från mätarskåpet har den blygsamma arean 2.5mm2? - det är högst ovanligt.
För ordningens skull vill jag också poängtera att du givetvis kontrollerar jordförbindelsen noga, helst mäter impedansen.
Hur kommer det sig att denna huvudledning från mätarskåpet har den blygsamma arean 2.5mm2? - det är högst ovanligt.
För ordningens skull vill jag också poängtera att du givetvis kontrollerar jordförbindelsen noga, helst mäter impedansen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om det är en glad amatör som lagt den så är det ju inte så konstigt om det är 2,5mm2. "Jag ska ju bara säkra 16A så då funkar det ju med den här..."
inte vet jag - med biltema typ menar jag en billig liten kabel som går att köpa var som
som det sett ut så har den nuvarande kabeln satts dit som en ersättare för en äldre kabel
för inte allt för länge sedan kanske 5- 10 år
som det sett ut så har den nuvarande kabeln satts dit som en ersättare för en äldre kabel
för inte allt för länge sedan kanske 5- 10 år
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det en svart eller vit kabel? Plast eller gummihölje?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
EKKJ? Syns det ingen märkning?
Klicka här för att svara