14 905 läst ·
82 svar
15k läst
82 svar
Var köper och säljer ni bilar
Jag har haft stora problem när jag har försökt köpa saker på blocket.
Jag ringer och ringer och ringer....men annonsören vägrar svara. Kanske för att telefonnummern är utländsk kanske av någon annan orsak.
Tycker att man borde svara i telefon eller ringa upp när man ser missade samtal om man annonserar ut en vara och är seriös.
Då såna där oseriösa typer ringer på mina annonser på www.findit.fi brukar jag helt enkelt säga åt dem att priset och skicket står beskrivna i annonsen och om de inte hittar något betydande fel som jag har missat då gäller det priset...... och så hör jag inte av dem igen.
Däremot kan jag ibland pruta litet om jag märker att köparen är seriös.
Jag ringer och ringer och ringer....men annonsören vägrar svara. Kanske för att telefonnummern är utländsk kanske av någon annan orsak.
Tycker att man borde svara i telefon eller ringa upp när man ser missade samtal om man annonserar ut en vara och är seriös.
Då såna där oseriösa typer ringer på mina annonser på www.findit.fi brukar jag helt enkelt säga åt dem att priset och skicket står beskrivna i annonsen och om de inte hittar något betydande fel som jag har missat då gäller det priset...... och så hör jag inte av dem igen.
Däremot kan jag ibland pruta litet om jag märker att köparen är seriös.
Jag har köpt och sålt mängder med bilar genom åren, lider av "bilbytarsjukan". A och O för att sälja en bil är att ha en bra annons med bra bilder, det senare kan vara helt avgörande. Affären görs på internet, det är i princip klart när intressenten kommer, för ingen åker helt random runt och kollar. Det finns lite för gott om bilar för det.
I mina annonser har jag alltid synligt reg.nr, väljer själv bort de som döljer dom. Jag vill kolla bilen innan. Jag har mailsvar, alternativt en extratelefon jag kan stänga av. Prut är helt ok, och självklart innan man ens sett bilen. Aldrig att jag skulle slösa min och säljarens tid genom att inte ha en gemensam prisbild klar.
Innan köp kollar man bilen via car.info samt biluppgifter.se
Intressant hur många värderar sin bil, inte sällan på tok för högt och över vad handlarna som lämnar garanti begär.
Blocket är helt dominerande och funkar, om man har med i beräkningarna att där finns många galningar.
Wayke är helt värdelöst.
Marketplace funkar skapligt för lite billigare bilar.
Bilförmedling. Bra om man ska sälja en lite dyrare bil, inte minst för att de ofta kan erbjuda finans.
Om jag är sugen på en bil och den inte har gått iväg på några dagar, så vet jag att det sitter en säljare i andra ändan som är bra less på brutala skambud, varför ett trevligt formulerat mail med ett vettigt bud oftast tas emot bra. Mailar alltid först, delvis beroende på att jag kan ha ett par bilar i pipen men också för att det är smidigare. I mailet har jag de frågor som är avgörande för mig, exempelvis om kamrem är bytt eller liknande. (Helt obegripligt hur dåliga folk är på att skriva annonser.)
Det här med "prutat och klart"...nej, det är det aldrig och det är påfallande ofta som de säljarna själva går in och justerar ned priset.
I mina annonser har jag alltid synligt reg.nr, väljer själv bort de som döljer dom. Jag vill kolla bilen innan. Jag har mailsvar, alternativt en extratelefon jag kan stänga av. Prut är helt ok, och självklart innan man ens sett bilen. Aldrig att jag skulle slösa min och säljarens tid genom att inte ha en gemensam prisbild klar.
Innan köp kollar man bilen via car.info samt biluppgifter.se
Intressant hur många värderar sin bil, inte sällan på tok för högt och över vad handlarna som lämnar garanti begär.
Blocket är helt dominerande och funkar, om man har med i beräkningarna att där finns många galningar.
Wayke är helt värdelöst.
Marketplace funkar skapligt för lite billigare bilar.
Bilförmedling. Bra om man ska sälja en lite dyrare bil, inte minst för att de ofta kan erbjuda finans.
Om jag är sugen på en bil och den inte har gått iväg på några dagar, så vet jag att det sitter en säljare i andra ändan som är bra less på brutala skambud, varför ett trevligt formulerat mail med ett vettigt bud oftast tas emot bra. Mailar alltid först, delvis beroende på att jag kan ha ett par bilar i pipen men också för att det är smidigare. I mailet har jag de frågor som är avgörande för mig, exempelvis om kamrem är bytt eller liknande. (Helt obegripligt hur dåliga folk är på att skriva annonser.)
Det här med "prutat och klart"...nej, det är det aldrig och det är påfallande ofta som de säljarna själva går in och justerar ned priset.
Eller så kan man tycka att köparen är ointresserad om han inte ids ringa. Lika vanligt att ha telefon som epost. Alla. 100%, som har har velat komma och titta på varan. Av de som skickar meddelanden hör flertalet inte av sig igen när jag sakligt svarat på deras frågor (som oftast redan är besvarade i min annonstext). Många andra velar hit och dit, avbokar överenskommen tid att titta på varan.F FRS05 skrev:Delar inte alls din erfarenhet. Har bara kontakt via mail först och träffar på så sätt bara seriösa.
Tror jag lagt ut nummer 1 gång och då sålde jag något väldigt ovanligt som jag visste ingen "konstig" skulle ringa på.
Som sagt, 97% av svenska folket har mail och orkar man inte skicka ett mail då om något som är intressant klarar jag mig utan dem. Extremt bra sätt att sålla bort folk på. Jobbiga samtal och en telefon som ringer med konstiga personer orkar jag verkligen inte med. Ett konstigt mail, då är det bara att scrolla vidare.
Tror det delvis är en generationsfråga, de yngre ringer inte utan föredrar sms eller chat i blocket appen.
Detta sagt respekterar jag din upplevelse som naturligtvis är baserad på andra kontakter och kan vara helt tvärtom.
Och folk undrar varför man bor i NorrlandH Holmspel skrev:
Kallar du mig korkad?MathiasS skrev:
Det är fånigt att inte acceptera prut innan man står å tittar på bilen. Amatörmässigt skulle jag säga.
Du bestämmer vad du säljer bilen för.
Köparen bestämmer vad han är beredd att betala.
Köparen har ett maxpris för sitt bilköp (för en bil i det skick du beskriver) och om du inte kan tänka dig att sälja till det priset är det ju lika bra ni kommer fram till den slutsatsen så snabbt som möjligt. DÄRFÖR är frågan "släpper du den för XX kr vill jag titta på den" inte fel och det är larvigt att ifrågasätta frågan bara för att man ska titta på den först.
Det är nästan lika korkat som att säga att "seriösa köpare ringer". Men vinnaren till dumstruten är förstås den som skriver "intressekoll" i annonsen. Jösses. Jag trodde det var krav på åtminstone grundskola i Sverige sedan många år......
Nu skrev jag ju inte att seriösa ringer utan att oseriösa mallar, men det blir ju ungefär samma sak.
Om du hittar något du verkligen vill köpa till ett pris du gärna betalar på blocket, ringer eller mallar du då? Mailet i inkorgen bland eventuella tokprutare, snackade, besserwissers, och andra intresserade köpare. Du vet inte när säljaren läser eposten. Telefonsamtalet får du svar direkt på ev frågor och en personlig kontakt och kan boka tid på en gång utan Ping Pong mail om när det passar eller inte.
Jag tror de som mallar mig (eller dig) även har mailet många andra som säljer motsvarande vara och därför blir det sega förhandlingar.
Jag vet inte om du är korkad. Jag menar att det är korkat att säga det eftersom det är fel.
Det är 2019 nu. Det är länge sedan dina kunder på blocket tyckte att telefon var det bästa kontaktmedlet. Idag ligger ett meddelande mycket närmare till hands och kan inte anses vara oseriöst. Det är främmande för många att ringa även om det inte är det för dig och mig. Det är flera generationer sedan det blev så.
Främsta anledningen till att det är korkat att begära ett samtal, eller kalla alla andra oseriösa, är att du avskriver ett antal potentiella köpare som mycket väl kan vara seriösa även om dom inte vill ha en första kontakt per telefon. Du förlorar alltså på det.
För egen del så kvittar det om det rings eller skrivs. Jag tycker en första sortering på mail eller motsvarande är smidigt. När jag ser en annons med sådan text så är min första tanke "aha, en orutinerad säljare.....vad är det mer han ska försöka bestämma utifrån sina egna förutfattade uppfattningar?".
