6 654 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Var kommer vattnet ifrån?
vi har lite samma problem med en ikea-badrumskommod. ibland är det mycket vatten i översta lådan, men sen ingenting. Och inget synligt läckage. Det har gäckat oss i två år. Vår bästa gissning är översvämningshålet (är det breddavlopp kanske) som sitter en bit upp. men när vi häller fullt och tömmer ur märker vi inget läckage. Det är ett mysterie, jag hoppas du hittar så kanske vi har liknande fel.
Vi hade också det problemet när vi flyttade in i huset. Det visades sig att avloppet sitter pressat på plats så om man har för mycket i lådan under så knuffar den på avloppsröret och då flyttar sig också avloppet i vasken. Detta leder till att man får vatten läckage i lådan.Lane skrev:vi har lite samma problem med en ikea-badrumskommod. ibland är det mycket vatten i översta lådan, men sen ingenting. Och inget synligt läckage. Det har gäckat oss i två år. Vår bästa gissning är översvämningshålet (är det breddavlopp kanske) som sitter en bit upp. men när vi häller fullt och tömmer ur märker vi inget läckage. Det är ett mysterie, jag hoppas du hittar så kanske vi har liknande fel.
Jag vet inte om det är samma problem som ni har men i vårt fall var det så. Anledningen till att jag såg det var för att vasken funnit på plats ett tag så när avloppet flyttas lite så ser man avlagringen.
När det gäller diskhon(Radius 80 K Nickel) som vi har i köket så är inte avloppen justerbara på samma vis, de sitter där de sitter.
Det har nu gått 6 dagar och vi har inte haft något läckage alls. Jag har provat fylla hoen till brädden även över lämningen, provat provoser rören under hoen, kört diskmaskinen flera gånger men inget har givet något läckage alls. För att underlätta felsökningen så virade jag papper runt kopplingar precis som ni tipsade

http://i.imgur.com/AdIWvrG.jpg
Men som sagt, inga läckage alls. Jag märkte när jag procerade rören att teleskoprören som är kopplade i hoen(de som vissa av er pekade ut) går att dra ut ganska långt och de läcker inte alls.
Vi har noterat att det stod lite vatten i själva lådan vi tog ut men träet har inte svält i lådan och det vatten som var kvar var mindre än 1 dl. Det är såklart möjligt att det har varit mer vatten här men då tycker man att träet i låden borde a svält.
Nu har vi monterat tillbaka allt utom lådöppnaren och kan konstatera att träet vid vänster hörn mår inte jätte bra, det har svält så att det var svårt att få i skruvarna(då skenan ska ligga an mot botten i skåpet). Man kan också märka när man lägger sin tyngt på botten i skåpet att det knarrar från hörnet och att det rör sig medan andra sidan är helt stabil. Vi har provat trycka ihop träet med skruvtving men det gick såklart inte. Att byta ut skåpet går men det är väldigt mycket jobb, skåpet är lyft på plats över rören så det var första skåpet vi satte och ovan på där har vi en stenskiva och sen kakel. Lådan täcker defekten så troligen får vi leva med att det ser ut på detta vis. Risken är dock stor att det blir värre nästa gång det läcker så jag måste troligen komma på en lösning för att vatten säkra skåpet bättre.
Misstanken är att problemet kommer komma tillbaka men nu sitter det papper på plats så förhoppningsvis så kan vi få en aning om var det kommer ifrån.
Lordi och Pagno vi har provat bräddavloppet som är kopplat till den korrugerade slangen och det läcker inte där alls vilket var min misstanke från börja.
Till vänster på kopplingen är det i fyllt med plast, har kontrollerat det

http://i.imgur.com/AdIWvrG.jpg
Men som sagt, inga läckage alls. Jag märkte när jag procerade rören att teleskoprören som är kopplade i hoen(de som vissa av er pekade ut) går att dra ut ganska långt och de läcker inte alls.
Vi har noterat att det stod lite vatten i själva lådan vi tog ut men träet har inte svält i lådan och det vatten som var kvar var mindre än 1 dl. Det är såklart möjligt att det har varit mer vatten här men då tycker man att träet i låden borde a svält.
Nu har vi monterat tillbaka allt utom lådöppnaren och kan konstatera att träet vid vänster hörn mår inte jätte bra, det har svält så att det var svårt att få i skruvarna(då skenan ska ligga an mot botten i skåpet). Man kan också märka när man lägger sin tyngt på botten i skåpet att det knarrar från hörnet och att det rör sig medan andra sidan är helt stabil. Vi har provat trycka ihop träet med skruvtving men det gick såklart inte. Att byta ut skåpet går men det är väldigt mycket jobb, skåpet är lyft på plats över rören så det var första skåpet vi satte och ovan på där har vi en stenskiva och sen kakel. Lådan täcker defekten så troligen får vi leva med att det ser ut på detta vis. Risken är dock stor att det blir värre nästa gång det läcker så jag måste troligen komma på en lösning för att vatten säkra skåpet bättre.
Misstanken är att problemet kommer komma tillbaka men nu sitter det papper på plats så förhoppningsvis så kan vi få en aning om var det kommer ifrån.
Lordi och Pagno vi har provat bräddavloppet som är kopplat till den korrugerade slangen och det läcker inte där alls vilket var min misstanke från börja.
