Vad bra. Jag är en sådan att vill min kund inte att jag lägger nycken gömd som han påpeka så löser man det på ett smidigt sätt. Det nyckelskåpet som jag anvisa var ett förslag. Har du ett bättre förslag? Kunde står i centrum. Men du är nog inte egenföretagare?

Ja, förslaget var en byggcylinder , och alla får varsin nyckel,
Eller att kunden låser upp på mornarna....
Då mitt första förslag att kund inte behöver oroa sig, "vi fixar detta" förkastades...

Nu har vi inte "kunden" med oss. Men vi får kanske svar en annan dag. Hade.

Spontant är det väl byggarens verktyg som stjäls först av tjuvar på ett bygge. Därefter vitvaror men dom brukar väl levereras sent just därför. Och ansvarsfördelningen är nog solklar att det är byggarens ansvar. Så byggfirman riskerar betydligt mer än köparen om något händer.

Skadegörelse kan lika gärna ske utifrån då hjälper inga nycklar eller lås i världen.

Men visst skulle jag också känna ett visst obehag över att folk som inte har där att göra springer i mitt blivande hus. (Om jag nu var havande med hus)

P
Låt byggfirman/husleveratören stå för allt som blir stulet.
Men den dagen ni tar överhuset så se till att byta lås direkt.
Vem vet hur många nycklar som finns i omlopp. Husleverantören kanske säger att det inte finns några andra nycklar men strunt i det.. Skaffa nya ändå!! Det kommer också bli ett problem för husleverantören som måste be dig att låsa upp på dina tider och DINA villkor när dom måste göra efterarbeten. Men det är deras eget fel att dom inte kan hålla tiden!
Så gjorde vi när vi byggde förra huset..
(f-n var byggaren var arg.... :) Men det var inte mitt problem.
Leverera i tid eller stå för kostnaderna för förseningen....

Vid totalentreprenad så är det ju jag som kund, som ser det som en säkerhet att jag inte kommer in i huset. Händer det något så är det ju inte mitt fel, men vid överlåtelsedagen så ska det vara enligt avtal och allt ska funka. Samt att det sätts in de nya cylindrarna i huset, under byggtiden är det ju inte mitt hus utan husfirmans, och således deras cylindrar och nycklar som gäller.

Om det blir inbrott så gör man det lika lätt via att plocka ut en glaskassett om man vill in och sno en skruvdragare. För övrigt så brukar snickarna vara väldigt rädda om sina verktyg och ta med de dyraste och stöldbegärligaste hem.

P
Var inte så säker att man byter låscylinder vid överlämnande.
I mitt fall så var det samma lås som vi fick nycklar till senare. En arbetskollega fick däremot ny låscylinder...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.