Tja!
Är ute efter rak spontad ytterpanel 22x95 men kan inte hitta det hos någon bygghandel.
Helst hade jag köpt en spontad med 3mm längre spont som finns hos valbo trä men efter att ha kollat med lokala brädgårn så tar de en frakt på 4-5000kr så det går bort.
Så nu funderar jag på vanlig rak spontad ytterpanel. Är det någon som har liknande och kan svara på om det blir en springa när virket torkat? Vi är nämligen ute efter ladhus-stilen och vill ha en liten springa. Alternativet är att köra en 2mm distans när jag spikar upp panelen.
Bilder på vanlig rak spontad och den spontade med 3mm glipa:
Är ute efter rak spontad ytterpanel 22x95 men kan inte hitta det hos någon bygghandel.
Helst hade jag köpt en spontad med 3mm längre spont som finns hos valbo trä men efter att ha kollat med lokala brädgårn så tar de en frakt på 4-5000kr så det går bort.
Så nu funderar jag på vanlig rak spontad ytterpanel. Är det någon som har liknande och kan svara på om det blir en springa när virket torkat? Vi är nämligen ute efter ladhus-stilen och vill ha en liten springa. Alternativet är att köra en 2mm distans när jag spikar upp panelen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ser till att torka panelen ordentligt innan montage så borde det ju funka, du kan ju köpa en fuktmätre om du vill vara säker, men det kräver ju att du har ngt ställe att torka den på också.L Luki5 skrev:Tja!
[bild]
Men annars borde du ju kunna köra med en omvänd lockpanel ?
Dvs sätta locken innanför och panelenutanpå för att få "ladulooken" men hålla det tätt ?
Eller med en falsad panel (som iofs oftast har en profil då dock...kanske är svårt att hitta en "rak"?)
https://www.byggahus.se/forum/threads/omvaend-lockpanel-eller-falsad-sparpanel-med-rak-kant.256786/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var hittar jag dessa lysrör?
Belysning -
Råkat ut för oseriös hantverkare, ångesten konsumerar min vardag.
Tak & Vind -
Var hittar man krokar till denna verktygstavla?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Var hittar jag arrendekontrakt?
Juridik -
Var hittar man plogblad e.l. till gammal traktor?
Verktyg, Maskiner & Fordon