Till vänster på kopplingen är det i fyllt med plast, har kontrollerat det
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Om jag förstår rätt utifrån dina bilder så finns de synliga skadorna endast i botten av skåpet? Kan det vara så att det av någon anledning blir/blivit tillfälliga stopp i avloppet, så att det stått vatten i rören? Jag vet fall där detta inträffat och vatten läckt ut genom i normalfallet täta anslutningar.
Mvh, Magnus
Mvh, Magnus
Igen dum idé! Tittade på detta för 450 kr http://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm-Dropp-stop-600/36-4719 men det verkar bara kopplat till runt rören och i detta fallet tror jag risken är stor att det inte kommer från någon av de rören.gotlund skrev:
Vi har en Hemnes/Rättviken där vi också hade läckage. Jag letade och letade och hittade var det droppade ner i lådan nämligen vid avloppet så jag trodde det var den. Jag spände åt mer och mer efter lite tips här på BH men det var ändå läckage. Så jag fick tänka om och så kom sambon på att det läcker från bräddavloppet. Inte att slangar mm är otäta utan att tvätthon är rundad i bakkant och på den har man skruvat fast bredavloppet som är rak i bakkant. Hittade inga packningar som passade så lite lite silikon hjälpte! Äntligen...Lane skrev:vi har lite samma problem med en ikea-badrumskommod. ibland är det mycket vatten i översta lådan, men sen ingenting. Och inget synligt läckage. Det har gäckat oss i två år. Vår bästa gissning är översvämningshålet (är det breddavlopp kanske) som sitter en bit upp. men när vi häller fullt och tömmer ur märker vi inget läckage. Det är ett mysterie, jag hoppas du hittar så kanske vi har liknande fel.
Stämmer bra det men vi har sett droppar på väggarna också precis som om det har sprutat, inte säker på att det kommit från just ett läckage dock. Nu senast när det var som mest läckage så såg vi endast vatten på botten av skåpet och då främst under plastmattan.som ligger där. Undra hur bra den där plastmatten egentligen är, den gör ju så att vattnet inte kan torka upp helt. Får titta på om den går att göra säkrare.axn skrev:Om jag förstår rätt utifrån dina bilder så finns de synliga skadorna endast i botten av skåpet? Kan det vara så att det av någon anledning blir/blivit tillfälliga stopp i avloppet, så att det stått vatten i rören? Jag vet fall där detta inträffat och vatten läckt ut genom i normalfallet täta anslutningar.
Mvh, Magnus
Det problemet hade vi i köket först också men det löste sig efter att vi monterat breddavloppet rätt.FreQa skrev:Vi har en Hemnes/Rättviken där vi också hade läckage. Jag letade och letade och hittade var det droppade ner i lådan nämligen vid avloppet så jag trodde det var den. Jag spände åt mer och mer efter lite tips här på BH men det var ändå läckage. Så jag fick tänka om och så kom sambon på att det läcker från bräddavloppet. Inte att slangar mm är otäta utan att tvätthon är rundad i bakkant och på den har man skruvat fast bredavloppet som är rak i bakkant. Hittade inga packningar som passade så lite lite silikon hjälpte! Äntligen...
Har du skruvat fast silen riktigt?
Om silen inte sitter som den skall så är det meningen att koppen under skall ta emot eventuellt vatten, men om silen sitter löst och det kommer smuts mellan packning och ho, sett från undersidan, kan det via kapilärkraft leta sig upp vatten som rinner, droppar ner mot stommen. Nu har ni papper där som kan suga upp vattnet, om så är fallet, jag hade tagit bort allt papper och hoppats på att se om det samlas vatten igen, bara för att lokalisera stället.
Om silen inte sitter som den skall så är det meningen att koppen under skall ta emot eventuellt vatten, men om silen sitter löst och det kommer smuts mellan packning och ho, sett från undersidan, kan det via kapilärkraft leta sig upp vatten som rinner, droppar ner mot stommen. Nu har ni papper där som kan suga upp vattnet, om så är fallet, jag hade tagit bort allt papper och hoppats på att se om det samlas vatten igen, bara för att lokalisera stället.
Vet inte vad ni har för diskho, men om den har en skarv på samma sida som träet svällt nertill.. Kolla den skarven! På vårt skåp rann det ner under diskbänkskanten..längs med innersidan av skåpet och ner till botten.. dvs det kunde skilja mycket på "vätskenivån" beroende på vad man pysslade med i köket,
Om man hade våta saker stod vid skarven så blev det mer, diskar man för hand och skvätter blir det mer.. men har man 10 liter vatten i hon..så är de snustorrt.. lömskt som attan!
Kan oxå påpeka att i ett tidigare ikeakök hade vi problem med att fästa det lilla röret till "översvämningsskyddet".. svårt att få tätt..
Om man hade våta saker stod vid skarven så blev det mer, diskar man för hand och skvätter blir det mer.. men har man 10 liter vatten i hon..så är de snustorrt.. lömskt som attan!
Kan oxå påpeka att i ett tidigare ikeakök hade vi problem med att fästa det lilla röret till "översvämningsskyddet".. svårt att få tätt..
Inte helt säker på vilken sil du menar? De som sitter lösa i hoen som sammlar upp skiten sitter ju lösa per standard och det är de man rensar lite då och då. Jag antar att du menar själva hållarna? D.v.s den del som håller avlopsröret på plats mot diskhoen?Pagno skrev:Har du skruvat fast silen riktigt?