Jag håller på och lagar en gammal smådelstvätt i garaget. Där skulle jag behöva en rörböj/rörkrök/vinkelrör för en slang med innerdiameter 13 mm. Ytterdiametern på röret borde därmed kunna ligga mellan 12-14 mm. För att den ska få plats ska det helst vara en 90 graders böj utan radie, men en liten radie kan också fungera.

Några bilder hittade på nätet för att förklara vad jag söker:

slangkoppling-plast-vinkelrar.jpg

4947-20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan inte böja ett 12mm kopparrör med en rörbock och använda det?

phl skrev:
Du kan inte böja ett 12mm kopparrör med en rörbock och använda det?
Tror tyvärr att den minsta böjradie man kan få till själv fortfarande är för stor för att få plats.

Det första som for genom skallen på mig var ett knärör ("snabel") som normalt brukar sitta mellan termostat och radiator (den lilla kröken som sitter upptill på ett vattenburet element alltså). De är snävare krökta än vad en vanlig rörbock kan prestera. Är dock lite osäker på dimensionerna, men det ligger i varje fall i närheten av vad du söker. Dessutom är de busenkla att få tag på... och eftersom ändarna inte är släta så kommer slangen sitta lite bättre.

Annars är Roberts förslag klockrent, och plast är förmodligen bättre om du skall köra någon form av kemikalier genom röret.

En ganska vanligt förekommande sak i akvarie sammanhang

Robert-san01 skrev:
[länk]
Tackar! Synd att de bara fanns i Stockholm, men dit åker man ju ibland.

bygga_bo skrev:
Det första som for genom skallen på mig var ett knärör ("snabel") som normalt brukar sitta mellan termostat och radiator (den lilla kröken som sitter upptill på ett vattenburet element alltså). De är snävare krökta än vad en vanlig rörbock kan prestera. Är dock lite osäker på dimensionerna, men det ligger i varje fall i närheten av vad du söker. Dessutom är de busenkla att få tag på... och eftersom ändarna inte är släta så kommer slangen sitta lite bättre.
50 cm från datorn jag skrev frågan på finns det ett element med just en sådant knärör. Tyvärr med ytterdiameter 16 mm, men det kanske finns mindre?

bygga_bo skrev:
Annars är Roberts förslag klockrent, och plast är förmodligen bättre om du skall köra någon form av kemikalier genom röret.
Det som kommer att gå genom röret är avfettning med mer eller mindre olja iblandat. Fick jag välja tror jag att metall är säkrare än plast.

Lutte skrev:
En ganska vanligt förekommande sak i akvarie sammanhang
Ok, akvarier vet jag inget om. Finns det någon välsorterad webshop där man kan leta?

Biltema artikelnummer 26713 slangnippelsortiment.

Det blev till slut en 90-graders rörskarv av koppar från Bauhaus. Lite kort del att fästa slangarna på, men det verkar hålla tätt.
IMG_3738.JPG
Skapa konto

IMG_3737.JPG
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.