Har ett ganska stort badrum. Finns en golvbrunn i golvet vid duschhörnan, handfatet och toaletten denna är ren ok luktar ok, det är liiite dålig falllutning till den men inte så farligt enligt besiktningsman.
Den andra golvbrunnen sitter på motsatt sida i badrummet och det är den som tvättmaskin och ett tvättställ är kopplad till. såhär skrev besiktningsmannen i sitt protokoll. ( fuktindikeringen är angående ett hål i väggen som vi har torkat ur och ska täta har inget med avloppen att göra)
Tvätt/dusch/wc
Äldre tätskikt av golvmatta.
Skador noterades i tätskikt på vägg i duschzon.
En förhöjd indikering på fukt noterades lokalt.
Avsaknad av tillfredsställande golvlutning
till golvbrunn under tvättho föreligger.
Vad problemet är att det hela tiden luktar avlopp ur brunnen under tvätthon. Har tittat i den och den ser ren ut, vattnet rinner undan snabbt. Vad är det som kan få det att lukta avlopp?
Den andra golvbrunnen sitter på motsatt sida i badrummet och det är den som tvättmaskin och ett tvättställ är kopplad till. såhär skrev besiktningsmannen i sitt protokoll. ( fuktindikeringen är angående ett hål i väggen som vi har torkat ur och ska täta har inget med avloppen att göra)
Tvätt/dusch/wc
Äldre tätskikt av golvmatta.
Skador noterades i tätskikt på vägg i duschzon.
En förhöjd indikering på fukt noterades lokalt.
Avsaknad av tillfredsställande golvlutning
till golvbrunn under tvättho föreligger.
Vad problemet är att det hela tiden luktar avlopp ur brunnen under tvätthon. Har tittat i den och den ser ren ut, vattnet rinner undan snabbt. Vad är det som kan få det att lukta avlopp?
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Hur är dte med vattenivån i brunnen, sitter insatsen där eller har den "försvunnit"?
Om vattennivån i brunnen är OK direkt efter att man spolat vatten i brunnen, men sjunker så kan det antingen vara en läcka i brunnen, eller ett stopp någonstans som gör att avluftningen av avloppet inte fungerar som det skall, då kan vatten sugas ut ur brunnen när man ex. spolar på en toalett någonstans.
Om vattennivån i brunnen är OK direkt efter att man spolat vatten i brunnen, men sjunker så kan det antingen vara en läcka i brunnen, eller ett stopp någonstans som gör att avluftningen av avloppet inte fungerar som det skall, då kan vatten sugas ut ur brunnen när man ex. spolar på en toalett någonstans.
insatsen?
Vattnet stiger ju till typ halva brunnen när man spolar sedan sjunker det undan så att brunnen nästan är helt torr det ansamlas bara lite ute i kanterna.
Den enda synliga skillnaden som jag kan se mellan brunnarna är att brunnen i duschen har ett vitt lock för ett hål i brunnen, medans den brunnen under tvätthon har detta hål öppet.
Kan det vara det som spökar?
Vattnet stiger ju till typ halva brunnen när man spolar sedan sjunker det undan så att brunnen nästan är helt torr det ansamlas bara lite ute i kanterna.
Den enda synliga skillnaden som jag kan se mellan brunnarna är att brunnen i duschen har ett vitt lock för ett hål i brunnen, medans den brunnen under tvätthon har detta hål öppet.
Kan det vara det som spökar?
Golvbrunn som är ok alltså den vid duschen
Golvbrunnen som luktar avlopp. Det grå röret tror jag kommer från tvättmaskin och det vita är från tvätthon. Det låter lite ihåligt när man spolar vatten i denna brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunnen som luktar avlopp. Det grå röret tror jag kommer från tvättmaskin och det vita är från tvätthon. Det låter lite ihåligt när man spolar vatten i denna brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Det ser ut som man ser utloppshålet i botten. I så fall saknas hela insatsen. Det skall sitta en insats med vattenlås där det blir vatten stående dom bildar en "propp" mot luften från avloppet.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Illrar i rören är aldrig bra!
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
fats när jag tittar på den andra bilden också så blir jag osäker, det kanske bara fattas en rensplugg.
Hahah ooops såg inte illerbilden
Min dator har strulat så jag testade en sak, testen hängde visst med
Brunarna ser exakt likadana ut hempularen enda skillnaden är den där vita locket.
Kan man köpe en sådan var som helst och bara sätta dit den då?
Brunarna ser exakt likadana ut hempularen enda skillnaden är den där vita locket.
Kan man köpe en sådan var som helst och bara sätta dit den då?
Som redan sagts, det är renspluggen som är borta. Hade samma problem själv i tvättstugan. Jag lyckades inte hitta till min brunn så det slutade med två större plastbrickor, en rostfri skruv med mutter och silicon.
Klicka här för att svara