L
På insidan av den här typen av ventil sitter ett lager asbestkartong. Bra att tänka på för den som bygger om. Det smutsiga på insidan är alltså asbestkartong även om det kan vara svårt se på bilden.

Ventil med asbestkartonginlaga synlig på insidan, som ser smutsigt och slitet ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt inre av en ventil med möjlig asbestexponering på byggarbetsplats.
Skapa konto

L
Här är asbestkartong som sitter uppspikad på väggen där en elcentral satt. Jag slabbade på tapetklister för att binda fibrerna och pillade ner den försiktigt. Ett problem var att den blev så uppmjukad att den nästan förvandlades till asbestgröt här och där. Men gröt dammar ju åtminstone inte.

Kan vara bra att bryta strömmen först bara :)

Asbestkartong på vägg med elledningar efter borttagen elcentral, tapetklister synligt.
Skapa konto

• Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
L
Ryckte ut en stump ventilationsrör av eternit ur väggen också efter att först ha sprayat på vatten och virat om en våt gammal handduk som jag sen la rubb och stubb i en sopsäck och förslöt.

Ventilationshål i vägg med rester av eternitrör och isolering på trägolv.
Skapa konto
Ett borttaget ventilationsrör av eternit ur en vägg, synlig öppning och våt isolering runtom.
Skapa konto

Körde också eldtestet på min befarade asbest. Postade det här i en annan tråd tidigare i dag.

• Tång håller ett stycke material med brinnande kant över en vit bricka som ett eldtest för asbestidentifiering.
    Skapa konto
  • IMG_20190222_175746295.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Seb Cass och 1 till
  • Laddar…
L
Men det var bara gammal lumppapp va?

L Lärospånet skrev:
Men det var bara gammal lumppapp va?
Ska skicka en provbit på analys i dag.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Skickade tre prover. Samtliga negativa, alltså ingen asbest i matta eller lim. Antagligen lumppapp. Ursäkta bumpen, men alltid intresserar det någon.

• Gilla
jede_ och 3 till
  • Laddar…
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag får bidra med en liten bild:
[bild] Asbestband på hemmabyggd bandsåg. Har ej skickat på analys men det är inte lönt då det beter sig och ser ut som asbest.
Man brukade få avlagda brandslangar från brandkåren förr som användes som drivremmar till höfläktar och vedkapar bland annat. Möjligen var de gjorda av brandsäkert material? Remmen på bilden liknar brandslang.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Man brukade få avlagda brandslangar från brandkåren förr som användes som drivremmar till höfläktar och vedkapar bland annat. Möjligen var de gjorda av brandsäkert material? Remmen på bilden liknar brandslang.
Det är ju inte helt omöjligt att man har haft asbest på brandslangar.
Man kanske hade bomull i de flesta fallen eftersom brandslangen kyls konstant av vattnet. Där har ju kanske funnits undantag.
Kanske har det varit asbestband på rulle som man har runt avgasrör? Eller så kan det vara ett enormt vekeband? Eller så är det faktisk brandslang men gummit är så pass dolt så att jag inte kan se det?

Gamla slangar har inget gummi, det kom på senare tid.

Var det bara tyg eller hade man något annat på insidan? (Jag tycker det är intressant om hur man gjorde på den tiden)

Gummerade brandslangar har använts i 120 år ungefär, så var går gränsen till "senare tid"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.