42 939 läst ·
363 svar
43k läst
363 svar
Var det meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
"Om det tidigare funnits vissa incitament att fakturera i överkant på materialet och i underkant för arbete så finns nu incitament att göra tvärtom."
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000109148/rapport201101.pdf
Där kan en del av prishöjningarna ligga,
Enligt artikel i DN har priserna höjts ca 20%, oklart hur väl underbygd den siffran är.
http://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000109148/rapport201101.pdf
Där kan en del av prishöjningarna ligga,
Enligt artikel i DN har priserna höjts ca 20%, oklart hur väl underbygd den siffran är.
http://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Det konstiga är att även om det är så här du/ni ser på hantverkare så blir de ändå inte rika... konstigt för de tar sådant jävulskt överpris enligt er och borde bada i pengar för de lurar bara sina kunder...Nimajneb skrev:
Sunt förnuft talar om för mig att vill jag inte ha några överraskningar så frågar jag innan vad det kostar. Är det viktigt för mig att det är en summa och inget rörligt får jag påtala det till den som ska utföra jobbet.
Klart det finns, sen så finns det hantverkare. De som kommer hem till dig och vill göra ett så jävla bra jobb bara möjliigt, skiter i vad du har avtalat med hans chef så länge du blir nöjd och kan se genom fingrarna vid små ändringar/extra grejer som inte påverkar för mycket.bra-byggare skrev:
De som vill att regler följs och talar om för dig att "den här fristående pelarblandaren är inge bra för den kommer bryta tätskiktet i golvet". De som inte döljer sina missar och bygger in det utan river upp om det blir fel och gör om så det blir rätt. De som kan samarbeta med de andra yrkeskategorierna och inte bara kör upp sina elrör där avloppet var tänkt att komma.
Det är skillnad mellan människor.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Ser att det finns önskemål om att stänga den här tråden. Jag raderade ett riktigt otrevligt inlägg från igår. I övrigt tycker jag att diskussionen har sansat sig, så jag avvaktar med stängning. Tänk på att diskutera sakligt.
Hoppas att alla läser -MH-s förträffliga länkar:
Hoppas att alla läser -MH-s förträffliga länkar:
-MH- skrev:
Det är väl så att "marknaden" styr priset, i det här fallet så är efterfrågan på tjänster så pass stort att de flesta kunder accepterar leverantörens pris. Att leverantören/hantverkaren ser en chans att ev. höja sina priser i samband med att efterfrågan ökar ser jag inte som speciellt onaturligt, även om jag själv som konsument självklart helst skulle vilja få del av så mycket som möjligt av rotbidrag.
Vad pratar du om? Hantverkare är ju den nya adeln.sj6 skrev:
Jag vet inte hur det ser ut i den ände av landet, men här kostar husen 3-5 miljoner och det är på uppfarterna utanför de dyraste kåkarna som hantverkarnas pickuper står (utanför arbetstid).
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Nej, jag är verkligen inte ute och svamlar, rapporterar bara ifrån verkligheten. Självklart har majoriteten av oss hantverkare som driver företag en combo av teori och praktik. Sen finns det även plats för grabbar som nästan bara kan sopa i en 4" spik på två slag.Nimajneb skrev:Snacka om att du är ute i svamlar..igen
Praktik och erfarenhet är jättebra när det handlar om att utföra givna moment effektivt, mao göra saker rätt, teoretiska tänkandet behöver du för att göra rätt saker. Kan det vara så att många av dina kompisar felar på det sistnämnda men kan utan problem dra i en 4" spik med 2 slag? (tex för att hänga upp ett badumsskåp på en kalkad vägg)
Varför tror du att dom flesta klagomålen på hantverkstjänster beror på att snickarna har gröna istf blå byxor?
Vad jag kan se så är dom flesta klagomålen pga prischocker från sk etablerade hantverkare som vägrar vara tydliga med vad saker kostar eller så handlar det om hantverkare som klåpar till sig rejält, jag har dock inte sett någon relation pris-klåpningsgrad här på forumet, möjligtvis tvärt om, högt pris -> större klåpare.
Här på forumet finns den värld som du beskriver med folk som anlitat inkompetent arbetskraft, men utanför boxen finns en verklighet där jag dagligen jobbar som egen mot privata kunder sen -94.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Skatteverkets rapport handlar väl mest om hur svart arbetskraft blivit vit.Marlen Eskilsson skrev:
En större och bredare utredning är på väg och den ska bli intressant att ta del av.
Dn-s artikel handlar mycket om Jan Pettersson uttalande angående en "justering" av timdebitering efter lång tid pressande av svart arbetskraft. Bra att han även fick någon minut i tv efter dn-s artikel.
Här är även programledaren Anders Kraft lite talesman för en del här på BH då han är lite "nojjig". Han får ett snabbt svar.
http://www.hantverkarna.se/nyheter/2011/10/3/press-priset-gar-upp-nar-svarta-jobb-blir-vita-1/
Jobbar kväll för det är svårt att få det o gå runt, kanske är en av dom snälla hantisarna.Nyfniken skrev:
Hehe, "Jag hör att du har inte har jobbat som hantverksföretagare, jag har hållit på i trettiofem år....."Thomas Lundquist skrev:Dn-s artikel handlar mycket om Jan Pettersson uttalande angående en "justering" av timdebitering efter lång tid pressande av svart arbetskraft. Bra att han även fick någon minut i tv efter dn-s artikel.
Här är även programledaren Anders Kraft lite talesman för en del här på BH då han är lite "nojjig". Han får ett snabbt svar.
Känns som att detta skulle gå att implementera på fler ställen än i TV4s studio
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Nu börjar det lukta gammal hederlig svensk avundsjuka...Nyfniken skrev:
Om en hantverkare jobbar hårt, tjänar pengar och kan köpa sig ett fint hus på solsidan, då är han genast en ful fisk...
Medans han som vinner på triss, är en jäkla skön snubbe...
Ingen hantverkare blir speciellt rik utan blod, svett och tårar... eller trissvinst...
Ständigt denna anklagelse om Jante. Vem klagar på duktiga hantverkare som gör ett bra jobb och levererar tydliga priser? :xFreddy_kruger skrev:Nu börjar det lukta gammal hederlig svensk avundsjuka...
Om en hantverkare jobbar hårt, tjänar pengar och kan köpa sig ett fint hus på solsidan, då är han genast en ful fisk...Medans han som vinner på triss, är en jäkla skön snubbe... Ingen hantverkare blir speciellt rik utan blod, svett och tårar... eller trissvinst...
Alltså problemet för hantisarna är ju att även duktiga välrenommerade firmor håller på med superdåliga metoder för att dra in sina pengar och att många hantisar här i forumet skakar på axlarna och säger att det får ju konsumenten styra upp. De metoder som hantisar har för att få in pengar skulle inte fungera i någon annan sektor.