Jag hade tänkt bygga ihop ett bord för Lego-bygge enligt denna princip (se bild, IKEA Trofast stommar).

Stommen blir då 1380x1380mm och jag skulle vilja ha en skiva som sticker ut lite över kanterna. I de "vanliga" byggvaruhusen brukar det bara finnas 1200mm breda plywood-skivor, var ska man vända sig om man behöver bredare?

Undviker helst att skarvar.

• Lego-bord byggt av IKEA Trofast stommar med tågbana, byggnader, och förvaringslådor under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beijer kunde ta hem bredare skivor åt mig

• Gilla
jacobk
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Beijer kunde ta hem bredare skivor åt mig
Tack för svaret! Har du något hum om hur stort påslag det blev på priset då?

L
  • Gilla
jacobk
  • Laddar…
Rysk björkplywood är standard 1525*1525, passar väl hyfsat i mått som den är. Finns hos ex Fredrikssons trä (även om jag hört rykten att de slutat sälja skivmaterial till privatpersoner, ring o kolla).

• Gilla
jacobk
  • Laddar…
Jag känner en i Skåne som har björkplywood. 1525x1525 18mm har jag för mig han tar 5-600 för.

• Gilla
jacobk och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Rysk björkplywood är standard 1525*1525, passar väl hyfsat i mått som den är. Finns hos ex Fredrikssons trä (även om jag hört rykten att de slutat sälja skivmaterial till privatpersoner, ring o kolla).
Jag hörde här någonstans att man kan köpa från Fredricssons via Beijer...

• Gilla
jacobk
  • Laddar…
T thomasloven skrev:
Jag hörde här någonstans att man kan köpa från Fredricssons via Beijer...
De flesta byggvaruhus kan nog ta hem det mesta men min känsla är att de ofta har ett ganska saftigt påslag. Kanske ett extremfall men för ett par år sedan så noterade jag att mitt lokala byggvaruhus låg på ganska exakt dubbla priset på MDF jämfört med vad grossisten tog. Detta baserat på grossistens listpris utan ÅF rabatt. Nu är kanske prisbilden annorlunda på plywood men specialbeställningar via byggvaruhusen brukar kunna kosta.

Hornbach, här i Malmö, kunde köpa hem från fredricsons också, så på det viset blev det. Blev 18x1525x1525 b/bb björkplywood för dryga 500 spänn.

Standardmåttet på sk, fullformatsskivor är 1525x3050 till skillnad från 1220x2440 som är standardskivformatet. Borde varken vara varken dyrt eller svårt att beställa hos den lokala bygghandeln. När vi köper yrkesmässigt är det samma kvadratmeterpris oavsett mått.

Om du skall måla skivan (enligt förlagan) så skulle jag nog välja MDF och skarva ihop. Om du limmar skarven och slipar/målar så kommer du inte att kuna se skarven efteråt. Du bör dessutom fräsa kanten för att runda av den då MDF gärna blir lite könsligt i skarpa kanter.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.