Det är 2019 nu. Det är länge sedan dina kunder på blocket tyckte att telefon var det bästa kontaktmedlet. Idag ligger ett meddelande mycket närmare till hands och kan inte anses vara oseriöst. Det är främmande för många att ringa även om det inte är det för dig och mig. Det är flera generationer sedan det blev så.
Främsta anledningen till att det är korkat att begära ett samtal, eller kalla alla andra oseriösa, är att du avskriver ett antal potentiella köpare som mycket väl kan vara seriösa även om dom inte vill ha en första kontakt per telefon. Du förlorar alltså på det.
För egen del så kvittar det om det rings eller skrivs. Jag tycker en första sortering på mail eller motsvarande är smidigt. När jag ser en annons med sådan text så är min första tanke "aha, en orutinerad säljare.....vad är det mer han ska försöka bestämma utifrån sina egna förutfattade uppfattningar?".
Ja exakt så!Robert63 skrev:
Jag har köpt och sålt mängder med bilar genom åren, lider av "bilbytarsjukan". A och O för att sälja en bil är att ha en bra annons med bra bilder, det senare kan vara helt avgörande. Affären görs på internet, det är i princip klart när intressenten kommer, för ingen åker helt random runt och kollar. Det finns lite för gott om bilar för det.
I mina annonser har jag alltid synligt reg.nr, väljer själv bort de som döljer dom. Jag vill kolla bilen innan. Jag har mailsvar, alternativt en extratelefon jag kan stänga av. Prut är helt ok, och självklart innan man ens sett bilen. Aldrig att jag skulle slösa min och säljarens tid genom att inte ha en gemensam prisbild klar.
Innan köp kollar man bilen via car.info samt biluppgifter.se
Intressant hur många värderar sin bil, inte sällan på tok för högt och över vad handlarna som lämnar garanti begär.
Blocket är helt dominerande och funkar, om man har med i beräkningarna att där finns många galningar.
Wayke är helt värdelöst.
Marketplace funkar skapligt för lite billigare bilar.
Bilförmedling. Bra om man ska sälja en lite dyrare bil, inte minst för att de ofta kan erbjuda finans.
Om jag är sugen på en bil och den inte har gått iväg på några dagar, så vet jag att det sitter en säljare i andra ändan som är bra less på brutala skambud, varför ett trevligt formulerat mail med ett vettigt bud oftast tas emot bra. Mailar alltid först, delvis beroende på att jag kan ha ett par bilar i pipen men också för att det är smidigare. I mailet har jag de frågor som är avgörande för mig, exempelvis om kamrem är bytt eller liknande. (Helt obegripligt hur dåliga folk är på att skriva annonser.)
Det här med "prutat och klart"...nej, det är det aldrig och det är påfallande ofta som de säljarna själva går in och justerar ned priset.
Inte läst igenom hela tråden men det brukar ju finnas FB loppis grupper. Jag sålde en bil där en gång på en lokal loppissida där jag bor. En liten skitbil trodde jag men intresset var sååå stort. Tror Blocket snart blir utkonkurerade av såna sidor. Där är det ju dessutom gratis att annonsera.
Håller med dig i analysen, men faktum kvarstår att alla som ringt mig velat komma och köpa. De som skickar meddelanden är två av tio intressade, resten inte.MathiasS skrev:
Jag vet inte om du är korkad. Jag menar att det är korkat att säga det eftersom det är fel.
Det är 2019 nu. Det är länge sedan dina kunder på blocket tyckte att telefon var det bästa kontaktmedlet. Idag ligger ett meddelande mycket närmare till hands och kan inte anses vara oseriöst. Det är främmande för många att ringa även om det inte är det för dig och mig. Det är flera generationer sedan det blev så.
Främsta anledningen till att det är korkat att begära ett samtal, eller kalla alla andra oseriösa, är att du avskriver ett antal potentiella köpare som mycket väl kan vara seriösa även om dom inte vill ha en första kontakt per telefon. Du förlorar alltså på det.
För egen del så kvittar det om det rings eller skrivs. Jag tycker en första sortering på mail eller motsvarande är smidigt. När jag ser en annons med sådan text så är min första tanke "aha, en orutinerad säljare.....vad är det mer han ska försöka bestämma utifrån sina egna förutfattade uppfattningar?".
Naturligtvis bestämmer inte jag hur de hör hör av sig, jag har samtliga kanaler öppna.
