Klipp ett litet hål någon cm från ena hörnet och häng den på en vanlig krok (el sugproppskrok) ovan diskbänken så torkar den fort.
(Jag är ju iof av den åsikten att köket är en arbetsplats och inte en designstudio så jag har inte ens funderat på att disktrasan är ful....)

Håller definitivt med "lbg" och "Johan Gunverth" om att de okända kemikalierna (antibakteriella, färgämnen, doftämnen mm) i rengöringsmedel är de som man verkligen ska vara uppmärksam på.

/Ingenjören

Ännu har jag inte fått användning för disktrasan... har ju inte flyttat in ännu.
Men jag tänker sätta ett par pinnar under mina överskåp, där kan jag sedan hänga (lägga) disktrasan utan att den syns så mkt. (har list i underkant av skåpen).

Har aldrig ens tänkt på att man kan koka en disktrasa  ;D
Jag langar in den i tvättmaskin när den börjar lukta skunk.

Kruxet med att hänga den i skåpet under diskbänken är ju att man nuförtiden har en massa återvinningsprylar där. Vi är såna här komposterare så det är väl inte sådär superrent där.

Funderar på att bygga ett ventilerat städskåp. Vi har inget bra ställe att ha moppen på  heller. Nä vi kokar aldrig moppen heller. ;)

Kör disktrasan i diskmaskinen!

Meg skrev:
Kör disktrasan i diskmaskinen!
Tyvärr är det precis som Hemmakatten skriver, citat; "att stoppa den i diskmaskinen är inte bra, vattnet i den blir inte tillräckligt varmt för att ta död på bakterierna".

Att koka den (i micro eller i kastrull) eller att tvätta den i 90 grader är de enda sätten att döda bakterierna. Gör man detta flera gånger per dag, vilket ju inte är så svårt om man använder micron, har man faktiskt en hyfsat ren disktrasa.

Att göra som Hemmakatten och slänga ut disktrasan är förstås ett sätt att lösa problemet, men om man faktiskt gör som det står i Expressen (vilket bl.a är precis det som vi ändå redan diskuterat här), så ska det inte vara några problem med att ha en disktrasa, anser jag. Att jämnt använda papper när man ska torka något innebär en belastning för både miljön och ekonomin.

:)

Hänger den på kanten mellan diskhoarna eller över kranen som vanligt såklart. Slänger den när den inte suger bra längre...
Så har jag gjort sedan jag var tillräckligt stor för att hjälpa till i köket.

Och vad gäller sjukdomar är min mage helt normal medelsvensson. Har hittills bara blivit magsjuk på resor i Afrika men vem blir inte det?
Jag blir alltid lika fascinerad över att folk inte verkar tänka på att vi har något som kallas immunförsvar Så därför kan jag inte göra annat än hålla med Johan ovan...  ;)

Det är därför som jag är så kritisk mot dessa "larmrapporter" - varför är ungar mycket mer allergiska idag än bara när jag var liten t.ex? Jo - därför att det är för rent omkring dem i hemmet numera. Hur kommer det sig att barn på "utedagis" är mycket friskare än barn på innedagis t.ex? Jo - de får vara ute mer bland lera och smuts! Ärligt talat - hur många var det i era skolklasser som vara allergiska när ni växte upp jämfört med ett normaldagis/skoklass idag? Jag kan komma på tre i min gamla klass varav jag var en. I kompsranras barns dagis är det minst hälften som har ngt problem. Nä - ut med ungarna i skiten bara - det är bara nyttigt!

Expressen lever ju på att skrämma folk - vad var det senaste för larmrapport nu i veckan "Så snuskiga är dina händer direkt efter att du tvättat dem!" ... på löpsedeln...
Så man ska väl i o f s inte förvånas över att folk har bakterienoja. Hoppas bara det dröjer väldigt länge innan det blir som i USA när jag bodde där att folk började spraya Lysol på tallrikarna innan de skulle äta....

