Hej!

Söker efter rullgardiner, "gamla vanliga" med snöre i mitten och fjäderupprullning. Helst i något fint mönster och inte bara vitt. Alternativt bara själva rullen så att jag själv kan fästa valfritt tyg.

Var kan jag hitta detta? Antingen hittar jag bara specialspecial, måttbeställda och uniksydda med pris därefter eller olika typer av hissgardiner eller rullgardiner med ett "kulsnöre" i kanten som man matar gardinen upp och ned med.

Någon som kan hjälpa mig?

/Elin

Det nog bara själva beslagen du ska leta efter och montera dessa på en egen rundstång i trä. Borde inte någon välsorterad byggmarknad ha bara beslagen till försäljning?

Eller kanske t.o.m IKEA har det i sitt reservdelslager? Det hade ju sådana rullgardiner förut.

Men har inte själva pinnen någon typ av fjäder i sig, eller sitter hela mekanismen i piggen på pinnen och skulle kunna köpas separat menar du?

/Elin

En normal rullgardin av "klassisk" modell består bara av en rundstav med ett metallbeslag i varje ände.

Dessa metallbeslag är som en rund platta som slås fast i rundstaven. Ena änden är bara en rund pinne på beslaget medans andra änden har fjädern inbyggt och en kantig pinne som påverkas av fjädern.

Okidok, då får jag leta efter sådana beslag. Och fortsätta jakten på en färdig, som onekligen vore smidigare...

/Elin

Jag tror det var Isabelle i Äntligen hemma som stylade om en vanlig vit rullgardin med sprayfärg, det blev ursnyggt! Hon tog tårtpapper (sådan engångs som finns i matbutik), la dem snyggt nedtill och sprayade med guldfärg. Kanske något du kan spinna vidare på? Det går ju klippa schabloner i mönster du gillar och spraya i vilken färg som helst. Fördelen är att du kan tex välja IKEAs mörkläggnings rullgardin (men den har kulsnöre som jag i och för sig gillar då de inte åker upp av sig själva plötsligt en natt utan stannar där man vill).

/FlitigaLisa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.