Hej, för att få plats har jag skaffat en tvättmaskin som står i en garderob i anslutning till badrummet. För att minimera risken för läckage har jag tänkt ha: läckageskydd under, mekanisk stopp på vattentillförseln vid stora vattenmängder, magnetventil till vattentillförseln i badrummet och en gemensam timer till tvättmaskin och magnetventil så att enda risken för betydande läckage i garderoben är just under de timmar maskinen är igång. Kanske kommer jag dessutom ha en vattensensor som kan kopplas till mitt larm för att vara bergsäker.
Någon som vet var jag hittar en liten magnetventil som kan användas till detta? Den bör drivas av ofarlig svagström som kan kopplas från el-utag i timern i garderoben, och ledas till ventilen i badrummet. Har googlat runt en del och kollat några forum men inte hittat ännu.
Tack för hjälpen om nån vet var jag hittar detta!
Någon som vet var jag hittar en liten magnetventil som kan användas till detta? Den bör drivas av ofarlig svagström som kan kopplas från el-utag i timern i garderoben, och ledas till ventilen i badrummet. Har googlat runt en del och kollat några forum men inte hittat ännu.
Tack för hjälpen om nån vet var jag hittar detta!
Hamnar på Danfoss, men svårt att navigera, kanske bara industriellt? Mailar dom...
Danfoss är kvalitet och kostar därefter. Jag har prövat att beställa från ebay istället, ska ha det till min bevattning, kommer förhoppningsvis i dagarna. Sök på solenoid valve så får du en del träffar. Vill du ha den i mässing sök på brass solenoid valve istället.
Oj på ebay verkar det dyka upp hur mycket som helst! Tack!N NoOne2k skrev:
Jag har 2st sådana här magnetventiler, den ena till bevattning och den andra till uteduschen.T Tvättmaskinutanrisk skrev:
Fungerar bra, https://www.esska.se/shop/Magnetven...5-16-bar-stromlost-stangd--MX0000000000-13420
Ser fina ut! Men undrar om det inte kan funka hyffsat med billigare variant, verkar finnas från 100 kr och uppåt på ebay
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Yes, lurigt bedöma kvalitet/funktion, inte självklart att man alltid ska köpa dyraste vattenfelsbrytarlösningen för flera tusen. Den ska ju utsättas för ett par tvättar vara, så säg att den ska va öppen 4 gånger per månad i 2.5 h, inte jättepåfrestning.
Men ja, den ska vara i badrummet så om den flyger i luften blir det inte katastrof. Frågan är vad som pajjar om den pajjar. Den borde ju hålla sig stängd om det är utgångsläget, så risken är kanske ffa att den slutar öppna sig, då får jag köpa en bättre...
Men ja, den ska vara i badrummet så om den flyger i luften blir det inte katastrof. Frågan är vad som pajjar om den pajjar. Den borde ju hålla sig stängd om det är utgångsläget, så risken är kanske ffa att den slutar öppna sig, då får jag köpa en bättre...
Tack för hjälpen! Det har blivit himla bra. Blev en kinesisk billig magnetventil från UK för 225 kr inkl. frakt. Svårt att förstå vad för ström man ska koppla, den blev väldigt varm med 12 V 1.8 samt 1 ampere, köpte nu en 0.6 amp. 12 v och då funkar den fint och blir inte så varm. (På nätet och i butik menade man att det inte går att tänka så, köpa en annan adapter med lägre spänning/strömstyrka, för då kommer mackapären att dra ut mer och då kommer adaptern gå sönder. Hittills funkar det strålande iaf och mkt tydligt att effekten och värmeutveckingen blivit lägre. Att simpel el-lära ska vara så svårt, orimligt!)
När jag nu sätter på timern i garderoben som är 12 cm på andra sidan hålet jag borrat, så kan tvättmaskinen sättas på och magnetventilen öppnas. 12 v 0.6 ampere leds då från garderoben till Magnetventilen (köpte en adapter/batterieliminator på teknikmagasinet, och en skarvsladd med rundkontakt + kopplingsdosa på kjell, kapade skarvsladden och drog den genom väggen och sen kopplingsdosan mellan ventilen och sladden.) Det sitter också en aquastop från w-pro som ska stoppa ifall det skulle börja forsa mer när ventilen väl är öppen. Jag har tagit lite överbliven avloppsslang som jag klippt upp och lagt för att täcka elsladdarna till magnetventilen.
När jag nu sätter på timern i garderoben som är 12 cm på andra sidan hålet jag borrat, så kan tvättmaskinen sättas på och magnetventilen öppnas. 12 v 0.6 ampere leds då från garderoben till Magnetventilen (köpte en adapter/batterieliminator på teknikmagasinet, och en skarvsladd med rundkontakt + kopplingsdosa på kjell, kapade skarvsladden och drog den genom väggen och sen kopplingsdosan mellan ventilen och sladden.) Det sitter också en aquastop från w-pro som ska stoppa ifall det skulle börja forsa mer när ventilen väl är öppen. Jag har tagit lite överbliven avloppsslang som jag klippt upp och lagt för att täcka elsladdarna till magnetventilen.
Klicka här för att svara