Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Var får man tag på sten till kallmur?

1. O
    Medlem · 727 inlägg
    Jag skulle vilja bygga en stödmur i natursten. Ca 4-6 meter lång och ca en halvmeter hög. 60 cm kanske. Var får man tag på lämplig natursten till sådant? Jag bor i Uppsala. Sprängsten i lagom storlek med lite flata sidor vore ju bra. Jag har inte hittat någon som kan leverera detta på ett vettigt sätt.

2. P
    Medlem · Bosarp · 1 255 inlägg

Prodigys

Medlem
    Om du inte har bråttom och det måste vara billigt kan du kolla med diverse lantbrukare i närheten, dom brukar ha överskott på sten som säkert kan skänkas.

3. T
    Medlem · 97 inlägg

TMatt

Medlem
    Byggde en kallmur (eller rättare sagt förlängde en befintlig kallmur) förra året i samband med att vi byggde hus.

Vi hade sprängt en hel del och körde bort ca 40 dumpers med sprängsten. Vi stod och valde ut lämpliga stenar och behöll en stor hög på tomten. Vi plockade sedan från den (med grävmaskin) när vi byggde muren och så körde vi bort de stenarna som blev över.

Det är ju jäkligt svårt att se vilka stenar som passar ihop så man behöver ha en övermängd.

Ring till företag som spränger i Uppsalaområdet. Deras kunder kan ofta behöva betala för att bli av med schaktmassor så de blir nog glada om någon tar emot. Du behöver ha gott om plats där de kan dumpa all sten för att sedan plocka ut de mest lämpliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.