35 621 läst ·
41 svar
36k läst
41 svar
Var hitta BRA arbetsbockar
Har samma bockar även jag, från JULA.
Ibland vill jag kräkas på dom, mest när de ska ska kapas flera skivor samtidigt på varannan.
Men för småpyssel har de funkat ok.
Och visst, för de pengarna de kostade kanske man inte kan förvänta sig nåra som bär upp en hel gipsbunt.
Ibland vill jag kräkas på dom, mest när de ska ska kapas flera skivor samtidigt på varannan.
Men för småpyssel har de funkat ok.
Och visst, för de pengarna de kostade kanske man inte kan förvänta sig nåra som bär upp en hel gipsbunt.
Kan helt instämma i kommentarerna att orginalet är rangt, men för mitt ändamål att såga skivor med cirkelsåg eller sticksåg i ett antal så funkar min modifiering säkert. Bifogar en bild på de Classe articklar jag använde istället för smäcket som följde med för att fixera benen i arbetsläget (M8 dimension). För andra ändamål använder jag andra bockar.
Någon som vet om det går att hitta Stanley FatMax arbetsbock till ett vettigt pris?
Jag gissar att det är de som Masses anväder här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...tricks-med-verktyg-maskiner-3.html#post837749
Jag fick syn på dessa idag när jag var inne hos min lokala handlare. De ser bra ut men jag kom liksom av mig när jag såg priset på nästan 1400:- för två.
Om någon har erfarenhet av FatMax bockarna (Masses?), är de så bra som de ser ut? Övriga synpunkter på dessa?
Anledningen till att jag funderar på bockar just nu är f.ö. att jag bl.a. tänkte tota ihop ett sågbord enl. Masses ide ovan. Det hade varit trevligt med ett par smidiga hopfällbara bockar men å andra sidan kostar det inte många kronor att spika ihop något själv. Just nu lutar det åt att göra något i stil med den som Bengtn visar tidigare i denna tråd. En sådan borde gå fint att kombinera med Masses variant. Tror ni det blir för klent att göra det hela av glespanel, 28x70?
http://www.byggahus.se/forum/verkty...tricks-med-verktyg-maskiner-3.html#post837749
Jag fick syn på dessa idag när jag var inne hos min lokala handlare. De ser bra ut men jag kom liksom av mig när jag såg priset på nästan 1400:- för två.
Om någon har erfarenhet av FatMax bockarna (Masses?), är de så bra som de ser ut? Övriga synpunkter på dessa?
Anledningen till att jag funderar på bockar just nu är f.ö. att jag bl.a. tänkte tota ihop ett sågbord enl. Masses ide ovan. Det hade varit trevligt med ett par smidiga hopfällbara bockar men å andra sidan kostar det inte många kronor att spika ihop något själv. Just nu lutar det åt att göra något i stil med den som Bengtn visar tidigare i denna tråd. En sådan borde gå fint att kombinera med Masses variant. Tror ni det blir för klent att göra det hela av glespanel, 28x70?
Fatmax bockarna finns bla. på Toolstop för en vettig peng http://www.toolstop.co.uk/stanley-1-92-979-fatmax-aluminium-saw-horse-single-p6429jac skrev:Någon som vet om det går att hitta Stanley FatMax arbetsbock till ett vettigt pris?
[länk]
Fast det lönar ju sig inte direkt om du BARA köper ett par bockar (iom fraktkostnaden).
Yo dudettes
Jag är riktigt nöjd med dom, dom är gjorda av plast men otroligt stabila. kommer inte ihåg vad jag gav för dom men köpte dom av Peter på Housecare. Kommer du imorgon så kan jag ta med en så du kan mysa med den själv i en hörna?!
Jag är riktigt nöjd med dom, dom är gjorda av plast men otroligt stabila. kommer inte ihåg vad jag gav för dom men köpte dom av Peter på Housecare. Kommer du imorgon så kan jag ta med en så du kan mysa med den själv i en hörna?!
Jag hittade Stanley bockarna för ca 950 ink frakt till SE från GB i höstas, skall kolla var de kom i från.
Byggde bord enlig Masses (extended edition - jag borrade ett gäng hål längs kanterna så att det går att spänna fast saker med tvingar var som helst) och hade Jula bockarna som nämns tidigare i tråden. Jag blev tokig varje gång bockarna skulle fällas ihop och stuvas undan, en mer osmidig konstruktion är sällan påträffad, 900 för att slippa det var ett billigt pris.
Nästa projekt för dessa bockar är ett fräsbord som baseras på en 150 * 60 cm köksbänkskiva för 50:- från IKEA's fyndhörna. Skall se om det går att fräsa till ngt så att den kan läggas direkt på bockarna och sitta hyfsat stabilt.
Byggde bord enlig Masses (extended edition - jag borrade ett gäng hål längs kanterna så att det går att spänna fast saker med tvingar var som helst) och hade Jula bockarna som nämns tidigare i tråden. Jag blev tokig varje gång bockarna skulle fällas ihop och stuvas undan, en mer osmidig konstruktion är sällan påträffad, 900 för att slippa det var ett billigt pris.
Nästa projekt för dessa bockar är ett fräsbord som baseras på en 150 * 60 cm köksbänkskiva för 50:- från IKEA's fyndhörna. Skall se om det går att fräsa till ngt så att den kan läggas direkt på bockarna och sitta hyfsat stabilt.
