11 192 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Var köpa denna kabel på metervara? (EKLK 5G 2,5mm2)
Ditt pris ja ... inte en privatpersons
Tack för info,E elmont skrev:
1. Om man bortser från priset, varför är N1XV bättre än EKLK? Ger inte EKLK mer skydd mot åverkan, med aluminium etc? Kabeln kommer ligga i 50mm markrör som sagt.
2. Om vi som sagt antar 3-fas 16A: Eftersom avståndet är så långt som 50 meter, borde jag köpa 6mm2 kabel istället för 2,5mm2 för att vara på den säkra sidan, dvs kompensera för spänningsbortfall och annat?
Redigerat:
N1XV är tillverkad avsedd att användas som jordkabel dvs även utan slang, manteln av robustare material bättre sett till vattengenomsläpplighet, slitstyrka osv. EKLK har inte sitt tänkta användningsområde i de miljöerna. Undantaget finns i mark skyddad mekaniskt i tex slang men inget man direkt behöver utnyttja i onödan med andra alternativ tillhands. Vill man gå längre ska man isf inte använda någon av de typerna utan EXQJ o.dyl men lite overkill i många fall allmänt.R Jesper H skrev:Tack för info,
1. Om man bortser från priset, varför är N1XV bättre än EKLK? Ger inte EKLK mer skydd mot åverkan, med aluminium etc? Kabeln kommer ligga i 50mm markrör som sagt.
2. Om vi som sagt antar 3-fas 16A: Eftersom avståndet är så långt som 50 meter, borde jag köpa 6mm2 kabel istället för 2,5mm2 för att vara på den säkra sidan, dvs kompensera för spänningsbortfall och annat?
Om du kommer ligga med hög last långa tider är det vettigt att titta på 5G6 oavsett de andra parametrarna som Avemo var inne på kommer förlusterna in då också. Som sagt inte fel att kunna uppfylla konventionellt utlösningsvillkor och då kommer du ha spänningsfallet på plats också. Om du kan få fram förimpedansen där du menar koppla in den går det att svara. Du kan mäta upp den eller få uppgift av nätägaren vad du har vid mätarplatsen. Och med 5G6 kan du då också koppla in dig utan säkringar för detta utan parallellt i någon punkt där det passar bäst och tex ger kortast sträcka om det skiljer mellan platserna.
Spänningsfall i 3-fas-kabel:
V = (1,732 x L x I x cosFi ) / (Kappa x A) [Volt]
Där är,
1,732 = roten ur 3.
L = kabellängd [m]
I = ström [A]
CosFi = fasförskjutning, dimensionslös
Kappa = elektrisk ledningsförmåga [m / (Ohm x mm2)]
A = kabeltvärsnitt [mm2]
Om:
L = 60 meter
I = 16 A på alla tre faserna (t.ex. om en Renault Zoé laddas 3-fasigt med 11 kW)
cosFi = sätts till 1,0
Kappa = 56 m/(Ohm x mm2)
A = 2,5 mm2
Då
V = (1,732 x 60 x 16 x 1) / (56 x 2,5) = 11,9 Volt
Dessa ca 12 Volt ska jämföras med 400 Volt.
Det är alltså 3,0 % spänningsfall. Jag tror att för acceptabelt spänningsfall från husanslutningen till förbrukaren ska det vara under 4 %. Men om ett par år vill du kanske ladda med 25 A eller rent av 32A, då blir kabeln för klen.
Effektförlusten P blir:
P = U x I x 1,732 = 11,9 x 16 x 1,732 = 329,8 W
Där är,
1,732 = roten ur 3.
L = kabellängd [m]
I = ström [A]
A = kabeltvärsnitt [mm2]
Om:
L = 60 meter
I = 16 A på alla tre faserna (t.ex. om en Renault Zoé laddas 3-fasigt med 11 kW)
cosFi = sätts till 1,0
Kappa = 56 m/(Ohm x mm2)
A = 2,5 mm2
Då
Det är alltså 3,0 % spänningsfall. Jag tror att för acceptabelt spänningsfall från husanslutningen till förbrukaren ska det vara under 4 %. Men om ett par år vill du kanske ladda med 25 A eller rent av 32A, då blir kabeln för klen.
