Finns ett tomt flexrör i min mediacentral som jag tror och hoppas leder upp på vinden. Köpte en 20m lång dragfjäder och började mata på men kan tyvärr inte hitta änden någonstans på vinden när jag går upp och tittar.
Vad finns det för kreativa lösningar för att förstå var änden tagit vägen? Vinden är full av lösull vilket inte gör det hela lättare. Enligt ritning ska det vara draget flexrör upp på vinden för antennkabel och denna är den enda jag kan tänka mig av alla rör i centralen.

• Mediacentral med kablar och ett eluttag, inklusive kopplingsboxar och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsutrymme med isolerande lösull, kartonger och en elinstallation på en träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T
Dukan ta dammsugaren och sätta mot röret (ännu bättre om du kan få det till blås istääller för sug, eller använda kompressor) i änden du ser och sen leta lite på vinden och lyssna var det susar eller viner. Brukar låta en del där slangen tar slut. Det förutsätter att den inte går till en kopplingsdosa och sen vidare, men även med dosa så kan det funka.

T Testarn skrev:
Dukan ta dammsugaren och sätta mot röret (ännu bättre om du kan få det till blås istääller för sug, eller använda kompressor) i änden du ser och sen leta lite på vinden och lyssna var det susar eller viner. Brukar låta en del där slangen tar slut. Det förutsätter att den inte går till en kopplingsdosa och sen vidare, men även med dosa så kan det funka.
Bra idé! Detta ska jag prova. Ska även kolla dosorna på övervåningen om änden kan finnas där i. Tack!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Lycka till!

• Gilla
ErikUlf
  • Laddar…
E ErikUlf skrev:
Bra idé! Detta ska jag prova. Ska även kolla dosorna på övervåningen om änden kan finnas där i. Tack!
Har du ett fasadmonterar mätarskåp?

E elmont skrev:
E elmont skrev:
Har du ett fasadmonterar mätarskåp?
Du menar skåpet på utsidan med inkommande el och huvudsäkring? Absolut, det finns.
Huset är byggt 2016 så det finns två skåp på insidan. Ett med el och ett med tv/ethernet. Bilden visar skåpet med tv/ethernet.

Man brukar dra en slang till mätarskåpet från elcentral och/eller mediecentral

• Gilla
ErikUlf
  • Laddar…
En muff och en bit slang kopplas till slangen, en tutar i slangen och en annan går runt och lyssnar.

• Gilla
ErikUlf
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man brukar dra en slang till mätarskåpet från elcentral och/eller mediecentral
Ska kolla där också!

J jonaserik skrev:
En muff och en bit slang kopplas till slangen, en tutar i slangen och en annan går runt och lyssnar.
Bra idé! Ska prova

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.