Vi kommer att ha tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra i ett 1400 brett utrymme under en bänkskiva. Det är dörr emellan till golvbrunn. På ena sidan är det yttervägg.
Var placerar man bäst eluttag, inkommande vatten och spilltratt?
På sidoväggarna? Bakom? Fel dra vatten i yttervägg? Hålla isär el och vatten? Hur mycket plats tar kranen för inkommande vatten? Krav på åtkomligt?
Kloka synpunkter mottas tacksamt!
Var placerar man bäst eluttag, inkommande vatten och spilltratt?
På sidoväggarna? Bakom? Fel dra vatten i yttervägg? Hålla isär el och vatten? Hur mycket plats tar kranen för inkommande vatten? Krav på åtkomligt?
Kloka synpunkter mottas tacksamt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du bör ju kunna komma åt att stänga av vattnet fort resp. dra ur sladdarna. Går det att nå in till väggen i ett 20 cm brett utrymme som är 65 cm djupt?
Det ska ju gå att rensa spilltratten också men det är ju inte lika bråttom med så där kanske man kan tänka sig att montera bort bänkskivan med några års mellanrum.
Man bör inte dra vatten inne i ytterväggen.
Det ska ju gå att rensa spilltratten också men det är ju inte lika bråttom med så där kanske man kan tänka sig att montera bort bänkskivan med några års mellanrum.
Man bör inte dra vatten inne i ytterväggen.
Ptja. Vi renoverade tvättstugan och drog vatten i ytterväggen och satte uttag bakom maskinerna/under bänkskivan som man inte kommer åt utan att dra ut minst en maskin.
MEN. Elen bryter vi lätt i elskåpet strax intill så det bekymrar mig inte. Vattnet har vi avstängning i blandaren vid diskbänken intill. Utlopp från maskinen går också till avloppet under diskbänken, så det är också löst. Vattnet i ytterväggen är vi medvetna om eventuell frysrisk, så där ligger det väl isolerat "på rätt sida". Det har inte heller varit något bekymmer.
För TS skull hade jag helst sett någon skiss på det hela som komplement till beskrivningen. Och kanske en bild också.
MEN. Elen bryter vi lätt i elskåpet strax intill så det bekymrar mig inte. Vattnet har vi avstängning i blandaren vid diskbänken intill. Utlopp från maskinen går också till avloppet under diskbänken, så det är också löst. Vattnet i ytterväggen är vi medvetna om eventuell frysrisk, så där ligger det väl isolerat "på rätt sida". Det har inte heller varit något bekymmer.
För TS skull hade jag helst sett någon skiss på det hela som komplement till beskrivningen. Och kanske en bild också.
Klicka här för att svara