Nissens
Jag har isolerat ytterväggarna i ett garage och har innanför stolparna ett installationslager med liggande 45x45 reglar. I dessa har jag skruvat 12 mm liggande konstruktionsplywood med 40mm skruv, och relativt tätt mellan skruvarna så att de klarar belastning. Direkt bakom plywooden har jag plast (ångspärr) som jag inte vill få hål i.

Nu tänker jag skruva upp stående enkelgips på plywooden, den är 13 mm, men utmed den fasade kanten man skruvar mycket i är den bara drygt 11 mm tjock.

Så, nu skulle jag vilja ha 12+11 mm = 23 mm gipsskruv att skruva upp gipsen med.

Problemet är att de kortaste gipsskruvarna jag hittar är 19 respektive 25 mm långa, alltså antingen för korta eller lite för långa...

Finns det typ 22-23mm gipsskruv att hitta någonstans?

Har du isolering utanför 45orna också? I så fall är väl det mellan 45orna och stommen du ska ha plasten så att 45orna faktiskt bildar ett installationslager på insidan av plasten? Det är väl hela finessen med ett installationsskikt, att man slipper punktera plasten för alla dosor, flexrör och allt annat skit man hänger upp på väggarna? Varenda spik eller skruv du sätter upp i framtiden kommer ju punktera plasten bakom plywooden?

Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har du isolering utanför 45orna också? I så fall är väl det mellan 45orna och stommen du ska ha plasten så att 45orna faktiskt bildar ett installationslager på insidan av plasten? Det är väl hela finessen med ett installationsskikt, att man slipper punktera plasten för alla dosor, flexrör och allt annat skit man hänger upp på väggarna? Varenda spik eller skruv du sätter upp i framtiden kommer ju punktera plasten bakom plywooden?
Ja, jag har isolering mellan 45 reglarna.

Nej, eftersom det är en garagebyggnad där det långa perioder endast kommer att vara typ +5 grader, så hamnar daggpunkten i installationsutrymmet, därför skall plasten vara direkt bakom skivorna. Skulle det alltid vara typ +20 grader inomhus, så hade plasten kunnat vara längre in i väggen.

Det är inte många punkteringar i plasten, mest eldosor, men de är lätta att få tillräckligt täta.Det var mer jobb i snedtaket med alla takstolsreglarna (W takstolar) som skulle tejpas.

Och nej, eftersom jag vet var plyfan sitter och hur tjock den är så sätter jag naturligtvis inte i så långa skruv att de går in i plasten.

Men min fråga är alltså om det finns 22-23 mm korta gipsskruv?

Redigerat:
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
märk upp 45:ornas CC även på gipsen och dra i vanlig gipsskruv där. Då gör det inte lika mycket att det går igenom eftersom skruvarna då hamnar i 45orna. Sen kan du komplettera med några korta skruvar just längs med gipsskarvarna

• Gilla
tergo
  • Laddar…
J
@Nissens - Jag är lite i samma situation nu men ska ha två lager gips så behöver två olika längder. Hur som helst, hittade du några gipsskruv som var 22-23mm?

Nissens
Rejäl skrev:
Här har du..

[länk]
Absolut inte, dessa är för hårdgips och funkar inte på vanlig gips. Det är för små skallar på dom för vanlig gips…

P
Nissens Nissens skrev:
Absolut inte, dessa är för hårdgips och funkar inte på vanlig gips. Det är för små skallar på dom för vanlig gips…
Dom har vi använt i specifika tillfällen när inte skruven har fått gå igenom innanliggande skivmaterial..

Nissens
J Json_ skrev:
@Nissens - Jag är lite i samma situation nu men ska ha två lager gips så behöver två olika längder. Hur som helst, hittade du några gipsskruv som var 22-23mm?
Efter mycket sökande hittade jag inte några 22-23mm korta gipsskruv, hittade 19mm på tex Hornbach - men de är tyvärr för hårdgips och har för små skallar för vanlig gips.

Efter lite testande kom jag fram till att det fungerar med 25mm gipsskruv. De 2mm de är för långa räcker inte för att skada plasten bakom. En fördel är ju att de också fäster i hela plyfans djup.

Redigerat:
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Dom har vi använt i specifika tillfällen när inte skruven har fått gå igenom innanliggande skivmaterial..
Det är möjligt, men de är inte avsedda för vanliga gipsskivor, jag skulle aldrig chansa med för små skruvskallar. Inte så kul att få göra om jobbet efter några år.

J
Nissens Nissens skrev:
Efter mycket sökande hittade jag inte några 22-23mm korta gipsskruv, hittade 19mm på tex Hornbach - men de är tyvärr för hårdgips och har för små skallar för vanlig gips.

Efter lite testande kom jag fram till att det fungerar med 25mm gipsskruv. De 2mm de är för långa räcker inte för att skada plasten bakom. En fördel är ju att de också fäster i hela plyfans djup.
Tack för svar! Var också inne lite på den varianten.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Skruva i dom liggande reglarna och limma dom stående skarvarna.

Nissens
J Json_ skrev:
Tack för svar! Var också inne lite på den varianten.
Lim åldras och att låta pappen på baksidan hålla gipsen på plats känns vanskligt, men idén att sätta längre skruv i de liggande reglarna är bra, sedan kan man ju skruva resten med 25 mm skruv. 😊

• Gilla
Json_
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Lim åldras och att låta pappen på baksidan hålla gipsen på plats känns vanskligt, men idén att sätta längre skruv i de liggande reglarna är bra, sedan kan man ju skruva resten med 25 mm skruv. 😊
Precis så får det bli, tack :)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.