15 824 läst ·
162 svar
16k läst
162 svar
Var femte hushåll tar blancolån
Knappast. Ingen normal inkomsttagare får 10msek i lån. Det finns gott om familjer där båda tjänar 60-100' /mån i storstäderna och runt omkring eller så har man gjort bra affärer tidigare.undine skrev:
Nja, bankerna har fortfarande vissa inkomstkrav och krav på betalningsförmåga gällande räntor som ligger betydligt över dagens nivå. Sedan tjänar många människor mycket pengar på sina arbeten idag, börsen har gått som tåget och det befintliga boendet har säkert ökat markant i värde.undine skrev:
Tragiskt bara att bostadssegregationen ökar så sjukt, känns inte som att det finns en vinnare, bara förlorare i en sån marknad. En indexerad marknad som följer typ KPI eller liknande har varit mer hälsosamt för alla. För dagens förstagångsköpare så kan man likna bostadsmarknaden som att försöka springa ikapp tåget som startar från stationen. Man lyckas spara ihop tex. 50K på ett år men bostadspriserna ökar i takten att kontantinsatsen ökar med 60K. Så det enda sättet är att ta blancolån för att hinna ifatt.
Vidare har vi en konstgjord efterfrågan på bostäder där byggandet av nya bostäder inte riktigt orkat hänga med. Jag vet att folk gapar om att bygga ”billiga hyresrätter”. Men det spelar ingen roll eftersom nya bostadsrätter säljs som smör och all nybyggnadtion friger bostäder på hyresmarknaden då det blir rörlighet. Men är efterfrågan större än tillgången, som vi själva skapat, så blir det priser därefter.
Detta uttryck jämt. Det borde möjligtvis vara Den som är satt i nettoskuld, är lite mindre fri.T TheGame skrev:Det är väll resultat pga reglerna.
Vad är värst? Blancolån eller skippa kravet på kontant insatts?
Eller att svenska folket överhuvudtaget måste leva så skuldsatta.
Fanns ett ordspråk som var nått den som lever med skulder är inte fri.
Jag kan då säga att jag tar aldrig lån än vad jag behöver.
Hitils har det varit lån på huset som jag idag får till ska mer än dubbelt upp om jag skulle sälja så jag känner mig inte orolig.
En gång tog jag ett relativt stort vågat lån för att investera på börsen. Men jag mådde så dåligt att jag betalade tillbaka det fast jag nog skulle tjänat mer om jag fortsatt
Om jag har lånat 50.000 kr men har ett vrålhus för 40M så är jag nog hyfsat fri ändå, t.ex.
Redigerat:
Inom dom kretsarna jag rör mig som benämns ”social media” så anser den stora majoriteten att man borde lära sig mer om privatekonomi, redan på högstadiet. Kunskapen om hur tex. ränta fungerar i realiteten är väldigt låg. Flera av mina kollegor på jobbet kan inte ens räkna procent. Man är mycket väl medveten om räntesatsen på bostadslånet och hur mycket man betalar i ränta varje månad, men man vet inte hur dessa hänger ihop.
Grattis. Men vad vill du ha sagt med det?Keiller skrev:
Er personliga anektot betyder nämligen absolut ingenting annat än att ni tog en stor risk och hade tur. Det är fortfarande en dålig idé eftersom det är en enorm risk man tar. De flesta inser inte heller vilken risk de tar, särskilt inte millennials och andra oinsatta som tror att bostadspriserna alltid stiger. Den dagen det smäller så smäller det ordentligt.
"Men hur ska man ha råd att köpa en lyxvilla eller flytta hemifrån till en egen 3:a om man inte har råd då, buhu". Kan man inte betala kontantinsatsen så har man inte råd. Punkt.
Lev med det och spara ihop pengar istället för att se det som en mänsklig rättighet att någon annan ska förse dig med pengar till en bostad som du inte jobbat ihop till.
Det är lite svårt att veta vad du menar med att bankerna inte tillåter "det". Om du avser finansiering av bostadsköp genom blancolån så är det många banker som uppenbarligen tillåter det. Du kommenterar nämligen en artikel som handlar om just det.Jonatan79 skrev:
Vad menar du med ”nån annan”?R bossebyggarn skrev:Grattis. Men vad vill du ha sagt med det?
Er personliga anektot betyder nämligen absolut ingenting annat än att ni tog en stor risk och hade tur. Det är fortfarande en dålig idé eftersom det är en enorm risk man tar. De flesta inser inte heller vilken risk de tar, särskilt inte millennials och andra oinsatta som tror att bostadspriserna alltid stiger. Den dagen det smäller så smäller det ordentligt.
"Men hur ska man ha råd att köpa en lyxvilla eller flytta hemifrån till en egen 3:a om man inte har råd då, buhu". Kan man inte betala kontantinsatsen så har man inte råd. Punkt.
Lev med det och spara ihop pengar istället för att se det som en mänsklig rättighet att någon annan ska förse dig med pengar till en bostad som du inte jobbat ihop till.
Är man svensk skall man ha skulder...Düsseldorff skrev:
Har en arbetskamrat som kommer från något land i mellanöstern.. minns inte vilket..
Han kom hit 95 och bryter knappt..
Han var överlycklig en dag när han kom till jobbet...
Äntligen kan jag känna mig som en riktig svensk sa han.. Nu är jag integrerad...
Vad är det som hänt frågade jag...
Jag har äntligen flera miljoner i skulder som alla er andra och köpt hus...
Inte för att vara sådan men skulle millenials dvs folk i 30-40 årsåldern vara oinsatta och mindre riskmedvetna??R bossebyggarn skrev:Grattis. Men vad vill du ha sagt med det?
Dessutom har väl folk i den åldern oftast flyttat hemifrån för länge sedan?
Är man relativt ny på bostadsmarknaden så har man aldrig upplevt något annat än stigande bostadspriser. Man känner sig odödlig och tror att det är så marknaden alltid ser ut. "Vi köpte minsann bostad med blancolån och det gick bra" osv. Många som är runt 30 är relativt nya på bostadsmarknaden. Många som är runt 40 är villaköpare för första gången.Myrstacken skrev:
Köper man något för ett blancolån så är det någon annan som betalat åt dig, det betyder inte att du gjort något som gör att du förtjänar att kunna göra köpet, tex genom tidigare sparande eller genom att kunna uppvisa plan för förmodad framtida inkomst.JA”Snabbe” skrev:
Eller menar du att skumraskbankerna och SMS-lånefifflarna är kända för att ställa höga krav på motprestation för att låntagaren ska få sina pengar? Den enda motprestationen kommer senare och det är i form av skyhög ränta och andra kostnader. I en skenande bostadsmarknad där allt bara stiger kommer man undan med det. Men förr eller senenae vänder det och då är du i en dålig sits om någon annan pyntat för din lyxkonsumption som du inte hade råd med.
Något som sätter käppar i hjulen för yngre är att även i små skitstäder så är ju bostadskön löjlig, det har byggts för lite hyresobjekt helt enkelt.R bossebyggarn skrev:Grattis. Men vad vill du ha sagt med det?
Det man ska ha klart för sig om man tar och blancolånar insatsen är att den skall bort snabbt.
Och det är inte ens lyxvillor för löjliga priset längre, det har blivit helt galna priser bara.