I
Var och inhandlade nya brandvarnare, sådana man kan koppla ihop. Läser monteringsanvisningen inser att hänsyn inte tagits till om man har mekanisk ventilation. Uppstår en brand mellan luftintaget och utsuget är det inte säkert att det larmar förrän det i princip är för sent.
Borde inte sensorerna sitta i frånluftsdonen?
Det blir rätt många om man även ska täcka in sträckan mellan luftintag och utsug.:|

Ventilationen skall byta ut luften i ett rum varannan timme. Farlig rökutveckling går många ggr fortare än så. Ventilationens påverkan är alltså försumbar.

I
pelle242 skrev:
Ventilationen skall byta ut luften i ett rum varannan timme. Farlig rökutveckling går många ggr fortare än så. Ventilationens påverkan är alltså försumbar.
Handlar väl lite om i vilket skede man vill veta, Jag vill veta så tidigt som möjligt. Har man sen frånluftsvärmepump som jag har, överventilerar man kanske, särskilt sommartid så får man billigare varmvatten. Är det riktigt varmt spidar jag upp luftbytet nattetid för att få in lite svalare luft, varannan timme är väl det minsta.
Men du är säker på att det inte spelar roll?

Enligt SBF110:7 så ska rök/värmedetektor sitta minst 1 meter ifrån tilluftsdon, kommer inte ihåg om det står någon om avståndet till frånluftdon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.