Hej,
Höll på att slita ut gammal bråte ur källaren när den här otäckingen ramlade ut. En skiva asbestpapp.
Pappen är uppmarkerad med streck för att skäras ut till rektanglar med ca måtten 17.5 cm X 8.5 cm och just nu är jag mest nyfiken på var de är tänkta att användas - alltså var jag kan förvänta mig stöta på redan utskurna bitar här i huset när jag river och renoverar? Tycker inte att måtten stämmer för att sitta bakom strömbrytare mm ...
Sista bilden är till vän av ordning, visande asbestpappen tryggt i en plastsäck för att snart postas i asbestcontainern på tippen!
Höll på att slita ut gammal bråte ur källaren när den här otäckingen ramlade ut. En skiva asbestpapp.
Pappen är uppmarkerad med streck för att skäras ut till rektanglar med ca måtten 17.5 cm X 8.5 cm och just nu är jag mest nyfiken på var de är tänkta att användas - alltså var jag kan förvänta mig stöta på redan utskurna bitar här i huset när jag river och renoverar? Tycker inte att måtten stämmer för att sitta bakom strömbrytare mm ...
Sista bilden är till vän av ordning, visande asbestpappen tryggt i en plastsäck för att snart postas i asbestcontainern på tippen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ser ut som tretex.
Tag en bit och håll över en brinnande låga helst en sådan du bränner efterrätten med brinner det är det inte asbest !
Tag en bit och håll över en brinnande låga helst en sådan du bränner efterrätten med brinner det är det inte asbest !
Vet du när jag själv kikar på närbilden här på forumet är jag själv inte längre lika tvärsäker. Jag råkade på en trave asbestpapp här tidigare så larmet gick direkt när den här hoppade ut. Ska nog titta mer noga ...R RoBo skrev:
Ok, tack, bra tips! Nu har jag inte brännarn här, får återkomma när jag varit och vänt på Jula el Biltema! (blir nog först i veckan).L Leif i Skåne skrev:
Tack för hjälp så länge!
Asbest kan vara lurigt. Har själv i jobbet stött på skivmaterial som inte ser ut som de klassiska asbestskivorna men som ändå innehållit asbest. Gör ett eldtest men för att vara helt säker behövs analys. Men om du redan plastat in det så skicka det som asbest.
Tack BiFuel, jo du har rätt - det kan vara riktigt lurligt. Helt riktigt kunde jag eg bara slänga det eftersom det redan är inplastat, men tänkte att det är bra att faktiskt ta reda på om det är asbest, eftersom det troligen finns sådana bitar inbyggda någonstans i huset som jag snart råkar på i min fortsatta framfart med tigersåg och bräckjärnBiFuel skrev:
Det finns ett liknande asbestmaterial som ofta användes som brandskydd mellan skorstensmuren och spånfyllningen i mellantaket och ibland bakom någon skorstensmur eller eldstad som var murad dikt mot en trävägg.
Usch, ser lite småsmuligt ut? Du funderar inte på att måla in det så att det förseglas? I mitt pannrum sitter det eternitplattor i taket ...useless skrev: