Jag söker inköpsställen för brandisolerad ventialtionsslang till köksfläkt. Det ska vara 120mm innediameter med 30mm isolering runt om. Har hittat information om att detta ska vara tillräckligt för att vara godkännt här på forumet, men ingen har nämnt något inköpsställe... Alla tips är välkomna!

Martin

Du får nog köpa ventilationsrör istället. Och sedan sätta brandisolering på den. De "slangar " som finns att köpa för ventillation är en sorts metallslang som inte är godkänd för köksventillation (enl. min sotare).

Sedan har man förståss ofta en slang sista biten till fläkten, en anslutningsslang. Men den behöver inte vara brandisolerad.

Brandisoleringsmatta finns att köpa på många byggmarknader, har ex. sett den hos Silvan.

Skälet tioll att slangarna inte är godkända är att de rensningsverktyg som används av sotarna slår hål på slangen.

hempularen skrev:
Du får nog köpa ventilationsrör istället. Och sedan sätta brandisolering på den. De "slangar " som finns att köpa för ventillation är en sorts metallslang som inte är godkänd för köksventillation (enl. min sotare).

Sedan har man förståss ofta en slang sista biten till fläkten, en anslutningsslang. Men den behöver inte vara brandisolerad.

Brandisoleringsmatta finns att köpa på många byggmarknader, har ex. sett den hos Silvan.

Skälet tioll att slangarna inte är godkända är att de rensningsverktyg som används av sotarna slår hål på slangen.
Ok. Jag behöver nog reda ut ett par saker. Detta är vad vi ska göra:

Vi har flyttat spisen ca 1,5 meter från föregående plats. Vi behöver då lägga en ny slang/rör från fläkten till den gamla anslutningsplatsen. Om jag har förståt alla regler rätt så gäller följande:

Om jag bygger in rör i det nya innertaket vi ska bygga så måste det vara 30mm brandisolering runt om. Om jag istället lägger en "vanlig" flexslang från fläkten till anslutningen så måste den vara lätt åtkomlig, typ bakom en snabbt borttagbar lucka.

Om jag bygger in ett isolerat rör i taket behöver detta alltså inte vara lätt tillgängligt? Då borde jag kunna dra ett sådant fram till rakt ovan fläkten och ansluta en flexslang sista biten. Då hamnar flexslangen bara bakom fläktkåpan. Skulle dett funka?

Martin

lukaper skrev:
Om jag bygger in ett isolerat rör i taket behöver detta alltså inte vara lätt tillgängligt? Då borde jag kunna dra ett sådant fram till rakt ovan fläkten och ansluta en flexslang sista biten. Då hamnar flexslangen bara bakom fläktkåpan. Skulle dett funka?
Ja, det fungerar. Men tänk på att inte använda 90-graders böjar. Då måste du ha renslucka. Annars är det omöjligt att sota röret.

it-snubben skrev:
Ja, det fungerar. Men tänk på att inte använda 90-graders böjar. Då måste du ha renslucka. Annars är det omöjligt att sota röret.
Jag har hört det någonstans också... Men om man använder två 45 gradare efter varandra då? Sen kanske man kan komma undan med en 90 gradare också, med tanke på att sotaren aldrig kollar/sotar imkanaler längre. Dom la väl av med den för ett pas år sedan? Ansågs inte nödvändigt tror jag...

Martin

Det kan bli godkänt om du lägger in en dragwire i kanalen. En tunn ståwire med en ögla i änden, och någon sorts upphägningsanordning i röret vid rensplatsen.

Hemmakatten
"Sen kanske man kan komma undan med en 90 gradare också, med tanke på att sotaren aldrig kollar/sotar imkanaler längre. Dom la väl av med den för ett pas år sedan? Ansågs inte nödvändigt tror jag..."

Reglerna är till för att du eller din familj eller gäster, grannar eller andra inte skall utsättas för fara. Fara är det om det inte går att sota din imkanal på korrekt sätt.

Edit: Har ändrat i inlägget. Ber om ursäkt för dålig ton.:( Har varit med om brand i köksfläkt, det är dock ingen ursäkt att uttrycka sig illa.

För att ta det lite sakligt och försiktigt...

Hemmakatten har rätt. Det är för din egen säkerhet det byggs på ett visst sätt.

En del av säkerheten består i av att det SKA gå att rensa. Det ska alltså gå att släppa ner en sotviska hela vägen från utblåset på taket ner till spisfläkten. Röret kan i princip gå i vilka krumbukter du vill, bara det är fritt fall för sotviskan. Det går inte om röret ligger horisontellt.

Flexslangen används endast kortare sträckor tex mellan fläkt och taksanslutning och ska på ett lätt sätt gå att demontera.

Även fast sotaren inte kontrollerar installationen så är du, precis som tidigare, ansvarig för kontruktionen.

Nu tror jag vi behöver lugna ner oss lite! Naturligtvis ska det utföras på ett korrekt sätt, det är ju det jag försöker komma fram till här, vadf som är korrekt. Kanske uttryckte mig lite dumt dock, jag ber om ursäkt...

