6 082 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Var sälja serverskåp (rackskåp)?
Eftersom jag inte fick ihop serverrummet hemma och fick dela upp funktionerna så har jag två rackskåp som tar plats i garaget?
Ett är nästan nyskick och "snyggt" ett annat är av lite äldre modell.
Var säljer man sådana? Har bara köpt dem nya när kunder har behövt dem. Blocket/Sweclockers? Det är ju inget man skickar direkt.
Hur ska man prissätta dem?
Antar att även äldre skåp har ert visst bruksvärde, frågan är hur stort det är? Det nyare skåpet är 42U med plexidörr, tror det kostar runt 6kkr nytt.
Tänkte försöka ha en teknikloppis i sommar och gallra, men just skåpen behöver jag nog hitta en bättre säljkanal för.
Tacksam för tips!
Ett är nästan nyskick och "snyggt" ett annat är av lite äldre modell.
Var säljer man sådana? Har bara köpt dem nya när kunder har behövt dem. Blocket/Sweclockers? Det är ju inget man skickar direkt.
Hur ska man prissätta dem?
Antar att även äldre skåp har ert visst bruksvärde, frågan är hur stort det är? Det nyare skåpet är 42U med plexidörr, tror det kostar runt 6kkr nytt.
Tänkte försöka ha en teknikloppis i sommar och gallra, men just skåpen behöver jag nog hitta en bättre säljkanal för.
Tacksam för tips!
Ja, att sälja gamal IT-utrustning på blocket är inte lätt. Vi försökte bli av med 6 st 100 Mbit Cisco switchar med stacknings-moduler på blocket. Inget resultat. Till slut blev vi av med dem via kontakter till en person som pluggade nätverk på högskolan. Priset blev ett flak öl till kontoret.
Kanske någon skola eller så i närheten kan vara intresserad?
Vad har man förresten för utrustning hemma som kräver 2 rackskåp? Det blir många servrar det...
Kanske någon skola eller så i närheten kan vara intresserad?
Vad har man förresten för utrustning hemma som kräver 2 rackskåp? Det blir många servrar det...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, Blocket är ju den stora marknadsplatsen.
Öppen för alla.
Men ett rackskåp är ju inget man har hemma i lägenheten precis.
Platsar du på http://www.itproffs.se/ kanske?
Öppen för alla.
Men ett rackskåp är ju inget man har hemma i lägenheten precis.
Platsar du på http://www.itproffs.se/ kanske?
Jo, det gör jag. Tack för det , hade inte tänkt på det.KnockOnWood skrev:
Angående två skåp så skulle jag ha ett i min affärslokal och ett hemma. Har dock jobbservrarna i ett datacenter i stället eftersom jag har fiber dit.
Lite gammal tråd och du kanske har fått dom sålda.
Men jag skulle säga SweClockers helt klart.
Som en flitigbesökare med iaf en 10-20 koll på SweC per dag så ser man serverskåp lite då och då på marknaden och även folk som bygger i serverskåp.
Tror det är bästa tippset att gå via ett mer inriktat forum och marknaderna där...
Men jag skulle säga SweClockers helt klart.
Som en flitigbesökare med iaf en 10-20 koll på SweC per dag så ser man serverskåp lite då och då på marknaden och även folk som bygger i serverskåp.
Tror det är bästa tippset att gå via ett mer inriktat forum och marknaderna där...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Men vad gäller värdet så skulle jag säga att det är lägre än du tror. Just skåp och rack är ofantligt dyra (för vad man får) när man köper dem nya, men begagnade så är det inte hälften utan tiondelar av nypris. Så tro inte att du får sålt ett begagnat rackskåp som kostat 7000:- för 3500:- Snarare 350:- Det är inte ovanligt med "kom och hämta så slipper vi köra till skroten" om man har bara lite kontakter i branschen.
Bara så att du inte prisar ut dig, kolla "marknaden" först.
Bara så att du inte prisar ut dig, kolla "marknaden" först.
Inte i lägenhet, det hade jag i min lägenhet. Men fick inte ställa in det i huset för frunKnockOnWood skrev:
Jag hade allt monterat i rackskåpet. två sladdar in (nätverk och el), tre sladdar ut (tangentbord, mus och skärmkabel) KVM-switch till fyra maskiner. Fungerade hur bra som helst och tyst var det. Kunde ha alla maskiner igång och ändå sova i rummet. Docjk blinkade och lyste en del.
Frun kallade det för rymdrummet. =)
Klicka här för att svara
