Jag fick ganska nyligen ett erbjudande om att köpa en tomt som jag tidigare har haft ögonen på. Taxeringsvärde på tomten är kring 400 000, för runt 2000kvm och säljaren bad mig att komma med ett bud, utan några indikationer på vad de ville ha för den. Jag har ingen aning om vad liknande tomter är värda, men jag tittade runt lite på hemnet och, mellan tummen och pekfingret så såldes liknande tomter för 60 000 - 100 000. Förutsättningarna är en tomt med ett ruckel på, sjötomt, ingen tillgång till el, vatten eller väg till huset, allt finns minst någon kilometer bort.
Jag gav ett bud på 60 000, och trodde, eller i alla fall hoppades, att vi skulle kunna förhandla oss fram därifrån till något som skulle vara okej. Jag skulle kunna tänka mig att betala uppemot det dubbla, men jag trodde att säljaren ville förhandla lite. Säljaren tacka direkt nej och väljer nu att gå till mäklare istället och försöka få det sålt eftersom mitt bud inte alls passade. Jag kommer naturligtvis att hålla utkik efter fastigheten där och se om jag kan köpa den genom mäklaren istället, men ändå undrar jag..
Är fastigheten värd så mycket mer än jag gissade? Jag tänker bara att den eventuella vinst över det jag skulle ha kunnat ge, runt 100 000, bara äts upp av mäklararvodet, men jag kanske bara vill inbilla mig själv det för att jag inte ska tro att jag hanterade det fel?
Jag gav ett bud på 60 000, och trodde, eller i alla fall hoppades, att vi skulle kunna förhandla oss fram därifrån till något som skulle vara okej. Jag skulle kunna tänka mig att betala uppemot det dubbla, men jag trodde att säljaren ville förhandla lite. Säljaren tacka direkt nej och väljer nu att gå till mäklare istället och försöka få det sålt eftersom mitt bud inte alls passade. Jag kommer naturligtvis att hålla utkik efter fastigheten där och se om jag kan köpa den genom mäklaren istället, men ändå undrar jag..
Är fastigheten värd så mycket mer än jag gissade? Jag tänker bara att den eventuella vinst över det jag skulle ha kunnat ge, runt 100 000, bara äts upp av mäklararvodet, men jag kanske bara vill inbilla mig själv det för att jag inte ska tro att jag hanterade det fel?
Jag vet inte riktigt vad du tror jag kan ha för nytta av den informationen i den här frågan? Jag hade hoppats att ett eventuellt svar faktiskt skulle ha byggt på mitt tidigare inlägg. Att priserna varierar vet jag, också även att det finns områden som är mycket dyrare. Här pratar jag om en fastighet med lågt taxeringsvärde, där jag baserade mitt bud på vad liknande, men bättre fastigheter annonseras för i närområdet.
Du kan ha fel, säljaren kan ha fel. Går inte göra så mycket annat än att titta på kvadratmeterpriset på nyligen sålda sjötomter i samma område. Helst med motsvarade kvalitéer då, men det kan ju vara svårt.
Sen kan han ju helt enkelt vara lagd åt hållet att han inte öht vill förhandla utan vill låta marknaden bestämma priset (så brukar jag resonera när det lämpar sig iaf).
Sen kan han ju helt enkelt vara lagd åt hållet att han inte öht vill förhandla utan vill låta marknaden bestämma priset (så brukar jag resonera när det lämpar sig iaf).
Målet med taxeringsvärdet är att det ska motsvara 75% av marknadsvärdet. Ibland stämmer detta ganska bra och ibland blir det riktigt fel men som en grov riktpunkt duger det nästan alltid. Om taxeringsvärdet är 400 000 som du skriver så bör marknadsvärdet ligga runt 530 000. Så ganska snål kan man nog säga att du var...
Enklast hade väl varit att ringa en mäklare och be om en värdering (innan man lägger ett bud). Någon tusenlapp kan väl det vara värt när man har möjlighet att göra en kanonaffär.
