harry73 harry73 skrev:
Vi köper din bil kommer med lockvärderingar. Dätefter sk man ta bilen till dom och börjar de pruta enormt.
Jag fick värderingen av min bil efter att de kollat den i sin anläggning och provkört.

Lägg ut bilen på Blocket, men ta inte bilderna hemma och Photoshoppa bort registreringsskylten. Ange bara email och sålla sedan bland de som svarar.

Hur hårt man sållar beror på hur attraktiv sak man vill sälja. Är jag inte desperat brukar grundkravet vara ett mail innehållande för- och efternamn. Vid mer attraktiva prylar brukar man också kunna kräva någorlunda korrekt svenska med stor bokstav och punkt på lämpliga ställen.

Sålde för några år sedan en BMW för 30k med telefonnummer i Blocketannonsen och det kommet jag inte göra om...

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Har ute en bil på Blocket nu sedan två dagar.
12 samtal eller mail där alla har på riktigt blivit förbannade och antingen sagt eller skrivit att man är diverse könsord för att man inte godtar 30% av utsatt pris.

Skulle jag kunna styra vilka jag vill annonsera mot hade det här aldrig hänt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Flyttade för några år sen och köpte en Transitbuss, när flytten var klar satte jag ut bilen på Blocket igen. Hade 45 sms efter en halvtimme, varav en bjöd över utsatt pris. Men det kom inte EN person utan 2 bilar med 5 personer i varje bil, och man började pruta på saker jag skrivit i annonsen.
Det blev en hotfull situation, och jag släppte bilen billigt för att komma därifrån.
De ville ha ägarbeviset för att "Lägga det på postlådan" men vi hade som tur var en postlåda i området, och kunde lägga på den där.

För de som är rädda för att lägga ut sitt egna telnr på Blocket finns denna utmärkta tjänst:

https://mobil.blocket.se/tjanster/tillfalligt-nummer

Lite synd ibland tycker jag, men jag har full förståelse för att tjänsten finns.
Ibland vill jag kolla upp var säljaren bor tex.

H Holmspel skrev:
12 samtal eller mail där alla har på riktigt blivit förbannade och antingen sagt eller skrivit att man är diverse könsord för att man inte godtar 30% av utsatt pris.

Jag gissar att du säljer en bil i lägre prisklass. Helt hopplöst. Det drar verkligen till sig drägget. När jag får skambuden jag aldrig kommer acceptera brukar jag bara säga att jag har ett bud på X kr - då är det bara de riktigt korkade som fortsätter.

H Holmspel skrev:

Jag lägger aldrig ut mobilnummer. Enbart mailkontakt först så kan man sortera bort de värsta. Hästannonser är värst av allt. Trots att man sktiver utförligt om allt från stam till utbildning så får man de dummaste frågor om det som redan står.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en positiv erfarenhet igår, la ut ett par gamla fälgar, skrev att däcken var gamla och behövde bytas samt att där var punka på ett.

Efter en månad fick jag ett meddelande från en som ville veta sista priset och när han kunde komma. Svarade att jag inte jobbade med sista priset och att han fick ge ett bud. Han bjöd 80% av vad jag lagt ut dem för och kom dagen efter och kikade på dem.
Trodde först detta skulle strula, killen undrade varför där inte var luft i dem och ville provtrycka däcken och så och jag försökte förklara att däcken var slut och att de inte suttit på en bil på över 10år.

Vi fyllde däcken, ena pös så det hette duga, men han var nöjd och prutade inte mer.

Själv är jag nöjd över att jag fälgarna kom till nytta, och att de inte längre är ivägen hos mig.

Z ZipLock skrev:
Lägg ut bilen på Blocket, men ta inte bilderna hemma och Photoshoppa bort registreringsskylten. Ange bara email och sålla sedan bland de som svarar.

Hur hårt man sållar beror på hur attraktiv sak man vill sälja. Är jag inte desperat brukar grundkravet vara ett mail innehållande för- och efternamn. Vid mer attraktiva prylar brukar man också kunna kräva någorlunda korrekt svenska med stor bokstav och punkt på lämpliga ställen.