Effektförlusten P blir:
P = U x I x 1,732 = 11,9 x 16 x 1,732 = 329,8 W
Redigerat:
Vid lite mer fortvarig hög last kommer som sagt förlusterna in som mer intressant än spänningsfallet som kanske inte stör så mycket här. De flesta ser det nog som orimligt med upp mot 300 W förlust i backen vid dimensionering 2.5 mm2, vid enfas 2/3 och med lägre netto så om möjligt givetvis utnyttja trefasen. Drift 8 h per dygn ger snart möjlighet att köpa kabel en tia dyrare per meter årligen.A Arnodt skrev:Spänningsfall i 3-fas-kabel:
Där är,
L = kabellängd [m]
I = ström [A]
A = kabeltvärsnitt [mm2]
Om:
L = 60 meter
I = 16 A på alla tre faserna
cosFi = sätts till 1,0
Kappa = 56 m/(Ohm x mm2)
A = 2,5 mm2
Då
Stort tack för era utförliga svar, uppskattar det verkligen.A Arnodt skrev:Spänningsfall i 3-fas-kabel:
Där är,
1,732 = roten ur 3.
L = kabellängd [m]
I = ström [A]
A = kabeltvärsnitt [mm2]
Om:
L = 60 meter
cosFi = sätts till 1,0
Kappa = 56 m/(Ohm x mm2)
A = 2,5 mm2
Då
Om vi antar att jag istället använder 5G 6mm2 kabel istället för 2,5mm2:
1. Då skulle jag alltså få bättre värden när det gäller spänningsbortfall, utlösningsvillkor och annat?
2. Och då skulle jag också kunna gå upp från 16A till att ladda bilen med t.ex. 25A i framtiden om jag vill det (dvs så länge övriga delar av elsystemet också är anpassat för det)?
På samma sätt som du tumregelmässigt hamnar dåligt till med 2.5 mm2 kommer du ligga vettigt/bra till med 6 mm2 vid dina förutsättningar. Och det är giltigt även om du ökar på lasten mot 25 A dock kommer givetvis förlusterna igen då börja bita från och blir ungefär som vid andra fallet dvs 300 W men i relativa tal sett till överförda effekten bättre.R Jesper H skrev:Stort tack för era utförliga svar, uppskattar det verkligen.
Om vi antar att jag istället använder 5G 6mm2 kabel istället för 2,5mm2:
1. Då skulle jag alltså få bättre värden när det gäller spänningsbortfall, utlösningsvillkor och annat?
2. Och då skulle jag också kunna gå upp från 16A till att ladda bilen med t.ex. 25A i framtiden om jag vill det (dvs så länge övriga delar av elsystemet också är anpassat för det)?
Väljer du 5G6 kabel dvs 5 x 6mm2 och laddar 3-fasigt med 32 A, då bli V istället 9,9 Volt.
och spänningsfallet 2,5 % av 400 Volt och förlusteffekten 548 W (Vid 3-fasigt 16 A får du då V= 4,95 Volt dvs 1,2 % spänningsfall och förlusteffekt 137 W).
En kabel på 5G6 kostar inte dubbelt jämfört 5G2,5 utan kanske 50 % mer. Men det har nog elektriker bättre koll på, om det finns någon på forumet, som kan uttala sig. Men det är väl det att på byggvaruhusen finns väl oftast inte så grov kabel som 5G6.
Det finns även 5G4, dvs 5 x 4mm2, men är väl inte längre standard.
och spänningsfallet 2,5 % av 400 Volt och förlusteffekten 548 W (Vid 3-fasigt 16 A får du då V= 4,95 Volt dvs 1,2 % spänningsfall och förlusteffekt 137 W).
En kabel på 5G6 kostar inte dubbelt jämfört 5G2,5 utan kanske 50 % mer. Men det har nog elektriker bättre koll på, om det finns någon på forumet, som kan uttala sig. Men det är väl det att på byggvaruhusen finns väl oftast inte så grov kabel som 5G6.