Utan att ha något på fötterna måste jag dock säga att jag är tveksam till att det går att få 2000 kvm sjötomt någonstans för under 200000:-
Utan att ha något på fötterna måste jag dock säga att jag är tveksam till att det går att få 2000 kvm sjötomt någonstans för under 200000:-
Nej, jag får väl helt enkelt se när det väl kommer ut till försäljning hos mäklaren. Motsvarande sjötomter som jag har hittat, har som sagt gått på mellan 60 000 - 120 000, men då har de dels haft väg fram till huset, eller vatten/avlopp, eller ibland bäggedera, vilket där här fastigheten saknar, och att skaffa de är inte billigt heller. Att då den här fastigheten skulle vara värd flera hundra procent mer köper inte jag. Däremot så kanske han bara vill få ut det på marknaden, vi får väl som sagt se..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad var taxeringsvärdet egentligen? För det var väl inte fyra hundra tusen kronor?Pezzen skrev:
Men taxeringsvärdet har lite relevans för en obebyggd tomt.
Det grundar sig på uppskattade genomsnittliga värden inom ett "värdeområde",
och gäller väl nu för situationen år 2010.
Och om det är utsikt över en motorväg, ett sandtag eller en idyllisk skogssjö avspeglas knappast.
Två frågor/påståenden:
1)
Du "har haft ögonen på tomten", men erbjöd bara en summa som ligger i nederkant av det troliga intervallet.
Inte konstigt att säljaren uppfattade det som ett skambud, och inte ville fortsätta med affären.
2)
Kan du inte tänka dig att gå tillbaka till säljaren, erkänna att du la ett bud på fel nivå, och starta om förhandlingen med en rimligare utgångspunkt?
Vad ett realistiskt marknadsvärde på tomten är kan naturligtvis ingen av oss andra gissa sig till.
Vidare skriver du
Varför köper du då inte någon av dessa bättre tomter i stället?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Låter ju lite märkligt om taxeringsvärdet skulle ligga såå fel.
När du tittat på "liknande" tomter på hemnet, var det verkligen sjötomter med byggrätt?
När du tittat på "liknande" tomter på hemnet, var det verkligen sjötomter med byggrätt?
Mina föräldrar har en hus en kort bit ifrån, de köpta sitt relativt nyligen för 250 000 ca, då ingick en hus på runt 80 kvadrat, gäststuga, friggebod, solelanläggning och en hel del inventarier.. Deras tomt är mindre och är taxerad till ungefär samma summa. Även det har jag "räknat" med.
Jag har även tittat på andra tomter som sagt, där hus redan finns. Byggrätt vet jag inte hur det är i de fallen, men det vet jag å andra sidan inte hur det är här heller. Men, jag får väl erkänna att jag har gjort en blunder i det här fallet och se vad mäklaren värderar det hela till, och se om det fortfarande är intressant.
Jag har även tittat på andra tomter som sagt, där hus redan finns. Byggrätt vet jag inte hur det är i de fallen, men det vet jag å andra sidan inte hur det är här heller. Men, jag får väl erkänna att jag har gjort en blunder i det här fallet och se vad mäklaren värderar det hela till, och se om det fortfarande är intressant.
Ett taxvärde på 400 000kr i det läget du beskriver är nog inte möjligt, om det inte är en tomt i närheten till någon av våra stora städers gräddhyllor. Eller att det är något alldeles speciellt med den fastigheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Med byggrätt menade jag att tomten var bebyggd, då får man troligen bygga åtminstone lika stort som den bef. kåken. Köper du en obebyggd tomt så finns det en risk att du inte får bygga ens ett utedass på tomten, eller fälla ett endaste träd, iom. strandskyddet.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Vad jag kunde läsa mig till så var övriga liknande tomter jag tittade bebyggda. Men jag har uppenbarligen missat något där. Det i kombination med att jag också "övervärderade" avsaknaden av tillfartsväg, eller ens rimlig möjlighet till varken det eller till el och vatten. Det är svårt att hinna med mer när säljaren vill ha ett bud nästa dag. Vi lägger det bland erfarenheterna och går vidare.