Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
pappskallen skrev:
Ja det var ju naturligtvis inte utifrån just dig som köpare jag menade utan utifrån hantverkaren som företagare....

Jag tror dom flesta här anser att ett företag ska ta så mycket betalt som möjligt (som grundprincip) och det styrs givetvis av förhållandet utbud/efterfrågan.
Att en företagare ska ge avkall på sin vinst bara för att någon tycker att ROT-avdraget ska gå till det ena eller andra är i min värld helt främmande.

Vad sedan du tycker är för dyrt eller billigt är ju givetvis helt ointressant, men det är ju givet att det kan vara allt från en öl på Arlanda till mjölken på ICA.
Men som sagt det var ju givetvis inte det jag undrade.

Varför jag frågade just dig var för att du istället för att svara på frågan märkte ord.
Jag svarade medvetet på det sättet för att jag tycker det hycklas så i dessa frågor jämt och jag gissar att det är det du också försöker påvisa. Kunderna vill betala så lite som möjligt och leverantörerna vill ha så mycket betalt som möjligt, punkt. Sen används alla möjliga bra och mindre bra argument av båda parter för att försöka påverka priserna till deras favör.

Hantverkarnas redogörelser för deras omkostnader i syfte att motivera sina priser är lika underliga som löntagaren som går in till chefen och begär högre lön för att han just tagit ett nytt stort huslån eller har en dyr bil.

Nu var ursprungsfrågan om det var meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren och den frågan går nog faktiskt att svara på utan att diskutera om hantverkaren har rätt att höja sina priser eller inte.

Enligt min åsikt var det _inte_ meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren utan till kunderna. Nu tar hantverkarna en del av kakan iaf eftersom det inte finns någon mekanism som stoppar den utvecklingen. Vill man förhindra det får väl politikerna införa prisstopp á la 90-tal på hantverkartjänster eller något annat korkat. (För att föregå de som tänkte misstolka det uttalandet och hoppa på mig, så nej, jag tycker inte prisstopp ska införas på hantverkartjänster)

bra-byggare skrev:
Hantverkarnas redogörelser för deras omkostnader i syfte att motivera sina priser är lika underliga som löntagaren som går in till chefen och begär högre lön för att han just tagit ett nytt stort huslån eller har en dyr bil.
Nja nu kommer ju oftast dessa belysanden om omkostnader EFTER att något ljushuvud försökt räkna baklänges på kostnaderna för att driva ett företag och missat typ hälften, och efter detta retat sig på att hantisen tjänar sååååå mycket pengar på dennes bekostnad. men visst i slutändan är hela den diskussionen ointressant i min värld eftersom det inte är nogåt som knd har med att göra.

bra-byggare skrev:
Nu var ursprungsfrågan om det var meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren och den frågan går nog faktiskt att svara på utan att diskutera om hantverkaren har rätt att höja sina priser eller inte.
Nja igen, så som TS inledande inlägg ser ut om man läser hela inlägget så inser man ju att denne (kanke med all rätt jag dömer inte här) mest är bitter för att Rörisen höjt sin timdebitering med motsvarande halva rotavdraget så i just det fallet är det ju 50/50 och på frågan efter om detta är skäligt så tycker åtminstone jag det, särskilt som det utgick från en i min mening låg nivå (300:-)

Skulle fortfarande vilja veta vad du tycker i frågan jag ställde tidigare:

Tycker ni en hantverkare ska ta mindre betalt än vad han kan pga. ROT och säga att -ja men jag låter bli att höja min timdebitering trots att jag kan ??

• Gilla
sj6
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Tycker ni en hantverkare ska ta mindre betalt än vad han kan pga. ROT och säga att -ja men jag låter bli att höja min timdebitering trots att jag kan ??
Du kommer få leta med kjus och lykta om du letar efter någon som tycker att hantverkaren ska ta mindre betalt än han kan.

Så nu är det nya läget att en hantverkare ska ha:
Timpenning, servicebil, hutlösa materialpåslag, verktygspåslag, milersättning, extra debitering för ej full arbetsdag och nu även halva ROT bidraget :banghead::x:thumbdown:

Hej o hå vad det går, stackars alla hantverkare.

Får en Flashback....diskuterades inte detta i en tråd som stängdes nyligen? Lika bra Marlene stänger den här med ! Ingen lär förstå eller vilja förstå vad den ena eller andra menar. Blir dessutom en ganska tråkig ton i ett annars så väldigt trevligt forum.

• Gilla
Lolle
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Så nu är det nya läget att en hantverkare ska ha:
Timpenning, servicebil, hutlösa materialpåslag, verktygspåslag, milersättning, extra debitering för ej full arbetsdag och nu även halva ROT bidraget :banghead::x:thumbdown:
.
Men lille vän, vad har du fått detta ifrån? är det någon som någonsin sagt att hantverkare SKA HA halva rot-bidraget???

Varför trollar du sönder trådarna??

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Men lille vän, vad har du fått detta ifrån?
Sorry, jag bara svarade på vad du själv skrev....

pappskallen skrev:
Rörisen höjt sin timdebitering med motsvarande halva rotavdraget så i just det fallet är det ju 50/50 och på frågan efter om detta är skäligt så tycker åtminstone jag det

Nimajneb skrev:
Sorry, jag bara svarade på vad du själv skrev....
Att det är SKÄLIGT ja (om han nu KAN göra det, det skulle kunna vara skäligt med både mer och mindre)
Inte att hantverkaren SKA ha hälften.

Snälla läs och försök att låta bli att avsiktligt missförstå.......

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Men vad tycker egentligen hantisarna. Tycker ni att det är bäst som det är? Behövs ingen förändring för priserna har inte stigit?

A
pappskallen skrev:
Skulle fortfarande vilja veta vad du tycker i frågan jag ställde tidigare:

Jag tycker jag har svarat på frågan, men okej då, jag gör ett nytt försök. Som kund tycker jag hantverkaren ska ta mindre betalt (av mig) än vad han kan och det har jag redan redovisat.

Om jag vore hantverkare skulle jag försöka ta så mycket betalt jag bara kan, om jag inte har anledning att låta bli (slippa riskera bli uthängd på något Internetforum som en gniden hantverkare som snor ROT-avdraget från mina kunder kanske skulle kunna vara en sån anledning, vad vet jag)

Redigerat av moderator:
Alla i min omgivning är nöjda med rotavdraget och mina jobb... Enda gnället om rotavdraget hittar jag här på BH.
Ser därför ingen anledning att för min del ändra på något...

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Jag tycker jag har svarat på frågan, men okej då, jag gör ett nytt försök. Som kund tycker jag hantverkaren ska ta mindre betalt (av mig) än vad han kan och det har jag redan redovisat.
Passa på nu då... Marknaden har sjunkit ihop rejält just nu...
Många har dålig beläggning just nu, då kanske du kan snacka till dig ett bra pris...

För egen del så ser det bra ut i orderböckerna...

Om det finns hantverkare som roffar åt sig ROT bidraget så kommer hela systemet att kollapsa och vi är tillbaka med svartjobb igen

Nimajneb skrev:
Om det finns hantverkare som roffar åt sig ROT bidraget så kommer hela systemet att kollapsa och vi är tillbaka med svartjobb igen
Vet inte om vi ska kalla dem för hantverkare, det brukar inte bli så bra när de är i farten,
men krimminella/fifflare/lycksökare finns lite överallt...
För de flesta hantverkare så är det tillgång och efterfrågan som styr priserna...
Samt mängden jobb du som kund kan erbjuda...
Inte tanken på att försöka blåsa sina kunder... Svårt att driva företag långsiktigt då...

A
Freddy_kruger skrev:
Passa på nu då... Marknaden har sjunkit ihop rejält just nu...
Många har dålig beläggning just nu, då kanske du kan snacka till dig ett bra pris...

För egen del så ser det bra ut i orderböckerna...
Tack för tipset, men jag försöker göra det mesta själv för jag har hört att det finns många hantverkare som gör dåliga jobb, tar hutlöst betalt, luras med materialpriser och reseersättningar och fuskar med timredovisningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.