En sak dock. it-snubben nämde att man inte får läga kanalen horisontellt, och då är det kört totalt för mig. Jag måste ju flytta anslutningen i min murstock ca 1,5 m åt vänster, och för att kunna göra detta ville jag lägga brandisolerad spirorör i mitt nya innertak. Detta skulle ju då bli horisontellt, detta får jag alltså inte eller? Räcker det inte om den biten är sotningsbart innifrån?

Martin

Att det inte skulle få ligga horisontellt har jag inte hört förut. Det är krökarna som är problemet. Som jag har hört det är det OK med en 90 graders krök, då kan man sota fram till den från resp. ände.

Ok. Var lite otydlig. Det är ok med horisontellt. OM det finns renslucka så det går att komma åt även inne i biten som ligger mellan krökarna.

it-snubben skrev:
Ok. Var lite otydlig. Det är ok med horisontellt. OM det finns renslucka så det går att komma åt även inne i biten som ligger mellan krökarna.
Jag bör alltså kunna sätta en 90 gradersböj med rensanslutning direkt på murstocken, ca 1 meter rör, 45 graders böj, ca 0,5 m rör och sen en ny 90 graders rakt ner för anslutning av flexrör direkt från fläkten?
Hur pass "åtkomlig" måste i så fall rensanslutningen vara? Räcker det om den sitter bakom en fastskruvad gipsskiva som måste demonteras vid rensning? Eller måste man kunna komma åt rensluckan riktigt fort? Känns inte som man behöver det.

Är det någon som har tips på bra byggmarknader/varuhus som lagerhåller spirorör och isolering? Undrar också om nån har koll på vad det kan kosta att ta ut sotaren och konsultera på plats, ringde sotaren med deras telefontid var över för dagen...

Martin

lukaper skrev:
Jag bör alltså kunna sätta en 90 gradersböj med rensanslutning direkt på murstocken, ca 1 meter rör, 45 graders böj, ca 0,5 m rör och sen en ny 90 graders rakt ner för anslutning av flexrör direkt från fläkten?
Jag antar att du menar 45 grader även på sista kröken :)

Ja, det låter som det skulle fungera.

lukaper skrev:
Hur pass "åtkomlig" måste i så fall rensanslutningen vara? Räcker det om den sitter bakom en fastskruvad gipsskiva som måste demonteras vid rensning? Eller måste man kunna komma åt rensluckan riktigt fort? Känns inte som man behöver det.
Jag tror inte den måste kunna öppnas i "panik", är inte säker... men av bekvämlighetsskäl, om inte annat, så skulle jag ha satt någon form av lucka. Det finns ju tex behändiga plåtluckor som du monterar i gipsskivan.

lukaper skrev:
Är det någon som har tips på bra byggmarknader/varuhus som lagerhåller spirorör och isolering? Undrar också om nån har koll på vad det kan kosta att ta ut sotaren och konsultera på plats, ringde sotaren med deras telefontid var över för dagen...
De flesta byggmarknader har väl spiro. Jag köpte mina på K-Rauta, men har sett de lite överallt. Isoleringen är 2 st vanliga 15 mm nätmatta ovanpå varandra, med förskjutna skarvar.

Vet inte vad sotaren kan tänkas ta för konsultation. Jag pratade med honom vid normala sotningen.

it-snubben skrev:
Jag antar att du menar 45 grader även på sista kröken :)

Ja, det låter som det skulle fungera.

Jag tror inte den måste kunna öppnas i "panik", är inte säker... men av bekvämlighetsskäl, om inte annat, så skulle jag ha satt någon form av lucka. Det finns ju tex behändiga plåtluckor som du monterar i gipsskivan.

De flesta byggmarknader har väl spiro. Jag köpte mina på K-Rauta, men har sett de lite överallt. Isoleringen är 2 st vanliga 15 mm nätmatta ovanpå varandra, med förskjutna skarvar.

Vet inte vad sotaren kan tänkas ta för konsultation. Jag pratade med honom vid normala sotningen.
Jag menar 90 grader som sista böj. Jag har byggt en ny vägg i köket som går i 45 graders vinkel som spishällen ska monteras mot. Man kommer alltså stå i ett hörn och laga mat, se den bifogade fina bilden. Fyrkanten är murstocken, rött är tänkt dragning av spirorör, och svart är väggar. Allt sett uppifrån.

En annan fråga. Om jag direkt efter murstocken sätter 1 45 gradare, ca 10cm rör, och sedan en 45 gradare till, skulle jag då teoretiskt slippa ha renslucka? Sen kan det diskuteras om man bör sätta en i alla fall, men ändå!

Martin

• Kök.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha... då fattar jag. Jag fick liksom inte ihop matematiken. Jag trodde att röret kom uppifrån.

Ditt nya alternativ tycker jag låter bättre. Kort rör och endast 2 mindre krökar. Där behöver du ju knappast renslucka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.