Nu vet jag att Interwood inte ligger i skåne (Det ligger i Göteborg) men som referens när det gäller priser kan det ju vara av inntresse. dom tar 160 kr /kvm för kvalitet S/BB WBP limmat, plus moms. (1220*2440*18mm) - vilket alltså blir 595 kr inkl moms för en hel skiva.

Ingen aning om vilken kvalite som Cheapy säljer men det är ganska många lager och två fina sidor.

Man kan konstatera att för att vara ett land med stora skogresurer och skogindustri så är det dyrt som satan...

• Gilla
bjoupp och 1 till
  • Laddar…
Masses skrev:
Man kan konstatera att för att vara ett land med stora skogresurer och skogindustri så är det dyrt som satan...
Det beror inte på resurserna, utan på skatten och efterfrågan ;)

thomasx skrev:
Det beror inte på resurserna, utan på skatten och efterfrågan ;)
Helt riktigt, skatt kan nog också betecknas som tull och valuta. Det finns bara tillverkning i Ryssland av björkplywood (om min leverantör talar sanning...).

Måste det vara björkplywood? Undraja om inte konstruktions eller furuplywood duger till det mesta när man bygger maskiner?

• Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
Jonny Majava skrev:
Måste det vara björkplywood? Undraja om inte konstruktions eller furuplywood duger till det mesta när man bygger maskiner?
Oh-nej, inte det som TS frågar efter. Följ länken....

Borde inte formplyfa vara tillräckligt för ändamålet? Förvisso också ganska dyrt och inte 18 mm...

Att det skall vara så fruktansvärt svårt att få tag i det skivmaterial man önskar:mad: Jag har varit runt hos handlarna häromkring och försökt köpa skivor, men sortimentet på hyllan är smalt och när man försöker att beställa så är detta omöjligt trots att deras leverantör har alla varianter för att handlaren har ett lagersortiment och ett beställningssortiment och om den skivan jag vill ha inte finns i beställningssortimentet så går den inte att beställa.

Som badtastex skriver så hade Cheapy ett trevligt sortiment av miniskivor som var helt suveränt när man inte behövde så stora bitar, lätt att hantera och att få in i bilen. Vi hade två Cheapy häromkring en blev Beijer den andra Jem&Fix. Hos Beijer försvann miniskivorna helt och Jem&Fix har här ett litet sortiment av dessa men av så låg kvalité att jag inte har lust att köpa.

Tidigare innan kedjorna köpte upp handlarna här så hade dom något som kallades service och det innebar att om en vara inte fanns så kunde den enkelt och med ett leende beställas hem, Nu får jag tillbringa massor med tid att leta och åka hela västsverige runt för att hämta upp skivor, jag fattar inte att det skall behöva vara så svårt:(

• Gilla
avendere
  • Laddar…
Har du provat att gå till ett snickeri?

Jag har inte varit på snickerier och frågat nyligen, jag var runt på ett par stycken för länge sedan och då fick jag köpa björkplywood som dom hade hemma men ingen av dom var pigg på att beställa hem utan hänvisade till en av handlarna här omkring. Jag kanske skall göra ett nytt försök med snickerier.Tack för tipset :)

Har du långt till Göteborg?
Annars se mitt tips tidigare i tråden.

Jag har inte provat Ädelträlagret än:)

Men däremot har jag handlat av Interwood som har allt jag kan önska mig i skivor, tyvärr så är dom inte pigga på att sälja till annat än företag längre:( Dom hänvisar numera till min lokala handlare som ju inte kan beställa vad Interwood har utan bara vad som står i datan, detta trots att dom har en turbil som varje dag är där och lastar.

Jag kommer ursprungligen från Göteborg och är såpass gammal att jag minns och har nyttjat många av dom trähandlare som tidigare låg där. Tyvärr har ju dom flesta gått samma öde tillmötes som bygg och verktygshandlare och blivit uppköpta och det verkar ju inte gagna oss småkonsumenter.

ceson skrev:
Jag har inte provat Ädelträlagret än:)

Men däremot har jag handlat av Interwood som har allt jag kan önska mig i skivor, tyvärr så är dom inte pigga på att sälja till annat än företag längre:( Dom hänvisar numera till min lokala handlare som ju inte kan beställa vad Interwood har utan bara vad som står i datan, detta trots att dom har en turbil som varje dag är där och lastar.

Jag kommer ursprungligen från Göteborg och är såpass gammal att jag minns och har nyttjat många av dom trähandlare som tidigare låg där. Tyvärr har ju dom flesta gått samma öde tillmötes som bygg och verktygshandlare och blivit uppköpta och det verkar ju inte gagna oss småkonsumenter.
Vad menar du att du "inte provat än"?

Du kanske skulle göra det innan du beklagar dig så väldans... ;)

De har dessutom väldigt bra öppetider. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.