17 223 läst ·
66 svar
17k läst
66 svar
Var köper man vettigt virke?
Jag har handlat allt mitt virke och OSB på XL-Bygg Faringe i Vinsta. Allt rakt och fint, så lätt att välja ut det jag vill ha.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Att bygg med 1/10 mm precision med träreglar och osb känns lite väl överambitiöst?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
1/10mm var ju ett skämt
man får räkna in linan när man passar så får du iallafall på milimetern rätt
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jaha, man vet aldrig. Jag har läst och hört mycket konstiga saker.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Det där obäket fixar ju inte yttermått 
Edit: har faktiskt en sådan men den används inte mycket för träkonstruktioner
Edit: har faktiskt en sådan men den används inte mycket för träkonstruktioner
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Det nog bara så att du är en omständigt mer petnoga människa än de allra flesta...vi andra som förstår att trä är ett levande material använder shims för att kompensera träts naturliga krökningar...http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-194741/AndersMalmgren skrev:
som sagt, köp stålreglar istället, de är raka och formstabila.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Nejdu, den gubben går inte, vi som varit med ett tag vet att det var bättre kvalitet förr. Nu stressas träden fram och det gör att de slår sig när de kommer in i värmen, samt träet är mycket mjukare.
Forbo skrev:
Det gäller också att veta vad och var man skall mäta samt godkända toleranser för det man mäter....
Om man vill ha hög nivå på bygget med små toleranser så får man välja material som kan uppfylla dessa krav. Man kan inte välja material som har toleranser i sig själv som ligger långt utanför det förväntade slutresultatet.
En 11 mm OSB 3 skiva har ju, beroende på tillverkare, bara den ett spann som kan ligga mellan ca 10,2-11,8 mm mätt minst 50 mm in från kanten. Bara detta innebär att ett skjutmått inte ENS är ett lämpligt mätverktyg.
OSB är i grunden inget precisionsmaterial.
En hyvlad 45 x 45 regel som används kan ligga mellan 44 - 46 mm vid fuktkvot 20 %, om sen virket kommer ur torken med 16 % så stämmer inte ens de värden längre.
Sen ska ju OSB bara vara en förstärkning och bärare av en annan skiva, troligtvis gips som i sig har en tolerans men som brukar vara ganska rimliga.
Men eftersom gips skivans skarv inte skall komma på samma ställe som OSB skivans utan kommmer att få sin skarv mitt mitt på OSB,n så kommer inte eventuella fel i tjockleken på OSB att spela någon större praktisk roll.
Men som sagt om man vill få ner toleranserna så välj annat grundmaterial från början..
Om man vill ha hög nivå på bygget med små toleranser så får man välja material som kan uppfylla dessa krav. Man kan inte välja material som har toleranser i sig själv som ligger långt utanför det förväntade slutresultatet.
En 11 mm OSB 3 skiva har ju, beroende på tillverkare, bara den ett spann som kan ligga mellan ca 10,2-11,8 mm mätt minst 50 mm in från kanten. Bara detta innebär att ett skjutmått inte ENS är ett lämpligt mätverktyg.
OSB är i grunden inget precisionsmaterial.
En hyvlad 45 x 45 regel som används kan ligga mellan 44 - 46 mm vid fuktkvot 20 %, om sen virket kommer ur torken med 16 % så stämmer inte ens de värden längre.
Sen ska ju OSB bara vara en förstärkning och bärare av en annan skiva, troligtvis gips som i sig har en tolerans men som brukar vara ganska rimliga.
Men eftersom gips skivans skarv inte skall komma på samma ställe som OSB skivans utan kommmer att få sin skarv mitt mitt på OSB,n så kommer inte eventuella fel i tjockleken på OSB att spela någon större praktisk roll.
Men som sagt om man vill få ner toleranserna så välj annat grundmaterial från början..
Ehm...träden du köper virke ifrån planterades innan du var född, skulle jag troAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jag är uppväxt i ett renoveringsobjekt, farsan byggde ut huset 1987 och då var det mycket bättre virke. Det kan man se för han är inte klar än så många reglar är fortfarande blåttlagda
Edit: betonghuset jag renoverar är 95 år gammal och inget är rakt så inte bara en materialfråga
Edit: betonghuset jag renoverar är 95 år gammal och inget är rakt så inte bara en materialfråga
Redigerat:
Träden växer ungefär lika fort nu som förr
.
Däremot är det många andra faktorer som skiljer, framförallt är det prispressen som gör att du inte får tag i kvalitetsvirke på byggvaruhusen, men om du går till en liten såg så ska du se att du kan få ditt virke i just den kvalitet du önskar. Men inte ens förr reglade man med kärnvirke
Däremot är det många andra faktorer som skiljer, framförallt är det prispressen som gör att du inte får tag i kvalitetsvirke på byggvaruhusen, men om du går till en liten såg så ska du se att du kan få ditt virke i just den kvalitet du önskar. Men inte ens förr reglade man med kärnvirke