3 462 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Var går neutral o jord in nånstans?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Hur kopplade du?
Är ju främst vid utanpåliggande då du kan använda 3G 1,5 FKK/EKK där du kan använda blå som tändtråd.C Xcqn skrev:
Du menar att du satte gulgrön i ena X-plinten, blå i andra X-plinten och svart på ”L”?kristofer12345 skrev:
Med den kopplingen så kommer strömbrytaren inte att ha någon funktion alls mer än tre kopplingspunkter som trådarna slutar i.
Ta och lägg upp en bild på hur du kopplat.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Det är bara tillåtet under vissa förutsättningar.C Xcqn skrev:
Det skall dels vara en blå i en kabel, där ,man alltså inte kan byta tråden mot en med lämpligare färg, och bara om det inte finns någon risk för förväxling. Det där sista är ju lite luddigt.
Det vanligaste fallet där man kan tänka sig att (godkänt) använda blå tändtråd, är om du har en kabel ned från en kopplingsdosa till en brytare. I kabeln har du då typiskt blå, brun och gröngul. Då väljer man att använda den blå som tändtråd tillbaka upp till dosan. Sedan får den ha en annan färg vidare till lampan, eftersom det finns en blå nolla till lampan.
Här är ju lite luddigt. Då har man alltså en blå tändtråd, i en dosa där det också finns blå nolla. Jag tycker det finns en risk för förväxling. Men detta är ändå något som jag uppfattar att även elektriker gör vanemässigt.
Sedan är det väl bäst att påpeka att det är då den blå man kan "missbruka",. Den gröngula är helig. Gröngult får aldrig under några omständigheter användas för annat ändamål än skyddsjord.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hempularn, blå har inte alltid varit helig, den kan mycket väl ha använts som tändtråd även med FK innan färgerna blev mera uppstyrt.
Har sett en elcentral där det internt varit blå fasledare, typ 45 år sedan. Polarn som börjat på elprogrammet studsade till när han såg det.
Protte
Har sett en elcentral där det internt varit blå fasledare, typ 45 år sedan. Polarn som börjat på elprogrammet studsade till när han såg det.
Protte
Blå o jord går in i varsin sockerbit o går ihop med blå o jord på lampan ledare går in i brytare..o fungerar..? Bra?H hempularen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Rimligen går något från brytaren också. Den bruna?
Svart in, brun tändtråd och blått till blått och gulgrön till gulgrön, är det så vi ska tolka det?
Edit: nej nu har jag ju hittat på en egen färg som TS inte nämnt. Spännande att det funkar utan sluten krets...
Svart in, brun tändtråd och blått till blått och gulgrön till gulgrön, är det så vi ska tolka det?
Edit: nej nu har jag ju hittat på en egen färg som TS inte nämnt. Spännande att det funkar utan sluten krets...
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Det kan vara bra, men jag förstår inte hur du menar.
Om vi tittar på din första bild med brytaren. Den har en anslutning märkt L, två anslutningar med pilar, två anslutningar märkta X (låt oss kalla den vänstra X1, den högra X2). Oh så har den en anslutning för indikatorlampa.
Du hade 3 trådar på bilden (finns det fler?). Var har du anslutit svart, blå, och gröngul?
Om vi tittar på din första bild med brytaren. Den har en anslutning märkt L, två anslutningar med pilar, två anslutningar märkta X (låt oss kalla den vänstra X1, den högra X2). Oh så har den en anslutning för indikatorlampa.
Du hade 3 trådar på bilden (finns det fler?). Var har du anslutit svart, blå, och gröngul?
Såhär har jag kopplat se bild...H hempularen skrev:Det kan vara bra, men jag förstår inte hur du menar.
Så det du säger är att det finns en grå ledare med som vi inte ser på bilden?kristofer12345 skrev:
isåfall klarnar det ju. Då är grå tändtråd och så passerar blå och jord endast dosan vidare någonannanstans. Är det på det viset är det en fullt godkänd installation.
jag ser dock inte den gråa som du pratar om.