42 945 läst ·
363 svar
43k läst
363 svar
Var det meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Verkar som vi är flera som tycker att det är precis det som är andemeningen i det du skriver. Förstår du verkligen inte innebörden av dina egna ord?Paul-Staffanstorp skrev:

Ärligt talat, snacka om att göra irrelevanta jämförelser, eller är din låtsaskompis nisse i svängen helt plötsligt en student nu också?Paul-Staffanstorp skrev:

Förstår du verkligen inte skillnaden på att anlita ett proffs via en mellanhand och att anlita ett lika eller mer kompetent proffs direkt? Det har ingenting med studenter och lärlingar att göra.Paul-Staffanstorp skrev:
För faktum kvarstår, man måste inte anlita köksleverantörens montörer för att få ett proffs, och det är fler än en som anlitat välkända köksleverantörers montörer och ändå fått klåpare. Det har vi sett exempel på här på byggahus så det räcker, och det mest förvånansvärda med det är ju att en del som här på forumet utger sig för att vara seriösa hantverkare försvarar sådana klåpare och "arbetena" de gjort, istället för att bistå eller stötta de medlemmar som tar upp sina problem här.
Anser att Thomasx gett ett eminent svar å mina vägnar. 
Det tackar man för.
Men till topic. Om det är något vi alla är överens om är att efterfrågan på hantverkstjänster ökat och därmed har priserna med rotavdraget stigit? Någon som har förslag på åtgärder för att rätta till det här? Mitt förslag är transparenta priser som krav.
Det tackar man för.
Men till topic. Om det är något vi alla är överens om är att efterfrågan på hantverkstjänster ökat och därmed har priserna med rotavdraget stigit? Någon som har förslag på åtgärder för att rätta till det här? Mitt förslag är transparenta priser som krav.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag förstår att ni som är främmande med praktik tror att ni tycker och tänker "rätt" i text. Men tyvärr för eran del så är det som så ofta väldigt långt ifrån verkligheten.thomasx skrev:Förstår du verkligen inte skillnaden på att anlita ett proffs via en mellanhand och att anlita ett lika eller mer kompetent proffs direkt? Det har ingenting med studenter och lärlingar att göra.
För faktum kvarstår, man måste inte anlita köksleverantörens montörer för att få ett proffs, och det är fler än en som anlitat välkända köksleverantörers montörer och ändå fått klåpare. Det har vi sett exempel på här på byggahus så det räcker, och det mest förvånansvärda med det är ju att en del som här på forumet utger sig för att vara seriösa hantverkare försvarar sådana klåpare och "arbetena" de gjort, istället för att bistå eller stötta de medlemmar som tar upp sina problem här.![]()
"Practice makes perfect" verkar vara främmande för er gossar. Ni som aldrig praktiserat det vi debatterar har ju uppenbart ingen aning om vad det handlar om utan skriver lite texter och gillar varandra.
Du thomasx har ju fantiserat förut bl.a i text angående luftspalt/ ekofiber, så du är knappast trovärdig hos någon.
Majoriteten av skräckexempel här på BH är lågprisalternativ där hantverkare i gröna blåställ anlitats helt utan kontroll vad vederbörande utfört för projekt innan.
Samma röda tråd har även funnits i underhållningsprogrammet fuskbyggarna, där man chansar med det låga prisalternativet.
Vilka har försvarat klåpare? Att klåparna finns kvar är bara tack vare att några anlitar dom.
För att återgå til topic så kan man ju säga att i TS fall så delas ROT-avdraget lika.
Så här: pris inna rot 2008 -375:-
om hantverkaren skulle tagit HELA rotavdraget så borde priset varit 750:- (kund hade således fortfarande betalat 375
Nu hade han höjt sitt pris till 562,5:- mao så har entrepenör tagit 187,5 och kund 187,5.
Så summa sumarum så är det i just detta fall ett 50/50 fall.......
men som sagt så anser jag att detta fallet haltar en hel del då 300 pix 2008 i min värld verkar väldigt lågt, även i gävleborg.
