Jag fick nyss totalt strömavbrott. Inga grannar är strömlöst. Huvudsäkringarna utanför huset ser hela ut.
På elcentralen inomhus hade huvudströmbrytaren fällt ner. När jag fäller upp den händer ingenting. Jordfelsbrytaren har inte fällt ner.
Vad är nästa steg?

• Elcentral med automatsäkringar och huvudströmbrytare, där strömbrytaren är nedfälld. Böcker syns på hylla nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Om du verkligen menar huvudströmbrytaren till den stora centralen, längst ned till vänster, så ska den inte kunna stänga av sig själv. Låter som något mekaniskt fel isf.

Finns det fler skåp inomhus som kanske ligger före? Om elmätaren sitter ute tillsammans med huvudsäkringarna och du verkligen säkerställt att säkringarna är hela, så kan moderna elmätare även fungera som huvudströmbrytare och bryta alla faser. Min fungerar t ex så och det uppmanas t o m att använda den avstängningen framför den gamla mekaniska. På min är det den nedersta av 3 eller 4 knappar som sköter det. Bolagen kan fjärrstyra den funktionen.

Förlåt, jag kan inget om el, detär den med pilen på som fällt ner.
MultiMan MultiMan skrev:
Om du verkligen menar huvudströmbrytaren till den stora centralen, längst ned till vänster, så ska den inte kunna stänga av sig själv. Låter som något mekaniskt fel isf.

Finns det fler skåp inomhus som kanske ligger före? Om elmätaren sitter ute tillsammans med huvudsäkringarna och du verkligen säkerställt att säkringarna är hela, så kan moderna elmätare även fungera som huvudströmbrytare och bryta alla faser. Min fungerar t ex så och det uppmanas t o m att använda den avstängningen framför den gamla mekaniska. På min är det den nedersta av 3 eller 4 knappar som sköter det. Bolagen kan fjärrstyra den funktionen.

• Elcentral med automatsäkringar, en brytare är nedfälld. En röd pil pekar mot den nedfällda brytaren. Böcker i hyllan under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är jordfelsbrytaren! Du har ett elektriskt fel någonstans som måste felsökas om den löser ut direkt igen. Om den aldrig ens fastnar i tillslaget läge kan den ha gått sönder och behöva bytas.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

Nu fungerar allt igen. Om den inte löser ut igen, kan jag avvakta?

A
Ja. Om den löser ut igen och inte går att återställa slå av alla minibrytare, slå på jordfelsskyddet och slå sedan på minibrytarna en åt gången tills du hittat den som orsakar felet.

Ofta är det fukt som letat sig in någonstans. Så el på utsidan är alltid misstänkt.

Det ska sitta en konsumentinstruktion för jordfelsbrytaren uppsatt på/vid centralen som säger detta och lite till men det slarvas ofta med det tyvärr.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Har du någon apparat med stav/slingelement som används sällan (tänk sällan använda grill-elementet i ugnen, eller IR-värmaren på utestället eller vattenkokaren/kaffebryggaren som inte varit inkopplad och körts den senaste året) ??

När det inte används under långa perioder kan man få läget att sanden i värmelementsröret tar upp fukt via ändarna med sina svaga men ändå existerande sorbent-egenskaper och när man sedan slår på dessa och blir heta så drivs denna fukt från den varmare mitten till den kallare ändarna och ibland så mycket att det kondenserar och blöter upp sanden i ändan tillräckligt mycket för att jordfelsskyddet skall lösas ut.

dessa kan ofta värmas torra om man kör apparaten utan jordfelsbrytare lite längre tid och sedan kan man använda dessa apparater i elsystem med jordfelsbrytare igen.

Mikael_L
A avh67f skrev:
Ja. Om den löser ut igen och inte går att återställa slå av alla minibrytare, slå på jordfelsskyddet och slå sedan på minibrytarna en åt gången tills du hittat den som orsakar felet.
Nu är det generellt inte så lätt att finna felet, utan JFB brukar lösa när man slår på en grupp som drar stor ström, men inte har något fel i sig, utan felet är i annan grupp.
Visst, någon gång händer det att det blir som du skriver, men min erfarenhet är att det är mer sällan.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det var ju lite blåsigt i helgen, man kan ju börja att spana utomhus om vinden kan ha tryckt in väta i något uttag eller belysningsarmatur.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.