Tvist kan föreligga.
Var i ett rum ska en termometer placeras för att en mätning av rumstemperaturen ska bli rättvis?

Placeras termometern direkt ovanpå elementet visar den ”för mycket” säger vissa.
Placeras termometern för långt från elementet visar den ”för lite” säger andra.
På yttervägg visar den för lite säger några.
På innervägg för mycket.
Osv. osv.

Vad säger ni i panelen?
Var i rummet tycker Ni en termometer ska placeras för att en mätning ska bli rättvis?
Låt höra.

Enligt min mening skall temperatur mätas i vistelsezonen dvs 0,6m från yttervägg innehållande fönster samt 0,2m från innervägg samt från golv upp till 1,8 m från golv.
Dessutom skall givare (temperaturmätare) placeras där den inte direkt påverkas av värmekällor, solljus eller drag.

Temperatur är svårt att definiera, jag vet t ex att vissa bostadsbolag talar om "upplevd" temperatur och denna tolkar de naturligtvis på sitt eget vis så de slipper värma så mkt..

Jag förklarar gärna i mer detalj om så behövs.

Ritchie skrev:
Jag förklarar gärna i mer detalj om så behövs.
Mycket gärna! Jag är intresserad.
Jag förstår att rättvisa mätningar av temperaturer är svårt.
Jag förstår att det finns olika synvinklar.
Jag vill bilda mig en uppfattning för att kunna motivera en rimlig temperaturmätning.
Jag tänkte mäta ut mitten av rummet och hänga upp termometern där, för att få en mätning som jag kan försvara såsom rättvis.

Att mäta inomhustemperatur kan vara knepigt. Att försöka läsa på gör en inte klokare. Här är flera som har funderingar : http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=57
Tror roke:s ide att hänga termometern mitt i rummet är ganska vettig, men då kommer frågan: På vilken höjd? (Fågel, fisk eller mitt emellan) :)

JanneL skrev:
På vilken höjd? (Fågel, fisk eller mitt emellan) :)
I höjdled mitt emellan tak och golv, mitt i rummet.
Kan det vara den bästa placeringen?
Exakt mitt i rummet.
Ingen kan klaga på det? och om, varför?

Låter vettigt! I huvudhöjd när man sitter och ung. i maghöjd när man står.

Mitt i låter vettigt,
De golvvärmetermostater jag ibland monterar, ska sitta 150 cm ovan golv..

På innervägg i blickfånget när man står upp är mest logiskt, så 150cm verkar bra.

PST skrev:
På innervägg i blickfånget när man står upp är mest logiskt, så 150cm verkar bra.
Håller med!där har ja satt mina iallafall.:)

PST skrev:
Om man är en lång "räkel "då ;)..(.i blickfånget)

Annars blir 1.50 cm bra;)

Mvh

Ritchie skrev:
Här ett utdrag av socialstyrelsens allmänna råd om inomhustemperatur, kanske kan vara till hjälp?
[länk]
Tackar :)

I mitt jobb så får jag ofta mäta rumstemeraturen då det finns synpunkter på innetemperaturen. Dom riktlinjer vi mäter ifrån är mitt i rummet en meter upp....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.