10 015 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Var hittar jag breda slagportar till ett villagarage?
Ska bygga nytt hus med sammanbyggt garage. Vill av flera skäl ej ha en takskjutport eller vikport. Vill ha vanliga slagdörrar, men problemet är att jag inte hittar tillräckligt breda. Det bredaste jag hittar är de som kallas storlek 25, alltså 250cm. Men det är karmmåtten och den verkliga öppningen blir då bara 222cm. Råkar ha en bred bil med ej elektriskt infällbara backspeglar som sticker ut en bit. Önskemålet vore en verklig öppning på 250cm. Kan tillägga att höjden skall vara 23, eller 230cm.
Var hittar jag detta? Tacksam för tips.
Var hittar jag detta? Tacksam för tips.
Något lokalt snickeri borde kunna tillverka dem utan någon större svårighet. Helt normalt snickeriarbete som jag tycker ser ut som ett helt problemfritt uppdrag. Oturligt att jag bor långt borta.
Jag tycker inte heller om takskjutportar och vikportar. Ergonomin passar inte min rygg och jag vill inte ha portar som är beroende av elektricitet för att fungera.
Jag tycker inte heller om takskjutportar och vikportar. Ergonomin passar inte min rygg och jag vill inte ha portar som är beroende av elektricitet för att fungera.
Tänk bara på att ett brett dörrblad får ett ordentligt vindfång. Skall man in med sin glidare och det kommer en kastvind och slår in portbladet i i sidan blir det vissa problem med humöret en stund.
En tredelad tex Pridoport ger en gångdörr och en sida vik.
Kan hängas på insidan eller utsidan.
Mindre vindfång i vart fall och ganska prisvärda. Lagervara, kan hämtas på fabrik.
En tredelad tex Pridoport ger en gångdörr och en sida vik.
Kan hängas på insidan eller utsidan.
Mindre vindfång i vart fall och ganska prisvärda. Lagervara, kan hämtas på fabrik.
https://www.dorrtema.se/garageportar/slagportar/
https://www.edsbyporten.se/sortiment/slagportar#sektion-285
Verkar finnas större storlekar vid önskemål
https://www.edsbyporten.se/sortiment/slagportar#sektion-285
Verkar finnas större storlekar vid önskemål
Tackar så mycket för tipsen! Skall genast kolla upp detta.
Förstår dilemmat med att en slagport kan fara iväg med vinden, men man får försöka säkra upp det på något sätt. Har haft Pridoportar i en lokal jag hade tidigare, men jag gillade dels inte släpmotståndet mot golvet när gummilisten drar i och dels inte lösningen med gummitätningen mellan dörrbladen som gjorde att nyfikna med enkelhet kunde kika in genom att bara klämma undan listen med fingrarna. Sedan får man väl säga att en vanlig slagport passar in bättre i en villa. Tycker jag i alla fall.
Förstår dilemmat med att en slagport kan fara iväg med vinden, men man får försöka säkra upp det på något sätt. Har haft Pridoportar i en lokal jag hade tidigare, men jag gillade dels inte släpmotståndet mot golvet när gummilisten drar i och dels inte lösningen med gummitätningen mellan dörrbladen som gjorde att nyfikna med enkelhet kunde kika in genom att bara klämma undan listen med fingrarna. Sedan får man väl säga att en vanlig slagport passar in bättre i en villa. Tycker jag i alla fall.
Kan meddela att jag nu funnit porttillverkare som kan tillgodose mina önskemål. Såväl Edsbyporten som DörrTema kan lösa detta. Kanon!
Vad gäller uppspärrningsbeslaget som visas här ovan, kan inte en kraftig vindpust i någondera riktning få denna att släppa och låta porten slå igen?
Vad gäller uppspärrningsbeslaget som visas här ovan, kan inte en kraftig vindpust i någondera riktning få denna att släppa och låta porten slå igen?
Jo, det kan hända, men det är lätt att göra spärren säkrare genom att skapa mer förspänning på spiralfjädern som ger porten mothåll i öppet läge. Det finns ett genomgående hål i stångens fjäderända, där kan man montera en lämplig "pinne" när man fört förbi fjädern. När du sedan öppnar dörren och fjädern spänns så stoppar den mot din "pinne" istället för det normala stoppet, vilket gör fjädern lite mer spänd då ditt stopp kommer något tidigare än normalstoppet.M Maxirati skrev:
Du kommer förstå när du tittar på produkten!
Hej
Jag har ritat ett sådant projekt. För det första var det mycket arbete med att hitta rätt läge på tomten och sedan att få medelmarknivå linjen korrekt. Ärendet med attefallshus verkar ligga under fel rubrik, kan du skapa en egen tråd?
Jag har ritat ett sådant projekt. För det första var det mycket arbete med att hitta rätt läge på tomten och sedan att få medelmarknivå linjen korrekt. Ärendet med attefallshus verkar ligga under fel rubrik, kan du skapa en egen tråd?
Tar upp denna tråd på nytt. Huset är nu levererat och väggarna resta. Garageporten har jag legat lågt med, även om jag fått offerter från både Edsbyporten och DörrTema. Nu är det dock dags att beställa. Tittar man på specifikationerna så verkar DörrTema´s dörrar vara tjockare och ha tjockare isolering (60mm). Och dom ligger 30% under i pris jämfört med Edsbyporten. Man brukar ju få vad man betalar för sägs det... Blir osäker här.
Hittar inga omdömen någonstans av företaget DörrTema. På AllaBolag finns bara 1 år redovisat (2019) så inte mycket till historik heller. Vill ju ha en bra port, samtidigt som man hellre väljer det billigare alternativet om dom är jämbördiga.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa tillverkare? Tips?
Hittar inga omdömen någonstans av företaget DörrTema. På AllaBolag finns bara 1 år redovisat (2019) så inte mycket till historik heller. Vill ju ha en bra port, samtidigt som man hellre väljer det billigare alternativet om dom är jämbördiga.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa tillverkare? Tips?