1 644 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Var får man tag på sten till kallmur?
Jag skulle vilja bygga en stödmur i natursten. Ca 4-6 meter lång och ca en halvmeter hög. 60 cm kanske. Var får man tag på lämplig natursten till sådant? Jag bor i Uppsala. Sprängsten i lagom storlek med lite flata sidor vore ju bra. Jag har inte hittat någon som kan leverera detta på ett vettigt sätt.
Byggde en kallmur (eller rättare sagt förlängde en befintlig kallmur) förra året i samband med att vi byggde hus.
Vi hade sprängt en hel del och körde bort ca 40 dumpers med sprängsten. Vi stod och valde ut lämpliga stenar och behöll en stor hög på tomten. Vi plockade sedan från den (med grävmaskin) när vi byggde muren och så körde vi bort de stenarna som blev över.
Det är ju jäkligt svårt att se vilka stenar som passar ihop så man behöver ha en övermängd.
Ring till företag som spränger i Uppsalaområdet. Deras kunder kan ofta behöva betala för att bli av med schaktmassor så de blir nog glada om någon tar emot. Du behöver ha gott om plats där de kan dumpa all sten för att sedan plocka ut de mest lämpliga.
Vi hade sprängt en hel del och körde bort ca 40 dumpers med sprängsten. Vi stod och valde ut lämpliga stenar och behöll en stor hög på tomten. Vi plockade sedan från den (med grävmaskin) när vi byggde muren och så körde vi bort de stenarna som blev över.
Det är ju jäkligt svårt att se vilka stenar som passar ihop så man behöver ha en övermängd.
Ring till företag som spränger i Uppsalaområdet. Deras kunder kan ofta behöva betala för att bli av med schaktmassor så de blir nog glada om någon tar emot. Du behöver ha gott om plats där de kan dumpa all sten för att sedan plocka ut de mest lämpliga.
Liknande trådar
-
Varför var det farligt att bygla nolla + jord i ett uttag vars central är av PEN typ?
El -
Var får man tag på en 44mm träborr?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Var får man tag på en fläkt till futura braskamin från 1990 ?
Värme allmänt -
Var får jag tag i rätt virke?
Hustillverkare -
Var får man tag i ett el element?
Värme allmänt