15 914 läst ·
162 svar
16k läst
162 svar
Var femte hushåll tar blancolån
Märkligt resonemang, ett blancolån från en bank betalar man väl själv, inte ”nån annan”. Alla bor inte i bruksorter där en lägenhet kostar 25000.R bossebyggarn skrev:Köper man något för ett blancolån så är det någon annan som betalat åt dig, det betyder inte att du gjort något som gör att du förtjänar att kunna göra köpet, tex genom tidigare sparande eller genom att kunna uppvisa plan för förmodad framtida inkomst.
Eller menar du att skumraskbankerna och SMS-lånefifflarna är kända för att ställa höga krav på motprestation för att låntagaren ska få sina pengar? Den enda motprestationen kommer senare och det är i form av skyhög ränta och andra kostnader. I en skenande bostadsmarknad där allt bara stiger kommer man undan med det. Men förr eller senenae vänder det och då är du i en dålig sits om någon annan pyntat för din lyxkonsumption som du inte hade råd med.
Och är man född på 40-talet så har man haft ett jäkla flyt. Den generationen har vuxit upp och frodats i en tid då allt bara blev bättre. Tänk, man skulle köpt sig en kåk på 60-talet.R bossebyggarn skrev:Är man relativt ny på bostadsmarknaden så har man aldrig upplevt något annat än stigande bostadspriser. Man känner sig odödlig och tror att det är så marknaden alltid ser ut. "Vi köpte minsann bostad med blancolån och det gick bra" osv. Många som är runt 30 är relativt nya på bostadsmarknaden. Många som är runt 40 är villaköpare för första gången.
Vadå "någon annan ska förse mig med pengar till en bostad jag inte jobbat ihop till"? Jag betalade tillbaka blancolånet inom ett år med egna ihoptjänade pengar. Behövde inte ens röra sparkontot som ger mer i ränta än vad blancolånet låg på för att ha råd. Det blev enklare så.R bossebyggarn skrev:Grattis. Men vad vill du ha sagt med det?
Er personliga anektot betyder nämligen absolut ingenting annat än att ni tog en stor risk och hade tur. Det är fortfarande en dålig idé eftersom det är en enorm risk man tar. De flesta inser inte heller vilken risk de tar, särskilt inte millennials och andra oinsatta som tror att bostadspriserna alltid stiger. Den dagen det smäller så smäller det ordentligt.
"Men hur ska man ha råd att köpa en lyxvilla eller flytta hemifrån till en egen 3:a om man inte har råd då, buhu". Kan man inte betala kontantinsatsen så har man inte råd. Punkt.
Lev med det och spara ihop pengar istället för att se det som en mänsklig rättighet att någon annan ska förse dig med pengar till en bostad som du inte jobbat ihop till.
Kanske blev det bättre för att de personerna kämpade och gjorde det så mycket bättre än vad det var innan..J Johan456 skrev:
Det var ju inte direkt så att de gled med...
Vet inte hur gammal du är man men farsan min är född 46 han började jobba när han var 14 år och bodde med sin bror och deras föräldrar i en 1a på 35kvadrat i masthugget i göteborg utan toalett och vatten..
Alla hansvänner var lika fattiga inte faan kallade någon masthugget för utsatt område osv eller att det var större risk att bli kriminell där..
Snarare blev de peppade att ta sig ur detta.. både farsan hans bror och vänner utbildade sig till ingenjörer lärare osv osv... de gled inte med
30+, det har jag inte sagt heller (jag har också äldre släktingar) men det går inte att jämföra ned nu. Det var mer ett svar på att någon tyckte att millenniebarn var korkade. Det är nog felaktigt, intelligensen ökar hela tiden i befolkningen… men ska vi vara ärliga, idag, de som växer upp nu föds in i ångest. Klimatet, otryggheten m.m. Det var fina år på 60- och 70-talet, den oppurtunismen som fanns finns inte idag.Myrstacken skrev:
Kanske blev det bättre för att de personerna kämpade och gjorde det så mycket bättre än vad det var innan..
Det var ju inte direkt så att de gled med...
