it-snubben skrev:
Aha... då fattar jag. Jag fick liksom inte ihop matematiken. Jag trodde att röret kom uppifrån.

Ditt nya alternativ tycker jag låter bättre. Kort rör och endast 2 mindre krökar. Där behöver du ju knappast renslucka.
Jag tycker också det låter bättre... Såklart...

Har dessutom "förenklat" ytterligare. Jag kom på att jag behöver ju inte ha någon 90 graders böj nedåt i slutet av röret. Jag behöver ju alltså inte ansluta felxslangen rakt upp, utan jag kan ju gå upp med flexslangen ovan mitt nya innertak och använda flexslangen som 90 gradersböj och ansluta direkt på det raka röret. I så fall skulle uppbyggnaden vara ungefär såhär: (med utgån i föregående bild)

anslutning mot murstocken - 45 graders böj - 10 cm rör - 45 graders bör - 1,5 m rör - 45 graders böj - 0,5 m rör - anslutning för flexslang.

Dett torde vara den enklaste och smidigaste lösningen och borde eliminera behovet av rensluckor då det inte är skarpare kurvor än 45 grader.

Martin

Nu hänger jag inte riktigt med igen :confused: Uppfattade inte att du ska dra i taket. Då blev det ju fler krökar igen.

Du kan inte dra flexslangen upp genom taket och ansluta däruppe. Dels så kommer du väl inte åt att demontera slangen när taket är stängt och dels så måste du se till att du hela tiden har 3 cm till närmaste brännbart.

Det är inte "direkt" krökarna som gör problemet, utan problemet att dra igenom en sotviska.

Det är inte så att du kan tänka om lite grann? Tex snedda röret neråt lite och komme ut ur väggen bakom fläkten istället? Bara en tanke.

it-snubben skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med igen :confused: Uppfattade inte att du ska dra i taket. Då blev det ju fler krökar igen.

Du kan inte dra flexslangen upp genom taket och ansluta däruppe. Dels så kommer du väl inte åt att demontera slangen när taket är stängt och dels så måste du se till att du hela tiden har 3 cm till närmaste brännbart.

Det är inte "direkt" krökarna som gör problemet, utan problemet att dra igenom en sotviska.

Det är inte så att du kan tänka om lite grann? Tex snedda röret neråt lite och komme ut ur väggen bakom fläkten istället? Bara en tanke.
Det ska dras i taket ja. Då blir det totalt 3 st 45 gradersböjar, varav en blir en förlängd 90 gradare. Anslutningen i taket blir nog lungt. Jag avslutar helt enkelt spiro röret med en anslutning för flexslangen. Jag har i taket ett hål lika stort som fläktkåpans överdel. Alltså ett hyffsat hål. Genom detta går jag upp med flexslangen och ansluter till spiroröret direkt.

Jag kan tyvärr inte dra allt i väggen, helt enkelt för att väggen inte är djup nog bakom gipsen. Annars hade det funkat. Det enda stället där jag har tillräckligt med plats för att lägga spirorören är i det nya innertaket. Alltså måste jag få till en anslutning i det nya innertaket rakt ovanför spisfläkten.

Martin

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.