Håller med dig om reg nummer. Hatar med när det döljs. Man vill ju kolla upp allt hos transportstyrelsen. Se vad det kostar att försäkra och sådant.J Jarlsgård skrev:Har sålt en del bilar på Blocket och det är även den kanal som tyvärr fortfarande är bäst.
Senaste bilen jag sålde gick iofs smidigt. Kom en bil med 5 rumäner och köpte den, 4 av dem tala inte ett ord svenska så de hade väligheten att ta med sig en tolk åt mig
Men de köpte bilen, hittade en buckla som de valde att se mellan fingrarna med (domkraft som gett vika och tryckte upp tröskeln lite) de tog en provtur och var nöjda, deras prut var att fråga om priset var hugget i sten.
Sådana affärer uppskattar jag! Även ett tecken på att nationalitet inte behöver ha någon betydelse.
Den storyn var kanske irrelevant. Om jag skulle sålt en bil idag skulle jag göra som många ovanstående skrivit.
- inget telefonnr
- pris satt utifrån mitt "sista pris" +10-15%
- information om alla tänkbara defekter som finns, för att kunna ha motargument vid för mkt prut
- inte acceptera NÅGOT prut utan att köparen fysiskt sett vad den budar på. Om personen bor i sthlm eller Kiruna är inte mitt bekymmer.
- håller aldrig någonting såvida det inte finns ett genuint intresse från köparen
Till skillnad från vissa här så hade jag inte dolt regnumret. Det är något jag själv hatar när någon annan gjort. Jag personligen vill kunna kolla upp bilen innan jag ens kontaktar säljaren i fråga.. Kan vara en jättefin bil med få mil på mätarn men ändå en herrans massa ägare! Vår gamla corsa var förvisso 14 år gammal när vi köpte den men hade bara 12k på mätarn. Vi var trots detta ägare nr 17.![]()
Varför är det amatörmässigt att inte acceptera prut innan personen sett det den tänkt köpa?MathiasS skrev:
Det är fånigt att inte acceptera prut innan man står å tittar på bilen. Amatörmässigt skulle jag säga.
Du bestämmer vad du säljer bilen för.
Köparen bestämmer vad han är beredd att betala.
Köparen har ett maxpris för sitt bilköp (för en bil i det skick du beskriver) och om du inte kan tänka dig att sälja till det priset är det ju lika bra ni kommer fram till den slutsatsen så snabbt som möjligt. DÄRFÖR är frågan "släpper du den för XX kr vill jag titta på den" inte fel och det är larvigt att ifrågasätta frågan bara för att man ska titta på den först.
Det är nästan lika korkat som att säga att "seriösa köpare ringer". Men vinnaren till dumstruten är förstås den som skriver "intressekoll" i annonsen. Jösses. Jag trodde det var krav på åtminstone grundskola i Sverige sedan många år......
Jag har en Clio som jag vill få 35000kr för. Då jag vill lämna lite prutmån så annonserar jag ut den för 39000kr.
Dvs att jag vill få 39000kr för den men kan gå med på ner till 35000kr. Om Adde skickar till mig och säger att du får 35000kr för den utan ens ha sett den så kan jag förvisso gå med på det, men i min värld så finns det då även risk för ytterligare prut på plats..
Jag kan istället säga att priset inte är hugget i sten men pruta får du göra på plats. Detta är då amatörmässigt av mig?
Om du ser en bil på Blocket hos en bilhandlare hos tex Bilia och då ringer och säger att du får xxxxx kr för bilen, kommer då säljaren gå med på det över telefon? Jag betvivlar det....
Jag skulle snarare säga att det beror på hur säker man är på det man säljer. Om jag säljer en bil som jag vet är attraktiv i ett väldigt gott skick, varför ska jag då gå med på en massa prutande över telefon/mail/sms?
Det finns forskning som visat hur framgångsrika olika förhandlingsstrategier är men inte i någon av dom kan jag minnas att det var en fördel för säljaren att villkora sin försäljning baserat på sin egen subjektiva upplevelse/uppfattning om vad som är seriöst eller ”hur man gör”. Iallafall inte i denna typ av enkla affärer vi pratar om här.
Hela processen med att pruta är oseriöst för mig. Om jag sätter ut en pris på en bil är det efter att ha tittat på flera olika värderingssidor. Så den som prutar redan innan man kollat bilen räknas helt bort. Men tyvärr är många ”fula” och prutar ändå på plats trots att man kommit överens om pris i förväg. Nä, aldrig mer blocket. Det blir en bilfirma nästa gång.