Hej! Jag håller på att bygga en kopia av ett bord (se bild). Jag har ingen kunskap alls men på något galet vis har det inte gått åt skogen än. Nu återstår bara att montera bordet och fötterna på en träpelare, men jag har ingen som helst aning om var jag kan få tag i en sådan? Det verkar inte vara något som vanliga byggvaruhus har. Pelaren skall vara av furuträ och ca 10-12 cm i diameter. Vore jättetacksam om någon vet var jag kan köpa en sådan.

/novisjohan

• Bord under konstruktion med fokus på ej monterad central pelare av trä som ska stödja bordsskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver limträ, varför då?
Enklast är väl att be någon i bekantskapskretsen med svarv att ordna den, i ren furu eller limträ.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag är som sagt helt ny och har aldrig byggt något sådant förut, så vet inte alls vart jag ska vända mig. Tyvärr känner jag ingen i min bekantskapskrets som har svarv, och jag tänkte att någon kanske känner till var man kan köpa dessa färdiga:)

De flesta snickerier jag pratat med i stockholmsområdet är fullbokade till hösten. Men detta ska jag absolut kolla upp!

stort tack!

Om man täljer och hyvlar en fyrkantig bit först åttkantig och sedan 16-kantig och sedan rund brukar man komma väldigt nära runt. Går att göra med yxa och handhyvel. Elektrisk handhyvel snabbar upp arbetet.

Det var så som de rundade master och stänger och rår då de byggde segelfartyg. Fast då gick de ju vanligen direkt från rund stock till 8-kantigt för att inte slösa virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.