Börjar få lite panik, huset är sålt, jag ska ut om 2 månader. Då jag bor/verkar i Stockholm duggar det inte tätt med hus som jag kan köpa/passar mig, så det lutar åt att jag hyr nått i det närmaste och spar pengarna tills nått lämpligt dyker upp. Jag kan bo i en Friggebod, bara det finns tomt, garage, förråd och gärna en verkstad :)

Men var gör man av pengarna tills det är dags ?? Som bäst idag med insättningsgaranti verkar man få 1,8% ränta, för 600.000:- får man då 9.400:- på 2 år, och då kan man ju lika bra ha pengarna i byrålådan.

Utan insättningsgaranti kan man få 10%, men det blir väl samma sak som att lägga dom i soptunnan.

Vad tror vi om framtida ekonomi ?? Nu ska vi inte prata politik, men kommer Trump hjälpa eller stjälpa världsekonomin ??

Idéer i ämnet mottages tacksamt.

Jag är ingen vidare på att hitta bra sparobjekt. Men jag tror att varianter utan insättningsgaranti är extremt högrisk.

Det är ofta finansbolag som behöver kapital för att låna ut till SMS lån och liknande. Så länge de behöver låna in pengar så ser de säkert till att sköta sig så folk vågar låna ut till dem. Men den dag de väljer (eller tvingas) sluta med sin oseriösa utlåning, så har de ju ingen anledning att betala tillbaka något av det de lånat in.

Då är det troligen bättre med en ren aktie-index fond. En viss risk, men avsevärt lägre risk än skumma finansbolag. Och en indexfond går "alltid" upp igen, risken ligger i att just när du behöver pengarna så kanske börsen ligger lågt.

Min personliga gissning är att kombinationen av Trump- Brexit och diverse andra sönderbrytande krafter i västvärlden just nu kommer att skapa en svår nedgång i den globala ekonomin, men inte just nu. Troligen kan Trump med sin stimulans mha. infrastruktursatsningar få igång en skaplig ekonomisk uppgång på kort sikt.

Investeringar är bra, men de verkar bli ofinansierade, vilket kommer att leda till problem längre fram. Protektionismen kommer att sätta djupa spår i världsekonimin, ,men det kan ta 5 - 10 år innan det slår igenom stort. Brexit kan troligen skapa spekulativ nedgång någon gång nästa år (när förhandlingarna är igång), men det ger nog ingen reel nedgång av industriexporten förrän om typ 5 år.

Sedan skall man inte underskatta de positiva effekterna av att USA stänger sina gränser, det kan innebära en rörlighet i kunskapsindustrin. Apple, Google, MIcrosoft osv. kommer antingen att tvingas flytta ut sin verksamhet ur USA, eller se sig helt omkörda av bolag i Europa och Asien, de kan inte överleva i ett stängt USA. Det kan ge ökat tryck i high tech industrin globalt, att den flyttar ut ur USA.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mikael_L
Rikard Gjersvold skrev:
Men var gör man av pengarna tills det är dags ?? Som bäst idag med insättningsgaranti verkar man få 1,8% ränta, för 600.000:- får man då 9.400:- på 2 år, och då kan man ju lika bra ha pengarna i byrålådan.
Och på två år kanske bostäderna du tycker är tänkbara stiger 300.000:- i pris, vilket gör de 9.400:- i ränta till värt mindre än noll, typ. :(

harry73
Eller så går bostadspriserna ner med 20%. Men då spelar 10tkr mer eller mindre inte heller en stor roll.

Om du vet att du behöver pengarna inom de närmsta två åren så är det nog 1.8% som är det kloka valet. Att skutta in och börja handla på sig aktier för pengar du inte kan vara långsiktig med när vi är på ATH är nog vanskligt.
Du kanske missar chansen till några procent på toppen men det är å andra sidan otrevligt när husköparpengarna försvinner om det skulle gå ner.

Om du letar efter ett lämpligt objekt att köpa så är det bankkonto som gäller. Du kan ju behöva pengarna nästa vecka.

P
Rikard Gjersvold skrev:
Var hittar du 1.8% med insättningsgaranti? Måste vara bunden ränta på flera år vilket gör det hela rätt tveksamt.

Med bolån på under 1.3% så kunde man ju annars göra en fin liten arbitragevinst.

Räntebevis känns väl rätt ok annars. Inte vansinnigt flukturerande och med skaplig avkastning. Plus att de går att sälja på marknaden. Visst, några avgifter blir det men så länge du kommer över 1.8% så är det ju inte så illa.

M
hempularen skrev:
Jag är ingen vidare på att hitta bra sparobjekt. Men jag tror att varianter utan insättningsgaranti är extremt högrisk.

Det är ofta finansbolag som behöver kapital för att låna ut till SMS lån och liknande. Så länge de behöver låna in pengar så ser de säkert till att sköta sig så folk vågar låna ut till dem. Men den dag de väljer (eller tvingas) sluta med sin oseriösa utlåning, så har de ju ingen anledning att betala tillbaka något av det de lånat in.

Då är det troligen bättre med en ren aktie-index fond. En viss risk, men avsevärt lägre risk än skumma finansbolag. Och en indexfond går "alltid" upp igen, risken ligger i att just när du behöver pengarna så kanske börsen ligger lågt.

Min personliga gissning är att kombinationen av Trump- Brexit och diverse andra sönderbrytande krafter i västvärlden just nu kommer att skapa en svår nedgång i den globala ekonomin, men inte just nu. Troligen kan Trump med sin stimulans mha. infrastruktursatsningar få igång en skaplig ekonomisk uppgång på kort sikt.

Investeringar är bra, men de verkar bli ofinansierade, vilket kommer att leda till problem längre fram. Protektionismen kommer att sätta djupa spår i världsekonimin, ,men det kan ta 5 - 10 år innan det slår igenom stort. Brexit kan troligen skapa spekulativ nedgång någon gång nästa år (när förhandlingarna är igång), men det ger nog ingen reel nedgång av industriexporten förrän om typ 5 år.

Sedan skall man inte underskatta de positiva effekterna av att USA stänger sina gränser, det kan innebära en rörlighet i kunskapsindustrin. Apple, Google, MIcrosoft osv. kommer antingen att tvingas flytta ut sin verksamhet ur USA, eller se sig helt omkörda av bolag i Europa och Asien, de kan inte överleva i ett stängt USA. Det kan ge ökat tryck i high tech industrin globalt, att den flyttar ut ur USA.
Jag är ju av tron att Trump och hans beslut kanske inte kommer gynna invånarna, iaf inte initialt. Men han är grymt skarp när det kommer till kronor och ören. Han kommer därför inte att förgöra USAs ekonomi och jag tror att han kan komma att gynna världsekonomin om han inte går bort sig riktigt ordentligt vad det gäller internationella relationer.

Lägg dem i madrassen

C
Penningmarknadsfonder i SEK som fokuserar på företagsobligationer och liknande ger dig ungefär samma ränta som ett halvskumt sparkonto men utan bindningstiden. Så det är ett alternativ om du vill ha ett par procents avkastning men ändå inte vill binda pengarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.