Hej på er! Behöver hjälp var man hittar sån här lampknapp fast med dimmer när man håller in.
Gärna en serie där det finns andra matchande produkter som tex schneider exxact för vill även köpa strömutagg.
På schneider exxact hittar jag en dubbeldimmer men den är trådlös, vill ha en som jag kopplar in med elen i väggen.

• Vit dubbel strömbrytare mot en neutral bakgrund, modern design, Schneider Electric logotyp nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl en dosdimmer bakom strömbrytaren (eller på annat bra ställe) och fjädrar bakom knapparna. Då kan du använda de knappar du vill som passar ihop med de övriga.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
har du utrymme i dosa/dosor så kan du använda dosdimmer tillsammans med vanlig scneider lampknapp (kompletterad med returfjäder)

Det du letar efter är en sk dosdimmer (eller två). Det är dock rätt ovanligt med tvåkanaliga sådana (sk krondimmer), men t.ex. Plejd DIM-02 är en sådan. Kombinera med en kronbrytare likt den du har på bilden och två sk impulsfjädrar i brytaren för återfjädring.

https://www.plejd.com/sv-se/produkter/DIM-02

Tack alla för jättebra svar! 😊

• Gilla
Cahlgren
  • Laddar…
Men det är ju bra konstigt att man inte kan få tag i en vanlig LED-dimmer med vridratt och sen en vippa t.ex. under, så man kan ersätta en dubbelbrytare som sitter "överallt", en för taklampan och en t.ex. för uttaget ovanför fönstret. Oftast behövs dimmer bara för en av tändningarna och brytare för den andra. Är det så trångt inne i en dimmer att det inte går att klämma in en liten brytare också?

Farstatjej90
T ThobbeT skrev:
Men det är ju bra konstigt att man inte kan få tag i en vanlig LED-dimmer med vridratt och sen en vippa t.ex. under, så man kan ersätta en dubbelbrytare som sitter "överallt", en för taklampan och en t.ex. för uttaget ovanför fönstret. Oftast behövs dimmer bara för en av tändningarna och brytare för den andra. Är det så trångt inne i en dimmer att det inte går att klämma in en liten brytare också?
Det löses nog ofta med två dosor med dimmer och strömbrytare separat i en dubbelram (som dom gjort hos mig) eller som du fått svar med separat dimmer inuti dosan men det finns olika lösningar t.ex. den här men det är ju då inte en enkel dosa.
Väggströmbrytare med två knappar och dimmer, sett med en monteringsbox i plast, för installation i vägg.
Skapa konto

Det finns en annan på Aliexpress också som kanske passar i en enkel dosa men beskrivningen är för dålig för att förstå vad exakt det är. Men det ser ut att kunna vara det du efterfrågar. Man hade fått testa.

Hej! Om man redan har en vanlig enkeldosa i väggen och inte vill riva upp väggen och ändra så fungerar det ju inte. Att sätta en utanpå-liggande dubbelram ovanpå dosan går ju, men helst inte är ju lite klumpigt/sticker ut. Jag önskar fortfarande en dimmer och en brytare i samma. Eller då en dimmer dubbel två rattar som denna, https://www.ledgrossisten.se/smarta...0-100w-p-3969?category_id=225&product_id=3969, men jag behöver inte Zigbee och styrning. Bara två dimrar. Men det kanske finns en sån som klarar LED och andra lampor?

Om du har dina drivdon för LED monterade någon annanstans så kan du ju styra dem med en kronbrytare (dubbelvippa) med återfjädring.
Jag gör så och har mina LED-drivdon monterade i separata utrymmen.

• Gilla
ThobbeT
  • Laddar…
Ok när jag kollar i tråden ovan: Om jag skippar kravet på vridratt så går det alltså att i vissa dubbelbrytare (antar Schneider har) sätta återfjädrande på ena knappen och styra en dimmer som sitter i dosan bakom och sen använda andra knappen som en vanlig brytare?

T ThobbeT skrev:
Ok när jag kollar i tråden ovan: Om jag skippar kravet på vridratt så går det alltså att i vissa dubbelbrytare (antar Schneider har) sätta återfjädrande på ena knappen och styra en dimmer som sitter i dosan bakom och sen använda andra knappen som en vanlig brytare?
Japp. Fjädrarna kan du beställa separat för småpengar.

• Gilla
ThobbeT
  • Laddar…
Hur funkar det då är det fjädrande åt ett håll på vippan och dimmern stegar upp och sen ner när jag trycker? Kan man tända på sist valda styrka med kort tryck? Notera andra knappen vill jag behålla som vanlig brytare.

T ThobbeT skrev:
Hur funkar det då är det fjädrande åt ett håll på vippan och dimmern stegar upp och sen ner när jag trycker? Kan man tända på sist valda styrka med kort tryck? Notera andra knappen vill jag behålla som vanlig brytare.
Kort tryck tänder/släcker med och behåller tidigare dimmningsnivå. Beteendet när man håller in varierar lite beroende på modell, men vanligtvis dimmar den upp till max sen ner till min osv så man får släppa knappen vid lagom styrka. Ofta byter den håll varannan gång, håller man in och den dimmar upp, släpper knappen och håller in igen så dimmar den ner.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag behöver då en sån dimmerpuck som har typ samma funktion som Schneiders bättre vanliga dimmers med ratt av idag, dvs klarar fram och bakkantstyrning samt är tunn nog att få plats i dosan bakom brytaren. Dessytom då en kronbrytare där jag kan sätta in en passande fjäder på en av brytarna. Några tips på produkter? Har Schneider?
Förmodar att nolla måste dras fram?

• Vitt dubbelt väggströmbrytare från Schneider, lämplig för installation med dimmerpuck för fram- och bakkantstyrning bakom brytare.
    Skapa konto
Denna fungerar ofta bra och kräver ingen nolla:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-dosdimmer-uni-led-100w-cct99100

Denna är billigare men har i vissa fall svårt att dimra ner ordentligt:
https://www.elbutik.se/product.html/theben-dimax-540-plus-b

Klassikern bland oss elektriker men kräver nolla och att man installerar med app:
https://www.elbutik.se/product.html/plejd-universaldimmer-bluetooth-dim-01

Rent generellt brukar det bli bäst med nolla men jag har fått bra resultat många gånger med Schneiders variant. Problemet blir ju att kunna testa och ev. lämna tillbaka för er som behöver beställa, jag har flera varianter i bilen och kan enkelt byta.

• Gilla
ThobbeT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.