Vet inte hur gammal du är man men farsan min är född 46 han började jobba när han var 14 år och bodde med sin bror och deras föräldrar i en 1a på 35kvadrat i masthugget i göteborg utan toalett och vatten..
Alla hansvänner var lika fattiga inte faan kallade någon masthugget för utsatt område osv eller att det var större risk att bli kriminell där..
Snarare blev de peppade att ta sig ur detta.. både farsan hans bror och vänner utbildade sig till ingenjörer lärare osv osv... de gled inte med
Våra barn är inte mer intelligenta än vad vi var och vi är inte mer intelligenta än våra föräldrar... Så snabbt går inte evolutionen tyvärr...
Däremot kan man tro det när ens barn barn är snabbare med att fixa vissa saker eller man själv kan lösa problem ens föräldrar inte kan.. detta har inget med intelligens att göra utan det har med vad du utsetts för samt inlärning..
Du tycker garanterat att din Smartphone är jätteenkel att hantera.. hade du aldrig sett en smartphone i hela ditt liv och du plötsligt fått en i handen hade du inte kunnat hantera den varken snabbare eller långsasmmare ön dina barn eller föräldrar om de utsatts för samma test..
Evolution tar mycket längre tid..
Samt att barn lär sig snabbare än vuxna osv
Givetvis finns det alltid undantag.. och det är väl dessa som för oss framåt hela tiden.
Däremot kan man tro det när ens barn barn är snabbare med att fixa vissa saker eller man själv kan lösa problem ens föräldrar inte kan.. detta har inget med intelligens att göra utan det har med vad du utsetts för samt inlärning..
Du tycker garanterat att din Smartphone är jätteenkel att hantera.. hade du aldrig sett en smartphone i hela ditt liv och du plötsligt fått en i handen hade du inte kunnat hantera den varken snabbare eller långsasmmare ön dina barn eller föräldrar om de utsatts för samma test..
Evolution tar mycket längre tid..
Samt att barn lär sig snabbare än vuxna osv
Givetvis finns det alltid undantag.. och det är väl dessa som för oss framåt hela tiden.
Du har nog fått en del om bakfoten! Jag vet INGEN som flyttat hemifrån till en trea och sett det som en rättighet! Jag har arbetskamrater i 30-års åldern som bor i ettor, sliter röven av sig för att amortera ned sina lån som dom fick hjälp av sina föräldrar för att ta. Allt för att slippa bo hemma tills dom är 30, trots att dom jobbat sedan 18-års åldern och tjänar bra med pengar.R bossebyggarn skrev:Är man relativt ny på bostadsmarknaden så har man aldrig upplevt något annat än stigande bostadspriser. Man känner sig odödlig och tror att det är så marknaden alltid ser ut. "Vi köpte minsann bostad med blancolån och det gick bra" osv. Många som är runt 30 är relativt nya på bostadsmarknaden. Många som är runt 40 är villaköpare för första gången.
Finns väl ingen som inte tar blancolån och hittar på andra lösningar för att ”dom ser det som nån jä-la rättighet”! Men hela boomersgenerationen som fått allt serverat på guldfat lever i en egen bubbla! Inflation som ätit upp alla skulder och senaste 20 årens värdeökning som gjort alla boomers med egen bostad till mångmiljonärer. Och gissa vem som betalar Bosse? Precis! Det är alla ungdomar som inte vill bo hemma innan halva livet har passerat.
Du verkar helt förblindad av din egen personliga anektot. Har du ens läst artikeln?Keiller skrev:
Vad hade hänt om bostadsmarknaden vänt? Menar du att den aldrig kan göra det?
Att sitta med ett blancolån för flera hundratusen kan på ett ögonblick sätta folk i ekonomisk kris för resten av sitt vuxna liv.
Jag pratar om att få pengana i handen vid blancolån, där krävs ingen säkehet eller motprestation annat än att kunna sms:a till rätt nummer. Någon annan löser din ekonomiska situation åt dig. För tillfället. När det gäller lån med säkerhet så krävs det att du redan på förhand uppvisar förmodad framtida betalningsförmåga. Du har alltså i viss mån jobbat för det och tagit ansvar och du får hjälp på vägen. Stor skillnad.JA”Snabbe” skrev:
Att blancolån kommer med en jävla baksmälla där folk ofta blir skuldsatta för livet, särskilt om det handlar om så stora belopp och stora risker som vid bostadsköp, tänker många inte på. Och det är precis det som artikeln handlar om.