Men om vi tar ett fiktivt normlfall:
2008: 380:-/h
2012: 425:/h
eller är jag helt ute och cyklar här (detta avser något av ett snitt i hantverksbranchen)
Jag påstår att rot till viss del höjt priserna på hantverkstjänster helt klart och detta är helt i linje med teorierna fö utbud/efterfrågan, men att den ens är i närheten av dom 50% som i TS fall tror jag helt åt skogen, skulle spontant säga 20/80
Däremot lägger jag ingen värdering i huruvida procentfördelningen ska vara det ena eller andra utan kan bara konstatera att det styrs av utbud/efterfrågan.
Jag ställer min fråga igen: Tycker ni en hantverkare ska ta mindre betalt än vad han kan pga. ROT och säga att -ja men jag sänker min timdebitering lite för att vara hygglig?
Så här: pris inna rot 2008 -375:-
om hantverkaren skulle tagit HELA rotavdraget så borde priset varit 750:- (kund hade således fortfarande betalat 375
Nu hade han höjt sitt pris till 562,5:- mao så har entrepenör tagit 187,5 och kund 187,5.
Så summa sumarum så är det i just detta fall ett 50/50 fall.......
men som sagt så anser jag att detta fallet haltar en hel del då 300 pix 2008 i min värld verkar väldigt lågt, även i gävleborg.
Men om vi tar ett fiktivt normlfall:
2008: 380:-/h
2012: 425:/h
eller är jag helt ute och cyklar här (detta avser något av ett snitt i hantverksbranchen)
Jag påstår att rot till viss del höjt priserna på hantverkstjänster helt klart och detta är helt i linje med teorierna fö utbud/efterfrågan, men att den ens är i närheten av dom 50% som i TS fall tror jag helt åt skogen, skulle spontant säga 20/80
Däremot lägger jag ingen värdering i huruvida procentfördelningen ska vara det ena eller andra utan kan bara konstatera att det styrs av utbud/efterfrågan.
Jag ställer min fråga igen: Tycker ni en hantverkare ska ta mindre betalt än vad han kan pga. ROT och säga att -ja men jag sänker min timdebitering lite för att vara hygglig?
ROTFLThomas Lundquist skrev:Jag förstår att ni som är främmande med praktik tror att ni tycker och tänker "rätt" i text. Men tyvärr för eran del så är det som så ofta väldigt långt ifrån verkligheten.
"Practice makes perfect" verkar vara främmande för er gossar. Ni som aldrig praktiserat det vi debatterar har ju uppenbart ingen aning om vad det handlar om utan skriver lite texter och gillar varandra.
Du thomasx har ju fantiserat förut bl.a i text angående luftspalt/ ekofiber, så du är knappast trovärdig hos någon.
Majoriteten av skräckexempel här på BH är lågprisalternativ där hantverkare i gröna blåställ anlitats helt utan kontroll vad vederbörande utfört för projekt innan.
Samma röda tråd har även funnits i underhållningsprogrammet fuskbyggarna, där man chansar med det låga prisalternativet.
Vilka har försvarat klåpare? Att klåparna finns kvar är bara tack vare att några anlitar dom.
De e inte så ofta någon oliktänkande tycker att man har så starka argument att de måste ta till något helt annat oväsentligt slagträ för att helt i blindo försöka sänka trovärdigheten hos andra.
Tackar ödmjukast för den fina komplimangen! :wow:
För övrig vad gäller eko-fiber diskussionen var det tvärtom, men jag är inte förvånad om du aldrig insåg det
När det gäller teori och praktik är det lika illa i bägge fallen med både rena teoretiker och rena praktiker.
Ska man förstå helheten och de långsiktiga konsekvenserna av olika lösningar behöver man både teoretisk såväl som praktisk kunskap och erfarenhet. Särskilt många teoretiker har jag inte sett här inne på byggahus, det är mest rena praktiker å ena sidan åsså vi med både teori och praktik i bagaget å andra.
Vad menar du egentligen med "vad han kan", menar du att han "kan" höja sitt arvode som en direkt följd av ROT-avdraget och den rabatt detta ger konsumenten, eller av någon annan anledning? Att han skulle sänka sitt arvode för att ROT kommer in i bilden är det väl ändå ingen som krävt?pappskallen skrev:
Jag menar "kan" utifrån rådande marknad, mao i paritet med vad hans konkurrenter tar och hur mycket det finns att göra. det kan bero på på ROT, att konkurensen minskar av olika anledninger, att hantisen omorganiserar, osv. osv.thomasx skrev:
men att avstå en del av vinsten i något slags resonemang vem en viss subventionering eller rabatt ska tillfalla blir i mina ögon helt absurd.
Den tillfaller den den tillfaller utifrån den lära om förhållandet utbud/efterfråga som är grundbulten i vanlig ekonomilära.
men som sagt, i TS fall så har egentligen den största delen tillfallit kund då jag tycker man kunnat förutse en höjning från 2008 års priser (som dessutom kom från en väldigt låg nivå)
Ok, nu tänkte jag på TS fall och där har han ju redan höjt, men visst jag omformulerar frågan:bra-byggare skrev:
Jag ställer min fråga igen: Tycker ni en hantverkare ska ta mindre betalt än vad han kan pga. ROT och säga att -ja men jag låter bli att höja min timdebitering trots att jag kan ??
Vad blir ditt svar bra-byggare?
Ja detta håller jag med om. Självklart anpassar man sin timpenning efter det rådande kostnadsläget, ja så skulle jag själv gjort om jag drev firma. Även om ens verksamhet går bra, så är ju lite mer vinst aldrig tråkigt.pappskallen skrev:Jag menar "kan" utifrån rådande marknad, mao i paritet med vad hans konkurrenter tar och hur mycket det finns att göra. det kan bero på på ROT, att konkurensen minskar av olika anledninger, att hantisen omorganiserar, osv. osv.
men att avstå en del av vinsten i något slags resonemang vem en viss subventionering eller rabatt ska tillfalla blir i mina ögon helt absurd.
Den tillfaller den den tillfaller utifrån den lära om förhållandet utbud/efterfråga som är grundbulten i vanlig ekonomilära.
Undantaget skulle kunna vara de hantverkare/firmor som vill positionera sig på marknaden (läs: ta större marknadsandelar eller utvidga arbetsområdet) som skulle kunna behålla en lägre timpenning en tid för att nå sina mål.
Så även om ROT har haft en prisdrivande effekt så betyder det ju inte att det behöver vara något slags fusk eller medvetet manipulerande från hantverkarhåll inblandat. Eller åtminstone inte för de flesta företagen.
Hur mycket har omsättningen på hantverkstjänster mot privatpersoner gått upp sedan ROT infördes? Och då menar jag svart plus vitt?
Jag tycker hantverkarna skall ta ut så mycket de kan, så länge de är ärliga. Det gör ju jag, inte säljer jag mina tjänster eller min skog billigare för att min egenavgift/skatt har sänkts?
Hur många husägare har sänkt sin lön när lånen blivit billigare eller matmomsen sänktes?
Jag tycker hantverkarna skall ta ut så mycket de kan, så länge de är ärliga. Det gör ju jag, inte säljer jag mina tjänster eller min skog billigare för att min egenavgift/skatt har sänkts?
Hur många husägare har sänkt sin lön när lånen blivit billigare eller matmomsen sänktes?
Hur mycket har omsättningen på hantverkstjänster mot privatpersoner gått upp sedan ROT infördes? Och då menar jag svart plus vitt?
Snacka om att du är ute i svamlar..igenThomas Lundquist skrev:Jag förstår att ni som är främmande med praktik tror att ni tycker och tänker "rätt" i text. Men tyvärr för eran del så är det som så ofta väldigt långt ifrån verkligheten.
