A Andy78 skrev:
Marketplace på facebook gratis.
....men förutom i lokala säljgrupper är fb ännu värre att sälja på. Det är numer hemvisten för stöldgods och lågprisaffärer.

Staffans2000
Jag har sålt två bilar på Blocket med utsatt telefonnummer och synlig nummerskylt, utan att erfara några problem alls. Möjligen att en del har andra sömnvanor än jag. Prutare förekommer naturligtvis, där jag är en av dem. Det är en del av försäljningsprocessen att säljaren och köparen värderar varan olika. I min värld finns inte "skambud", så därför har jag inget att reta upp mig på. Som exempel på det obegripliga modeordet "skambud", var en generator till salu på Blocket för 1200kr. Jag mailade och skrev -"får du inte sålt den, bjuder jag 500kr". Fjorton dagar senare kom den med posten. Var det ett skambud? Om så, vari låg det skamliga? Vem skulle skämmas? Jag? Säljaren? Båda? Eller kanske Gudrun Schyman!

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Det ser mer seriöst ut att ha med telefonnummer och regnummer när man tex säljer gamla bilar.
Att dölja regnummret görs inte allt för sällan för att dölja så man inte ska kunna slå på bilen, vem som är ägare eller se eventuell status från besiktning bla.

Ett skambud är när man ger ett bud som inte ens är i närheten av vad varan är värd.
Tex du får xxx för den direkt
Jag brukar svara att betala varan inte senare inte är ett alternativ för någon och säga att pris diskuteras på plats du kanske inte ens vill ha bilen.

Samma sak när jag får frågan "vad är ditt sista pris" då brukar jag svara att det står i annonsen.
Att acceptera ett högre pris som någon erbjuder direkt via mail brukar vara lönlöst då de ofta gör så för att komma före, ett pris som ofta inte gäller sedan på plats då det ändå ska prutas, sista pris lika så.

I ditt fall lägger du ju fram det på ett bra sätt, om han inte får vara såld så kan du erbjuda xkr vilket jag tycker är bättre.

Staffans2000
A Andy78 skrev:
I ditt fall lägger du ju fram det på ett bra sätt, om han inte får vara såld så kan du erbjuda xkr vilket jag tycker är bättre.
Är inte det samma som ditt exempel på "sista pris"?

Mikael_L
Jag har nu sålt bilar rätt sällan i flera år nu, så jag har inte jättemycket erfarenheter, men blocket har det dock varit.

Jag slängde ut en populär bilmodell förra året på blocket, väldigt lågt pris för det fanns mycket att fixa, vilket också var väl beskrivet i annonsen.
Både regnummer och telefonnummer fanns i annonsen, för jag tycker också det andas oseriositet att dölja de uppgifterna, att det signalerar att det möjligen finns en hund, eller hel kennel, begravd.

Intresset blev större än jag trodde, på bara någon enstaka timme hade jag nog 20 st sms och påringningar.
Jag bestämde mig från början (som jag brukar göra när jag säljer saker) att jag inte håller varan, inte längre tid än den tid det tar att åka till mig efter att vi lagt på luren.
Den första som verkade riktigt vettig (kanske typ 2-3) kunde inte komma samma dag, så jag nämnde mina villkor som denne hade stor förståelse för (sa jag att han verkade vettig?).
Sen bara ett eller två samtal senare ringde den som blev köparen.
Han kom på stört, kikade lite. Hittade ett fel som jag glömt bort att nämna och prutade skäligt för detta så vi var överens.
Sen gav han mig en handpenning på typ en 500:- ing (ville först ge mig 1000, för en 3000kr bil !!), men jag sa att 500 täcker gott och väl detta besvär och en ny annons.
Skulle sen komma någon dag senare och hämta, vilket jag sen underlättade lite genom att ta in den till stan den dagen vi kom överens om, han hade ju betett sig väldigt schysst och bra genom hela affären, så jag hjälpte till så mycket jag kunde och tog buss hem sen, så slapp två personer sitta lika länge i bil och sparade lite bränsle.

Visst, några "skambuds-SMS" kom, några "sista priset kompis" osv. Även någon som försökte bjuda högre när jag meddelade att affären redan var i lås (men jag vet att många sådana inte är seriösa, utan sen sänker sitt bud igen).

Men inget problem för mig, det hela ebbade ut direkt jag tog ner annonsen och jag hade ett tillräckligt bra register över telefonnummer till sådana som kunde få en chans till.

För mig finns det inte heller något fel i att pruta (även om del beter sig lite skumt och oärligt) det ingår i spelet. Själv är jag skitkass på att pruta, men Staffan2000's metod är bra, meddela vad man är beredd att betala ifall säljaren inte får något annat napp. Bästa sättet att inse att man ligger för högt i pris är att se att det inte blir sålt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är inte det samma som ditt exempel på "sista pris"?
Så kan man ju se det omformulerat på ett bättre sätt.

Har sålt på blocket utan problem, visar regnummer och telnummer.

Visst har det ringt och försökts att prutats på telefon. Jag brukar svara "är det inte bättre att se och provköra först." så du vet vad du diskuterar....

Brukar ta max 48 timmar så är bilen såld.
Givetvis ska det vara ett pris som är i proportion till bilens faktiska värde.

Skriver ibland, "håller inte bilen till någon som ska komma till helgen. Utan först på väg får kika på bilen och köpa den"

Då brukar de seriösa se till att komma samma dag eller senast dagen efter.

Vet också att det är svårt sälja bilar som inte är körbara, eller har större defekter. De måste nästan skänkas bort.

Sista pris är meninglöst att svara på när man just satt ut annonsen, då man precis är i början av säljprocessen.
Det är något som jag kan svara på när annonsen legat ute ett tag.

Har sålt en del bilar på Blocket och det är även den kanal som tyvärr fortfarande är bäst.

Senaste bilen jag sålde gick iofs smidigt. Kom en bil med 5 rumäner och köpte den, 4 av dem tala inte ett ord svenska så de hade väligheten att ta med sig en tolk åt mig :crysmile:
Men de köpte bilen, hittade en buckla som de valde att se mellan fingrarna med (domkraft som gett vika och tryckte upp tröskeln lite) de tog en provtur och var nöjda, deras prut var att fråga om priset var hugget i sten.

Sådana affärer uppskattar jag! Även ett tecken på att nationalitet inte behöver ha någon betydelse.

Den storyn var kanske irrelevant. Om jag skulle sålt en bil idag skulle jag göra som många ovanstående skrivit.

- inget telefonnr
- pris satt utifrån mitt "sista pris" +10-15%
- information om alla tänkbara defekter som finns, för att kunna ha motargument vid för mkt prut
- inte acceptera NÅGOT prut utan att köparen fysiskt sett vad den budar på. Om personen bor i sthlm eller Kiruna är inte mitt bekymmer.
- håller aldrig någonting såvida det inte finns ett genuint intresse från köparen

Till skillnad från vissa här så hade jag inte dolt regnumret. Det är något jag själv hatar när någon annan gjort. Jag personligen vill kunna kolla upp bilen innan jag ens kontaktar säljaren i fråga.. Kan vara en jättefin bil med få mil på mätarn men ändå en herrans massa ägare! Vår gamla corsa var förvisso 14 år gammal när vi köpte den men hade bara 12k på mätarn. Vi var trots detta ägare nr 17.:crysmile:

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Jag hade tipsat om en lokal köp och sälj grupp på Facebook. Sålt en hel del grejer där och skönt att vara "anonym" och bara skriva till köparna. Är den seriös ger man ut sitt nummer.

För övrigt så lämnar jag aldrig någonsin ut nummer på blocket. Första kontakt sker alltid via mail för att sålla bort dräggen. Förstår verkligen mig inte på hur någon orkar ha sitt nummer offentligt där. De eventuella köpare som sållas bort så klarar jag mig utan. 97% äger en mail i Sverige och envisa som måste ringa klarar jag mig utan.

F FRS05 skrev:
Jag hade tipsat om en lokal köp och sälj grupp på Facebook. Sålt en hel del grejer där och skönt att vara "anonym" och bara skriva till köparna. Är den seriös ger man ut sitt nummer.

För övrigt så lämnar jag aldrig någonsin ut nummer på blocket. Första kontakt sker alltid via mail för att sålla bort dräggen. Förstår verkligen mig inte på hur någon orkar ha sitt nummer offentligt där. De eventuella köpare som sållas bort så klarar jag mig utan. 97% äger en mail i Sverige och envisa som måste ringa klarar jag mig utan.
Min erfarenhet av att sälja på blocket är precis tvärtom. De som inte är så seriösa skickar meddelande i blocket appen eller sms. De som vill komma och göra snabb affär ringer. Iofs oftast annat än bilar som jag sålt. Min bmw bytte jag in mot en nyare, då jag misstänkte att den skulle vara,en magnet för jobbiga spekulanter. Det fick vara värt att tappa några tusenlappar på priset.

P Pin skrev:
Min erfarenhet av att sälja på blocket är precis tvärtom. De som inte är så seriösa skickar meddelande i blocket appen eller sms. De som vill komma och göra snabb affär ringer. Iofs oftast annat än bilar som jag sålt. Min bmw bytte jag in mot en nyare, då jag misstänkte att den skulle vara,en magnet för jobbiga spekulanter. Det fick vara värt att tappa några tusenlappar på priset.
Delar inte alls din erfarenhet. Har bara kontakt via mail först och träffar på så sätt bara seriösa.

Tror jag lagt ut nummer 1 gång och då sålde jag något väldigt ovanligt som jag visste ingen "konstig" skulle ringa på.

Som sagt, 97% av svenska folket har mail och orkar man inte skicka ett mail då om något som är intressant klarar jag mig utan dem. Extremt bra sätt att sålla bort folk på. Jobbiga samtal och en telefon som ringer med konstiga personer orkar jag verkligen inte med. Ett konstigt mail, då är det bara att scrolla vidare.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det är fånigt att inte acceptera prut innan man står å tittar på bilen. Amatörmässigt skulle jag säga.

Du bestämmer vad du säljer bilen för.
Köparen bestämmer vad han är beredd att betala.

Köparen har ett maxpris för sitt bilköp (för en bil i det skick du beskriver) och om du inte kan tänka dig att sälja till det priset är det ju lika bra ni kommer fram till den slutsatsen så snabbt som möjligt. DÄRFÖR är frågan "släpper du den för XX kr vill jag titta på den" inte fel och det är larvigt att ifrågasätta frågan bara för att man ska titta på den först.

Det är nästan lika korkat som att säga att "seriösa köpare ringer". Men vinnaren till dumstruten är förstås den som skriver "intressekoll" i annonsen. Jösses. Jag trodde det var krav på åtminstone grundskola i Sverige sedan många år......

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja "intressekoll" ringer jag naturligtvis själv aldrig på.

Jag ids inte ens börja slösa tid på något som kanske inte ens är till salu ... :)

Staffans2000
Eller min favorit: -prutat och klart! De annonserna hoppar jag över direkt. För vem kan göra affärer med en som prutar med sig själv.

Staffan

• Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.