@Masses - Säger du att du är nöjd så tror jag på det. Men tycker du det är kul att släpa med en så är det ju aldrig fel att klämma lite men det är inte jättenödvändigt. Det kan ju vara så att ingen vill prata med mig och då är det ju bra med lite sällskap... 
Jag tänkte faktiskt att du kunde ha köpt dem från Houscare, han brukar ju ha mycket Stanley prylar.
@TeroM - Jag har både de som poba53 visar i bild tidigare i tråden samt några från IKEA. Alla fungerar hyfsat bra så länge de är uppställda men så snart det skall stuvas undan så blir även jag tokig.
Nu slog det mig att jag ju faktiskt håller på med en rejäl tillbyggnad/ombyggnad här hemma. Eftersom den lokala bygghandlen får leverera allt material via "min" snickare så borde det väl gå att få lite rabatt på ett par bockar också? Eller rättare sagt, handlar jag material till nästan ett helt hus så borde jag kunna FÅ ett par bockar! De får ju faktiskt ganska många 100' av mig ändå. Jag får kolla med snickaren och ta namnet på hans säljkontakt. Får jag ingen bra deal där så blir det till att kontakta Housecare.
Jag tänkte faktiskt att du kunde ha köpt dem från Houscare, han brukar ju ha mycket Stanley prylar.
@TeroM - Jag har både de som poba53 visar i bild tidigare i tråden samt några från IKEA. Alla fungerar hyfsat bra så länge de är uppställda men så snart det skall stuvas undan så blir även jag tokig.
Nu slog det mig att jag ju faktiskt håller på med en rejäl tillbyggnad/ombyggnad här hemma. Eftersom den lokala bygghandlen får leverera allt material via "min" snickare så borde det väl gå att få lite rabatt på ett par bockar också? Eller rättare sagt, handlar jag material till nästan ett helt hus så borde jag kunna FÅ ett par bockar! De får ju faktiskt ganska många 100' av mig ändå. Jag får kolla med snickaren och ta namnet på hans säljkontakt. Får jag ingen bra deal där så blir det till att kontakta Housecare.
Jag är ganska säker på att jag har några sådana. Mina är inte inköpta på Biltema, utan på Jula för en 4-5 år sedan skulle jag tro. Då för halva reaprisetollo skrev:
Med priset i åtanke tycker jag att de är prisvärda. De är hyfsat stadiga - jag har i varje fall använt dyrare bockar som har vinglat mer. Om man tar tag i "överliggaren" kan man känna en liten ostadighet i dess riktning om man tar i lite, men det har inte påverkat funktionen för mig i varje fall. I övrigt är de stabila.
En sak stör mig lite... de går inte att fälla ihop så att de blir helt "platta". Benen pekar ut lite i infällt läge, vilket innebär att de tar upp onödig plats när man förvarar dem. Det handlar kanske bara om en 5-10 cm som skulle kunna sparats, men eftersom det är en ren konstruktionsmiss stör det mig.
Jag stal Masse konstruktionen för några år sedan och har bara några enkla stålbockar under.
Först hade jag andra bockar som var 65cm breda med detta vart för vingligt. Dom jag har nu är 80cm breda och kostade kanske 100kr/st och funkar perfekt för denna lösning.
Först hade jag andra bockar som var 65cm breda med detta vart för vingligt. Dom jag har nu är 80cm breda och kostade kanske 100kr/st och funkar perfekt för denna lösning.
Jag har ett par sådana. Jag tycker att de är stabila och jag gillar att de går att höja riktigt högt. Dock hade de gärna fått vara lite bredare. Typ 120cm eller liknande så man kunnat göra ett stort temporärt bord av dem. Nu har jag kört med ett par 60cm breda skivor istället..ollo skrev:
Ska du använda dem utomhus kan det vara lite jobbigt att få dem stabila då benen inte går att justera, men man får ju inte allt för den pengen..
Va bra, då ska jag åka och titta på dom och kanske blir det ett köp, just höjdjusteringen är vad jag är ute efter och att de verkar stabila, kanske får modifiera dom angående benen.bobas skrev:Jag har ett par sådana. Jag tycker att de är stabila och jag gillar att de går att höja riktigt högt. Dock hade de gärna fått vara lite bredare. Typ 120cm eller liknande så man kunnat göra ett stort temporärt bord av dem. Nu har jag kört med ett par 60cm breda skivor istället..
Ska du använda dem utomhus kan det vara lite jobbigt att få dem stabila då benen inte går att justera, men man får ju inte allt för den pengen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Ställningsbock 120.
Ställningsbock Ställningsbock
- En mycket kraftig ställningsbock.
- Hantverkarens bästa hjälp fär snickeri,murning,målning mm.
- Höj och sänkbar med genomgående sprint.
- Ställningsbocken är hopfällbar och tillverkad av extremt kraftiga
elförzinkade Stålrör.
- Används som ställning vid svåråtkomliga ställen.
- Godkänd belastning:900kg st."
Nettopris: 3.330:-
http://www.guarana.nu/swe/rorbockarmm.htm
---------------------
Ja, de verkar ju onekligen kraftiga enl. beskrivningen, men så kostar de därefter.