Måste bara hänga på Almens inlägg...reagerade nämligen likadant på diskussionen kring att disktrasan är full med bakterier.
Vårt över-renliga liv ger paradoxalt upphov inte bara till allergier utan även till viss sorts cancer och diabetes tror man  :o  eftersom immunförsvaret aldrig får "träna upp sig".  Sen har jag läst att disktrasor inte alls innehåller så många bakterier som man tror.  Det var tydligen mer risk att bli sjuk av ett tangentbord än att dricka upp vattnet från en urvriden trasa!  :P Har dock ingen referens... ;)

Men sen är ju trasan ful som diskussionen egentligen handlade om... ;) Vi har den hängandes på en utdragbar ställning (som även har en låda för pryttlar mm) fastsatt på innerväggen på skåpet under vasken. Den torkar där faktiskt och man slipper iaf den unkna lukten! Tror de flesta kökstillverkare har en sån inredningsdetalj. Om inte har badrumsinredare säker en sån som även kan passa ett kök...

Lycka till!

Jamen när disktrasan är så full av bakterier att den är hälsovådlig så får man väl hoppas att de flesta slänger den och tar en ny. Till annan städning än i köket så tar man väl en annan trasa? Det gör åtminstone jag. För övrigt så tror jag också på att lite skit är bra för immunförsvaret man ska nog vara försiktig med att överdriva. Bör väl tilläggas att våra barn är 9 och 13 år och har haft magsjuka ca tre gånger var medans många andra barn har det betydligt oftare. Får de magsjuka så är det en annan femma då skall ALLT bytas. Dessutom, rensa kylskåpet och släng gammal mat!

Oavsett bakteriehärd eller inte är disktrasan ingen trevlig tingest.
Fick en låda engångstrasor i present av grannen som jobbar med städ och nu vet jag inte riktigt hur jag skall kunna leva utan dessa när dom är slut.
Perfekt att ta en varje eller varannan dag om man känner för det, självklart lite beroende på hur mycket man använder den och vilken "smärtgräns" man har för äckliga disktrasor. Man ser ganska snabbt när den är smutsig.

Trasorna heter KATRIN Polybox, torkduk.
I varje förpackning ligger det 75 vita fibertrasor. Jag har än så länge inte behövt ge mig ut på jakt efter nya men jag hittade den här länken, kanske kan det vara något.
Det är väl inte det billigaste alternativet kanske men det är onekligen ganska renligt alternativ.

http://www.papperskedjan.se/ecommerce/PDF/Kundtidning-2005-01.pdf

Är nog från förra året men jag antar att Papperskedjan kan hjälpa till.

Hoppas att det kan vara ett tips för någon i alla fall.

Alltså, om det nu är så mycket bakterier och farligheter i disktrasorna så är det ju konstigt vi inte avlidit allihopa för länge, länge sedan.

Och varför är Socialstyrelsen så tyst i denna fråga ?? De brukar vara på alerten när folkhälsan är hotad.

Värt att tänka på för den som lider av bakteriefobi.

Jag använder ribbade disktrasor av stickat bomull. Cirka en om dagen. De tvättas i samma hög som trosor och handdukar.

Jag tvättar dem med fintvätt vid 40¤. Det gör jag för att inte slita på plaggen i onödan.

Om det nu vore så att bakterierna inte dör vid 40¤ så kan jag ju säga att mina 10 år gamla disktrasor borde vara ruttna eller bortsprungna vid det här laget. Jag tror att tvätten i sig sköljer med sig bakterierna ut.

Efter tvätten får ev. kvarvarande, nytvättade bakterier en gosig tur i torktumlaren tillsammans med frottehanddukarna innan det är dags för nästa skrovmål på diskbänken  ;D

Jamen Varför måste disktrasan vara så himla ren då?

Beror det på att många lägger smörgåsarna direkt på köksbordet istället för att använda en assiett?
Man ser det ofta i fikarummen. Det skulle vi aldrig göra hos oss.
Dessutom händer det ju att katterna lägger sig på matbordet och tvättar sig i baken. Eller hur ;)

Kan, apropå det här med immunförsvar, berätta en rätt lustig historia:
Min mor och far var ute och reste utomlands. Ungefär hälften av alla resenärer blev magsjuka. Kanske inget konstigt med det, men det konstiga var att det alltid var lika inom varje familj, antingen blev alla sjuka eller så blev ingen sjuk. Efter lite forskande kom det fram att de som blev sjuka var de som hade diskmaskin hemma, medan de som handdiskade klarade sig. Diskmaskinerna diskar tydligen alldeles för rent för att det skall vara hälsosamt! :-/

Sensmoral: Lite skit rensar magen! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.