Tjabba. Jag ska koppla in en ung och behöver en kabel 3G4mm² men kan inte hitta var man kan handla det. Kablen ska vara av typ EKK eller liknande?

Mvh Dajjmen

Oj! Vad är det för ugn? Vill du verkligen ha 4mm2, högt amperetal pga enfas? Enkelkardelig, ex EKK, lär bli rejält stel att installera, prova t.ex. FKK. Fråga hos din lokala elfirma om du får köpa där. Elgrossisterna brukar inte vara så pigga på att sälja till lekmän, enligt egen erfarenhet:).

EKK finns bara till 2,5 tror jag. Är nog FKK som gäller eller nya ACEFLEX. Är det rör i väggen går de bra med lösa trådar RK.

Har vanliga elfirmor ACEFLEX inne? Den ser ju rätt trevlig ut om man kollar på nätet. Är den så flexibel som reklamen säger?

ericsson har FKK3G4, den finns dock inte på nån av nätbutikerna, du får höra med en elektriker, men en FKK 4G4 är 10kr/m billigare, så den extra tråden kan du ju få med på köpet...

vad är ACEFLEX undrar en oinformerad...
Edit: googlade fram det.. den påminner ju om N1XV bara att den har mångkarderliga ledare.
den lämpar sig väl både som installations och anslutningskabel eller?

Redigerat:
Antagligen får man använda 5G2,5 om man lägger ihop ledarna parvis till 5 mm2 för fas och nolla och använder 1 x 2,5 mm2 till skyddsjorden.

Skydsjorden ska ha samma area som fasledarna upp till 16 mm2

mycke_nu skrev:
antagligen får man använda 5g2,5 om man lägger ihop ledarna parvis till 5 mm2 för fas och nolla och använder 1 x 2,5 mm2 till skyddsjorden.
???

Nä....

elmont:

Du tänker på SS 436 40 00: 543.1.2.

Man kan alternativt beräkna enligt 543.1.1.

mycke_nu skrev:
elmont:

Du tänker på SS 436 40 00: 543.1.2.

Man kan alternativt beräkna enligt 543.1.1.
Ni får ursäkta en icke bokstavstrogen men det här börjar likna att tala i tungor.;)
(Inte mig emot, jag var baptist i staterna.)

djävla beräkningar hit och dit, kör med 4 mm.

Betydligt säkrare, samt man slipper ligga på gränsen vad plasten tål..

Ifö skrev:
Ni får ursäkta en icke bokstavstrogen men det här börjar likna att tala i tungor.;)
(Inte mig emot, jag var baptist i staterna.)
En standardsvensk är väl Presbyterian (vi håller oss till TEXTEN), fast det kanske är annorlunda i The Lone Star State.;)

I The Lone Star State är man i första hand Texan och i andra hand bekänner man sig till protestantisk inriktning, där baptist är det finaste. Från säkra källor (alltså från mig)!:D
Remember the Alamo! Eller var det El-amo...
Ursäkta, det är sent på fredagskvällen för en småbarnsfar.:cool:

Yeah, TEXAS it's a Whole Other Country som dom säger i TV reklamen. :) Som Skåne ungefär..:D:D

mycke_nu skrev:
Yeah, TEXAS it's a Whole Other Country som dom säger i TV reklamen. :) Som Skåne ungefär..:D:D
Mycket sant! The Lord moves in mysterious ways! Han flyttade mig från Sveriges sydstat till USA:s sydstat och sedan tillbaka igen. Amen! Gud ske lov att jag slipper att flytta till t.ex. en ö (en halvö räcker väl).
Gotland är väl känt som Sveriges enda hangarfartyg om jag inte missminner mig!:D
Var någonstans i USA jobbar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.