3 979 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Var köpa hålkälstegel (även kalad skårad tegel)?
B BadMania skrev:Hej!
Har en skorsten murad mellan 1930 och 1955, vet ej exakt. Troligen 50-tal. Har ett rött tegel med en fasad kant på, se bild. KAn eventuellt vara från Minnesbergs tegelbruk (nedlagt) men ej säkert.
Mått ca längd 255 bredd 120 höjd 65 mm. Rött murtegel. Är det någon som vet om man kan få tag på detta eller något liknande? Behöver byta ut ett 20-tal tegel. Tacksam för alla tips. Har kollat med ett antal återvinningsföretag i Södra Sverige utan napp. Men kan förstås köpa från hela landet, ja hela Europa om det behövs. Nytt eller gammalt.
Håller tummarna för forumets enorma samlade kunskaper![bild]
Hej! Har hittat en del men intressant med mer. Kontakta mig gärna på william@naviro.se. Tack!walfridssonpeter skrev:
Hallå!
Jag saknar också detta tegel till mitt hus! mycket mycket tacksam för alla tips! skriv om ni skulle ha och vill sälja till alva.guld@heander.se
Jag saknar också detta tegel till mitt hus! mycket mycket tacksam för alla tips! skriv om ni skulle ha och vill sälja till alva.guld@heander.se
Det var en privatperson i Småland som rev en gammal fasad. Finns tyvärr inte kvar längre. Omöjligt att få tag in nyproducerat så det är återbrukat som gäller
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gängtappar för rörgänga, var köpa?
Verktyg & Maskiner -
Någon som vet var man kan köpa en Rost (galler) till en Combi-Therm?
Övrigt husrelaterat -
Vart kan man köpa en svängd klädstång ca 2,5 m?
Inredning -
Vad är materialet och var kan man köpa det (i Sverige)
Badrum -
Behöver bygga/köpa förvaringslådor till en inbyggd säng
Möbelsnickeri