Hur kopplade du?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
C
Det som gör mig mest chockad är att det verkar vara fullt godkänt att använda blå som tändtråd enligt reglerna.

Hade jag sett något sådant i min vägg hade jag sett till att få den omdragen till orange, vit eller grå.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Krokben
C Xcqn skrev:
Det som gör mig mest chockad är att det verkar vara fullt godkänt att använda blå som tändtråd enligt reglerna.

Hade jag sett något sådant i min vägg hade jag sett till att få den omdragen till orange, vit eller grå.
Är ju främst vid utanpåliggande då du kan använda 3G 1,5 FKK/EKK där du kan använda blå som tändtråd.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
H hempularen skrev:
Hur kopplade du?
Jord o neutral för sig själva o svart i ledare

kristofer12345
C Xcqn skrev:

Det har jag på det flesta ställen , orange , grå eller vit

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Du menar att du satte gulgrön i ena X-plinten, blå i andra X-plinten och svart på ”L”?

Med den kopplingen så kommer strömbrytaren inte att ha någon funktion alls mer än tre kopplingspunkter som trådarna slutar i.

Ta och lägg upp en bild på hur du kopplat.

C Xcqn skrev:
Det är bara tillåtet under vissa förutsättningar.

Det skall dels vara en blå i en kabel, där ,man alltså inte kan byta tråden mot en med lämpligare färg, och bara om det inte finns någon risk för förväxling. Det där sista är ju lite luddigt.

Det vanligaste fallet där man kan tänka sig att (godkänt) använda blå tändtråd, är om du har en kabel ned från en kopplingsdosa till en brytare. I kabeln har du då typiskt blå, brun och gröngul. Då väljer man att använda den blå som tändtråd tillbaka upp till dosan. Sedan får den ha en annan färg vidare till lampan, eftersom det finns en blå nolla till lampan.

Här är ju lite luddigt. Då har man alltså en blå tändtråd, i en dosa där det också finns blå nolla. Jag tycker det finns en risk för förväxling. Men detta är ändå något som jag uppfattar att även elektriker gör vanemässigt.

Sedan är det väl bäst att påpeka att det är då den blå man kan "missbruka",. Den gröngula är helig. Gröngult får aldrig under några omständigheter användas för annat ändamål än skyddsjord.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det där låter väldigt fel. Antingen har du beskrivit det fel (för det fungerar ju), eller så skulle det inte fungera.

Men OM det är felkopplat, så kan det vara farligt, även om det verkar fungera.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Hempularn, blå har inte alltid varit helig, den kan mycket väl ha använts som tändtråd även med FK innan färgerna blev mera uppstyrt.
Har sett en elcentral där det internt varit blå fasledare, typ 45 år sedan. Polarn som börjat på elprogrammet studsade till när han såg det.

Protte

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
H hempularen skrev:
Det där låter väldigt fel. Antingen har du beskrivit det fel (för det fungerar ju), eller så skulle det inte fungera.

Men OM det är felkopplat, så kan det vara farligt, även om det verkar fungera.
Blå o jord går in i varsin sockerbit o går ihop med blå o jord på lampan ledare går in i brytare..o fungerar..? Bra?

Rimligen går något från brytaren också. Den bruna?

Svart in, brun tändtråd och blått till blått och gulgrön till gulgrön, är det så vi ska tolka det?

Edit: nej nu har jag ju hittat på en egen färg som TS inte nämnt. Spännande att det funkar utan sluten krets...

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara bra, men jag förstår inte hur du menar.

Om vi tittar på din första bild med brytaren. Den har en anslutning märkt L, två anslutningar med pilar, två anslutningar märkta X (låt oss kalla den vänstra X1, den högra X2). Oh så har den en anslutning för indikatorlampa.

Du hade 3 trådar på bilden (finns det fler?). Var har du anslutit svart, blå, och gröngul?

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Från brytaren går där en grå ledare till lampan o en svart ledare in i brytaren sedan blå till blå o jord till jord

kristofer12345
H hempularen skrev:
Det kan vara bra, men jag förstår inte hur du menar.

Om vi tittar på din första bild med brytaren. Den har en anslutning märkt L, två anslutningar med pilar, två anslutningar märkta X (låt oss kalla den vänstra X1, den högra X2). Oh så har den en anslutning för indikatorlampa.

Du hade 3 trådar på bilden (finns det fler?). Var har du anslutit svart, blå, och gröngul?
Såhär har jag kopplat se bild...

• Elkontaktanslutning med märkta ledningar och slangar till sockerbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Såhär har jag kopplat se bild...
Så det du säger är att det finns en grå ledare med som vi inte ser på bilden?

isåfall klarnar det ju. Då är grå tändtråd och så passerar blå och jord endast dosan vidare någonannanstans. Är det på det viset är det en fullt godkänd installation.

jag ser dock inte den gråa som du pratar om.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.