Hej,

Jagska beställa in en avenbokshäck.
Tänkte beställa den i barrotad för att få ned priset lite, samt att den kommer vara nästan 80 m, vill även ha den tät så den ska planteras 4st/1m. Har ni rekommendationer på vilken sida eller leverantör man ska använda? Det kanske går bra med lite vad som? Eller finns det vissa ställen man ska undvika.

Claes Sörmland
Tänk bara på att avenbok invintrar väldigt sent. Så det blir ofta sen höstplantering, nästan vinterplantering. Ju sydligare plantskolan ligger desto senare kan de ta upp avenboken ur jorden. Av det skälet har man ofta vårplanterat avenbok, särskilt i Mellansverige. Man gräver på hösten, väntar ut vintern och vårplanterar.

Annars har jag beställt från Hortogren utan problem. Det går säkert att beställa i vilken plantshop som finns i din närhet. T o m generiska ställen som Blomsterlandet och Plantagen kan ta hem på senhösten. Jag har också beställt från Eggert Baumschule i Tyskland, fungerar också men tänk på att hösten är påtagligt senare där än i delar av Sverige.

Fundera på om du vill beställa svensk eplanta som har bakgrund i de naturliga bestånden i Skåne eller om du kan acceptera kontinentalt material. Man tänker sig att det svenska materialet har bättre genetik för vårt nordligare klimat, t ex invintrar bättre (= tidigare). Man har också selekterat materialet så att det har lite bättre toppdominans än slumpvis avenbok.

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det går bra att sätta den med lite större mellanrum dvs 30 cm (eftersom det gäller så lång sträcka). Varje planta bör käppas (stor kostnad) för att få stammen rak och fin. Tänk på att just avenbokshäck kan bli 100 år så just planteringsfasen är extra viktig. Har man fått huvudstammen rak och fin går det fint att föryngra häcken efter många år.

Avenbok kräver en del pyssel de första åren.

Jag har satt bok istället - billigare då den inte kräver att käppas - men det beror på var i landet och jordtyp.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänk bara på att avenbok invintrar väldigt sent. Så det blir ofta sen höstplantering, nästan vinterplantering. Ju sydligare plantskolan ligger desto senare kan de ta upp avenboken ur jorden. Av det skälet har man ofta vårplanterat avenbok, särskilt i Mellansverige. Man gräver på hösten, väntar ut vintern och vårplanterar.

Annars har jag beställt från Hortogren utan problem. Det går säkert att beställa i vilken plantshop som finns i din närhet. T o m generiska ställen som Blomsterlandet och Plantagen kan ta hem på senhösten. Jag har också beställt från Eggert Baumschule i Tyskland, fungerar också men tänk på att hösten är påtagligt senare där än i delar av Sverige.

Fundera på om du vill beställa svensk eplanta som har bakgrund i de naturliga bestånden i Skåne eller om du kan acceptera kontinentalt material. Man tänker sig att det svenska materialet har bättre genetik för vårt nordligare klimat, t ex invintrar bättre (= tidigare). Man har också selekterat materialet så att det har lite bättre toppdominans än slumpvis avenbok.
Tack för bra tips. Är det sämre överlevnadsodds om man planterar en planta under hösten än om man beställer den till våren? Jag har redan all jord hemma då jag beställde hem ca 24ton. De ligger nu i en hög men undrar om man ska ta och sprida ut den i det dike som vi grävt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.