Sålde för några år sedan en BMW för 30k med telefonnummer i Blocketannonsen och det kommet jag inte göra om...
Precis. Plocka sedan ut en bilfirma bland svaren. Har gjort detta med ett par bilar, bilfirmorna bjuder mer än privatpersonerna.

Isakare Isakare skrev:
Flyttade för några år sen och köpte en Transitbuss, när flytten var klar satte jag ut bilen på Blocket igen. Hade 45 sms efter en halvtimme, varav en bjöd över utsatt pris. Men det kom inte EN person utan 2 bilar med 5 personer i varje bil, och man började pruta på saker jag skrivit i annonsen.
Det blev en hotfull situation, och jag släppte bilen billigt för att komma därifrån.
De ville ha ägarbeviset för att "Lägga det på postlådan" men vi hade som tur var en postlåda i området, och kunde lägga på den där.
Man ska alltid bli misstänksam när någon bjuder mer innan ens ha sett varan.

Marketplace på facebook gratis.

Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Börja med att säga vad det är för bil och vad den kostar (du kanske får napp)
Nu kommer jag ut lite sent med detta i tråden, men det har den fördelen att vi fått mer generella tips ang bilförsäljning och siter. :)

Bilen är en Opel Zafira typ år 2000, (sån där 7-sitsig minifamiljevan, de två sista sätena är nödsäten som tar bagageutrymmet i anspråk när de fälls upp, annars ligger de i golvet).
Den har gått drygt 20k mil (kanske 22-23) men är såpass fin att det är tråkigt att ända dess liv nu.
Jag har under de senaste årens ägande bytt stötdämpare/fjädrar fram, tändmodul, bromsok och skivor bak och sen annan mer normal slitageservice som olja och bromsklotsar osv. Så den är relativt välhållen för mil och årsmodell, och rosten härjar inte heller.

Men problemet är att jag började byta kamrem och fästet i motorn för spännaren gick sönder, så nu måste det bytas sidokåpan som också har oljepumpen (som man hitta från Tyskland/england för under en tusenlapp).
Så bilen stod någon vecka i garaget och sen rullade jag ut skiten, och nu mycket senare så inser jag att jag inte kommer idas att fixa allt detta.

Köparen av denna bil är troligen någon som har goda mekmöjligheter och fixar bilen för att sen sälja och tjäna en hacka.
Kanske reservdelsbil annars (men lite tråkigt sett till skicket). Och möjligen någon som vill ha en Zafira.

Jag vill inte ha så mycket mer än vad alla delarna kostade, jag har alltså ny kamrem, spännare, löprullar och vattenpump.
Och alla andra drivremmar till motorn. Oljefilter har jag för mig att det också är ett med.
Sen finns det också en ny magnetkoppling till AC'n, så kickar den också igång sen.

Summa summarum, det är en lite "svår" bil att bli av med.

A
Ägarbyte tyckte jag gick smidigt i Transportstyrelsens app, istället för pappersblankett som ska postas.
https://www.transportstyrelsen.se/agarbyte

Blocket kan erbjuda ett fejkat telefonnummer, men fick efter försäljningen en del spam-uppringning från utlandet så undrar om dom säljer ens riktiga telefonnummer...

j.f.s
H Holmspel skrev:

Känner igen mig. Fast för min del var det över 10 år sedan. Trist att det fortfarande är lika.
Har en båt ute till försäljning nu. Ingen skitdyr sak, typ 20k, och fått några bud som är i häraden 12000 under utsatt pris. Buden är ändå rätt kul: det är höst så den är inte värd mer, det är mitt bud och det ligger kvar tills jag köpt en annan, du kan få 10000 plus min risiga Citroën som inte går.

Jag svarar inte ens och sätter numera aldrig ut telefonnummer i annonsen just för att folk blir förbannade för att man inte accepterar deras skambud. Jag köper att folk kommer med skambud men att de blir irriterade fattar jag inte. Precis som de kan lägga vilket bud de vill kan jag neka vilka köpare jag vill.

edit: Sist jag sålde bil så var det via Blocket. I TS fall skulle jag testa Facebook marketplace. Har faktiskt sålt en hel del där på sistone.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.