Praktik och erfarenhet är jättebra när det handlar om att utföra givna moment effektivt, mao göra saker rätt, teoretiska tänkandet behöver du för att göra rätt saker. Kan det vara så att många av dina kompisar felar på det sistnämnda men kan utan problem dra i en 4" spik med 2 slag? (tex för att hänga upp ett badumsskåp på en kalkad vägg)
Varför tror du att dom flesta klagomålen på hantverkstjänster beror på att snickarna har gröna istf blå byxor?
Vad jag kan se så är dom flesta klagomålen pga prischocker från sk etablerade hantverkare som vägrar vara tydliga med vad saker kostar eller så handlar det om hantverkare som klåpar till sig rejält, jag har dock inte sett någon relation pris-klåpningsgrad här på forumet, möjligtvis tvärt om, högt pris -> större klåpare.
Ahh, just *mitt* svar är extra intressant för dig, tackar, tackar, det var smickrande.pappskallen skrev:Ok, nu tänkte jag på TS fall och där har han ju redan höjt, men visst jag omformulerar frågan:
Jag ställer min fråga igen: Tycker ni en hantverkare ska ta mindre betalt än vad han kan pga. ROT och säga att -ja men jag låter bli att höja min timdebitering trots att jag kan ??
Vad blir ditt svar bra-byggare?
Mitt svar är att Ja, jag tycker hantverkaren ska ta mindre betalt än han kan, i.a.f. om det är en hantverkare jag funderar på att anlita.
Jag vill f.ö. att Telenor ska sänka priset på sina snabbaste mobilsurf, för jag tycker de är alldeles för dyra i dagsläget, blev det billigare skulle jag skaffa det. Jag tycker också Boxer borde sänka priset på tvillingkort så skulle jag skaffa det till sovrummet och barnens rum. För att inte tala om elpriset, jag har Vattenfall och jag tycker de också borde sänka priset eftersom jag har elpanna fortfarande och håller på och eldar med ved för att jag tycker att alla bergvärmeleverantörer är för dyra (de borde också sänka, speciellt med tanke på att en viss del kan rymmas inom ROT). Jag tankar på JET och deras dieselpris är åt h-e för högt tycker jag, det priset borde också sänkas eftersom jag inte vill byta till en bränslesnålare bil då jag tycker Volvo tar alldeles för mycket betalt för sina bilar. Nya iPhonen är på tok för dyr så den tycker jag de måste sänka priset på så att jag kan köpa en. Min nya Mac Book Pro var svindyr men den har ju redan köpt så den tycker jag de kan avvakta med att sänka priset på, men jag kommer antagligen byta åsikt när det är dags att byta den sen.
F.ö. så vill jag själv höja mina egna priser till mina kunder med tanke på att hantverkarna höjt sina priser iom ROT så ska jag ha råd att anlita dem borde jag få höja mina priser utan att kunderna klagar tycker jag.
Tyvärr tror jag inte det spelar så stor roll för priserna att jag sitter här och tycker...
Redigerat av moderator:
Ja det var ju naturligtvis inte utifrån just dig som köpare jag menade utan utifrån hantverkaren som företagare....bra-byggare skrev:
Jag tror dom flesta här anser att ett företag ska ta så mycket betalt som möjligt (som grundprincip) och det styrs givetvis av förhållandet utbud/efterfrågan.
Att en företagare ska ge avkall på sin vinst bara för att någon tycker att ROT-avdraget ska gå till det ena eller andra är i min värld helt främmande.
Vad sedan du tycker är för dyrt eller billigt är ju givetvis helt ointressant, men det är ju givet att det kan vara allt från en öl på Arlanda till mjölken på ICA.
Men som sagt det var ju givetvis inte det jag undrade.
Varför jag frågade just dig var för att du istället för att svara på frågan märkte ord.
Redigerat: