709 läst · 3 svar
709 läst
3 svar
Var hitta korta gipsskruv?
Jag har isolerat ytterväggarna i ett garage och har innanför stolparna ett installationslager med liggande 45x45 reglar. I dessa har jag skruvat 12 mm liggande konstruktionsplywood med 40mm skruv, och relativt tätt mellan skruvarna så att de klarar belastning. Direkt bakom plywooden har jag plast (ångspärr) som jag inte vill få hål i.
Nu tänker jag skruva upp stående enkelgips på plywooden, den är 13 mm, men utmed den fasade kanten man skruvar mycket i är den bara drygt 11 mm tjock.
Så, nu skulle jag vilja ha 12+11 mm = 23 mm gipsskruv att skruva upp gipsen med.
Problemet är att de kortaste gipsskruvarna jag hittar är 19 respektive 25 mm långa, alltså antingen för korta eller lite för långa...
Finns det typ 22-23mm gipsskruv att hitta någonstans?
Nu tänker jag skruva upp stående enkelgips på plywooden, den är 13 mm, men utmed den fasade kanten man skruvar mycket i är den bara drygt 11 mm tjock.
Så, nu skulle jag vilja ha 12+11 mm = 23 mm gipsskruv att skruva upp gipsen med.
Problemet är att de kortaste gipsskruvarna jag hittar är 19 respektive 25 mm långa, alltså antingen för korta eller lite för långa...
Finns det typ 22-23mm gipsskruv att hitta någonstans?
Har du isolering utanför 45orna också? I så fall är väl det mellan 45orna och stommen du ska ha plasten så att 45orna faktiskt bildar ett installationslager på insidan av plasten? Det är väl hela finessen med ett installationsskikt, att man slipper punktera plasten för alla dosor, flexrör och allt annat skit man hänger upp på väggarna? Varenda spik eller skruv du sätter upp i framtiden kommer ju punktera plasten bakom plywooden?
Ja, jag har isolering mellan 45 reglarna.Har du isolering utanför 45orna också? I så fall är väl det mellan 45orna och stommen du ska ha plasten så att 45orna faktiskt bildar ett installationslager på insidan av plasten? Det är väl hela finessen med ett installationsskikt, att man slipper punktera plasten för alla dosor, flexrör och allt annat skit man hänger upp på väggarna? Varenda spik eller skruv du sätter upp i framtiden kommer ju punktera plasten bakom plywooden?
Nej, eftersom det är en garagebyggnad där det långa perioder endast kommer att vara typ +5 grader, så hamnar daggpunkten i installationsutrymmet, därför skall plasten vara direkt bakom skivorna. Skulle det alltid vara typ +20 grader inomhus, så hade plasten kunnat vara längre in i väggen.
Det är inte många punkteringar i plasten, mest eldosor, men de är lätta att få tillräckligt täta.Det var mer jobb i snedtaket med alla takstolsreglarna (W takstolar) som skulle tejpas.
Och nej, eftersom jag vet var plyfan sitter och hur tjock den är så sätter jag naturligtvis inte i så långa skruv att de går in i plasten.
Men min fråga är alltså om det finns 22-23 mm korta gipsskruv?
Redigerat:
märk upp 45
rnas CC även på gipsen och dra i vanlig gipsskruv där. Då gör det inte lika mycket att det går igenom eftersom skruvarna då hamnar i 45orna. Sen kan du komplettera med några korta skruvar just längs med gipsskarvarna
Liknande trådar
-
WC- lås sönder (roddarpinnehylsa). Svårt att hitta ett nytt
Fönster & Dörrar -
Var hitta gamla foder, golvsocklar och panel? (bilder)
Byggnadsvård -
Var hitta billiga brädor för golv i lada?
Golv -
Var hittar man löprulle/skjutportsbeslag till en lafa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var hitta korta kanalstöd ?
Ventilation