Det finns även 5G4, dvs 5 x 4mm2, men är väl inte längre standard.
Redigerat:
Jobbade över idag och på mitt bygge så hade vi denna diskution om denna fråga och vi på *golvet var rörande överens om att 60m med 5g2.5 i rör inte var det största problemet heller inte EQLQ.. men sedan kan man som vissa av er räkna och få fram siffror på all data ... räknar man kallt så drar vi nästan 70-80 m + .. på varje drag och det är inte problem på långa vägar räknar då 3600w dvs max effekt ..
Hur mycke drar en billaddare vid max effekt?
När grossen öppnar imorgon ska jag kolla prisskillnad på svart kabel å vanlig EQLQ ... hade det vart sådan skillnad så undrar jag varför vi då inte bara köper svart ???(n1xv tror jag den heter )
/hade fint ..matte
När grossen öppnar imorgon ska jag kolla prisskillnad på svart kabel å vanlig EQLQ ... hade det vart sådan skillnad så undrar jag varför vi då inte bara köper svart ???(n1xv tror jag den heter )
/hade fint ..matte
Klilllasrne skrev:
Jobbade över idag och på mitt bygge så hade vi denna diskution om denna fråga och vi på *golvet var rörande överens om att 60m med 5g2.5 i rör inte var det största problemet heller inte EQLQ.. men sedan kan man som vissa av er räkna och få fram siffror på all data ... räknar man kallt så drar vi nästan 70-80 m + .. på varje drag och det är inte problem på långa vägar räknar då 3600w dvs max effekt ..
/hade fint ..matte
Kollade mitt pris hos min billigaste återförsäljare, priser exkl moms.lilllasrne skrev:
/hade fint ..matte
EXLQ 5g2,5 25,20
N1XV 5g2,5 17,96
N1XV 5g6 39,69
För skojs skull ska jag kolla upp effekten på billaddare och räkna på hur utfallet blir med mina nät uppgifter.
Men det får bli först i morgon
Tack för svar. Om du/ni kollar med grossist så får ni såklart gärna meddela vad ni kom fram till!lilllasrne skrev:
/hade fint ..matte
Jag kollar just nu efter EKLK 5G6mm2, men det är inte helt lätt att hitta, särskilt om man inte är insatt i all terminologi.
Det verkar som att EKLK och EQLQ i praktiken är samma sak men skiljer det till exempel nåt väsentligt mellan EQLQ och FQLQ? Hos Ahlsell så verkar bara varianten FQLQ finnas med så stor area som 6mm, skulle denna funka tror ni?: https://www.ahlsell.se/10/el-1/kabel/04-installationskabel/fqlq/0467670/
Oerhört märkligt att du klamrar dig fast vid en kabeltyp som av flera anledningar är mer olämplig än tex N1XV. Att ens tänka på den udda fågeln FQLQ i area 6 mm2 gör det ännu mer märkligt.R Jesper H skrev:Tack för svar. Om du/ni kollar med grossist så får ni såklart gärna meddela vad ni kom fram till!
Jag kollar just nu efter EKLK 5G6mm2, men det är inte helt lätt att hitta, särskilt om man inte är insatt i all terminologi.
Det verkar som att EKLK och EQLQ i praktiken är samma sak men skiljer det till exempel nåt väsentligt mellan EQLQ och FQLQ? Hos Ahlsell så verkar bara varianten FQLQ finnas med så stor area som 6mm, skulle denna funka tror ni?: [länk]
Både elmont och Uffe_A har ju redan satt ribban vad gäller priserna och sen kan ju diverse inlägg ovan kring tex förluster ge en vägledning kring val av area. Oavsett areafrågan brukar ju priset avgöra för många och här är det ju både det och tekniska parametrar som talar i samma riktning. Sen har Arnodt räknat lite fel när det gäller förluster de ligger något lägre vid antagandena tidigare inte mycket men ändå.