Det finns inte gott om familjer som tjänar 60’-100’ per person. Det finns inte ens gott om enskilda personer som tjänar 60’-100’. Om du tar 80’/mån el mer så ligger 1% av befolkningen där. Att båda ligger där är naturligtvis ännu ovanligare. För att få låna 10 milj krävs en månadslön på minst 185 000.G guggen skrev:
Vem eller vilka vill du varna egentligen? Vänd dig till dem, inte till mig.R bossebyggarn skrev:
Precis min poäng, det lånas inte generellt till dessa hus utan antingen tillhör man det övre skiktet eller så har man gjort bra affärer tidigare. Men det är främst i den stora staden där dessa inkomster finns och även där (eller där dessa människor har sina sommar/vinter hus) man finner de dyra husen. Koncentrationen av höga inkomster, över tex 60', är också högst där.D Dr Jumping Jack skrev:Det finns inte gott om familjer som tjänar 60’-100’ per person. Det finns inte ens gott om enskilda personer som tjänar 60’-100’. Om du tar 80’/mån el mer så ligger 1% av befolkningen där. Att båda ligger där är naturligtvis ännu ovanligare. För att få låna 10 milj krävs en månadslön på minst 185 000.
Det är ju du som förringar det som står i artikeln, med det dåliga argumentet att det gick bra för dig.Keiller skrev:
Du bevisar bara att det som står är sant, dvs att folk som gör såhär inte inser vilken risk de tar. Att det gick bra just denna gång betyder inte att det är riskfritt eller att det är en bra idé.
"Behövde inte ens röra sparkontot som ger mer i ränta än vad blancolånet låg på för att ha råd. Det blev enklare så."
Så det tunga argumentet är alltså "det är enklare att vara rik än att vara fattig". Djupa insikter.
Men nu handlade det nog inte om att folk med feta sparkonton tar blancolån.
Visa gärna vilket institut som erbjuder högre ränta på ett riskfritt sparkonto än vad ett låneinstitut tar i ränta för ett blancolån. Det skulle nämligen vara en sensation som förändra hela den ekonomiska världsbilden.
Självklart tog jag en risk. Men det gick bra. En kalkylerad risk som inte togs lättvindigt. Och det var ungefär det jag menade med min "personliga anekdot".R bossebyggarn skrev:Det är ju du som förringar det som står i artikeln, med det dåliga argumentet att det gick bra för dig.
Du bevisar bara att det som står är sant, dvs att folk som gör såhär inte inser vilken risk de tar. Att det gick bra just denna gång betyder inte att det är riskfritt eller att det är en bra idé.
"Behövde inte ens röra sparkontot som ger mer i ränta än vad blancolånet låg på för att ha råd. Det blev enklare så."
Så det tunga argumentet är alltså "det är enklare att vara rik än att vara fattig". Djupa insikter.
Men nu handlade det nog inte om att folk med feta sparkonton tar blancolån.
Visa gärna vilket institut som erbjuder högre ränta på ett riskfritt sparkonto än vad ett låneinstitut tar i ränta för ett blancolån. Det skulle nämligen vara en sensation som förändra hela den ekonomiska världsbilden.
Det behöver inte betyda att livet tar slut i en ekonomisk härdsmälta bara för att man tar ett blancolån till handpenning av ett husköp. Hade ju varit intressant att i artikeln se vilka med blancolån som får ekonomiska problem, de som lagt det på husköp eller det stora flertalet som lagt de lånade pengarna på annat.
Det framgår heller inte av artikeln hur många blancolåntagare som gör som jag gjorde, tar ett kortfristigt blancolån. Ej heller till vilken ränta blancolånen är på. Det är ju skillnad på t.ex ett fackligt medlemslån och ett s.k sms-lån.
Redigerat: