23 114 läst ·
107 svar
23k läst
107 svar
Vår badrumsrenovering [med bilder]
Ja det är ju lätt att vara efterklok, men seriöst, tror ni att det skulle kunna hända något?, och hur i he_ får jag isf bort allt spackel? 
MathiasS, jag kommer att höja golvet under WC-fixturen och sedan tätskikta innan fixturen monteras, på så vis blir det ett litet fall ut på golvet om en ev. läcka uppstår, i skivorna och kaklet som hamnar framför fixturen lämnas en liten spalt längs med golvet där ev. vatten kan rinna ut, sedan är det fall på hela golvet ut mot duschutrymmet.
MathiasS, jag kommer att höja golvet under WC-fixturen och sedan tätskikta innan fixturen monteras, på så vis blir det ett litet fall ut på golvet om en ev. läcka uppstår, i skivorna och kaklet som hamnar framför fixturen lämnas en liten spalt längs med golvet där ev. vatten kan rinna ut, sedan är det fall på hela golvet ut mot duschutrymmet.
Ok, det funkar säkert det också. Jag tyckte det var tryggar att göra klart väggar och golv ink kakel och sedan ställa dit fixturen och bygga en låda som kaklas in. Det är ju dock inte ovanligt att göra något som liknar det du gör.
Nja, nu Mathias, kan jag inte hålla med digMathiasS skrev:
Funderade också på att kakla och klinka bakom, men kaklet i sig stoppar ju varken vatten eller fukt så det spelar ju egentligen ingen roll om man har det sålänge det är fullgott tätskikt bakom.
Blev ju en litet bakslag det där med spacklet, men får ju skylla mig själv när man ska hasta in på något,
trodde i min enfald att våtrumsspackel var det enda som användes i badrum.
Blev ju en litet bakslag det där med spacklet, men får ju skylla mig själv när man ska hasta in på något,
trodde i min enfald att våtrumsspackel var det enda som användes i badrum.
Så har man kommit till tätskiktet, lagom kladdigt arbete må jag säga, först tre lager ångspärr (grön) sedan ett tjockt lager Tätskikt 1, nu väntar jag på att det rosa tätskikt 1 ska torka så jag kan slabba på sista lagret tätskikt 2
Ångspärr lagd:

Brunnsmanchetten på Jafo golvbrunn, mycket smidigt montage, allt passade perfekt.

Tätskikt 1 med fiberremsor, hörn och rörmanchetter påbörjat, ganska tidsödande arbete.

Ångspärr lagd:
Brunnsmanchetten på Jafo golvbrunn, mycket smidigt montage, allt passade perfekt.
Tätskikt 1 med fiberremsor, hörn och rörmanchetter påbörjat, ganska tidsödande arbete.
Är väl medveten om valet jag gjort, men är också beredd att ta en ev. kostnad om något skulle hända.
Med tanke på alla 7000 nya regler som finns skulle jag säkert ändå inte fått ut någon ersättning från FB för att jag använt 5mm för långa spik till reglarna eller något liknande
I min värld är tätskiktet det viktiga, så länge det görs 100% så ska inget kunna hända.
Med tanke på alla 7000 nya regler som finns skulle jag säkert ändå inte fått ut någon ersättning från FB för att jag använt 5mm för långa spik till reglarna eller något liknande
I min värld är tätskiktet det viktiga, så länge det görs 100% så ska inget kunna hända.
Så var kakel och klinker äntligen beställt, som golvplatta blir det en svartgråmelerad 300x600 platta som skall läggas förskjutet, i duschnischen blir det 20x120mm mosaik på golv som följer upp på hela innerväggen i samma utförande som golvplattan.
Väggarna ska kläs med mattvit 100x400 plattor liggandes sida vid sida.
Väggarna ska kläs med mattvit 100x400 plattor liggandes sida vid sida.
Kul att följa ditt bygge. Fortsätt att fota mycket och lägga upp bilder är du snäll. Har dragit mig för mitt badrum ett par år nu (så lätt att halka in på de roligare arbetena...), men inser att jag måste vara klar senast i januari. Så jag har bestämt mig för att börja riva så jag får lite press på mig. Håller fn på att plugga reglerna och skissa layout och inköpslista. Vore intressant att höra vilken budget du har oxå. Har själv gett mig den på att keep it tok-low. Finns ju så mycket annat att spendera pengar på...
Hur som helst kul att följa ditt bygge.
Hur som helst kul att följa ditt bygge.
Jodå, kommer att bli fler bilder, hade samma problem som du, tog en jäkla tid innan man fick tummen ur, men som du säger, sen började jag riva och då har man inte så mycket att välja på 
Har satt en budget på 100K och tror att den kommer att hålla, verkar så hittils iaf.
Men så har jag å andra sidan valt en ganska dyr inredning.. där kan man spara en hel del.
Har satt en budget på 100K och tror att den kommer att hålla, verkar så hittils iaf.
Men så har jag å andra sidan valt en ganska dyr inredning.. där kan man spara en hel del.
Äntligen sista lagret tätskikt ditsmetat, det gäller att följa tillverkarens åtgångsrekomendationer för stryker man bara en gång med tätskitet täcker det inte ens i närheten så mycket som det bör, 8 strykningar totalt har det blivit nu, är lagom trött på att rolla 
Utsikt från dörren

Utbyggnaden, när tätskiktet torkat ska jag börja pula med att ställa in toalettelementet, skruva fast det och koppla in vattnet

Utsikt från dörren
Utbyggnaden, när tätskiktet torkat ska jag börja pula med att ställa in toalettelementet, skruva fast det och koppla in vattnet
Så var toalettfixturen fastskruvad och matad med vatten, himla smidig lösning med ballofixventilen och matningsanslutningen inne i tanken.
Imorn ska jag ge mig på att spika upp lite reglar och täcka fixturen med OSB och gips för att sedan smeta på lite fuktspärr på det med..

Och nej jag ska inte glömma skvallerspalten heh.
Imorn ska jag ge mig på att spika upp lite reglar och täcka fixturen med OSB och gips för att sedan smeta på lite fuktspärr på det med..
Och nej jag ska inte glömma skvallerspalten heh.
Kul med lite bilder - kämpa på!
Angående fixturen och tätskikt. Om jag fattat det rätt ställer du fixturen direkt på tätskiktet på golvet? Ett av skälen till att jag har lagt färdigt golv innan jag ställer dit fixturen är att eliminera risken för mekanisk åverkan på skiktet under fixturens fötter. Tätskiktet är tunt och fixturen rör alltid lite lite på sig när man sätter sig på holken. Vad jag vet är det inget måste att göra som jag gjort så det är förstås upp till var och en och avgöra vad som funkar.
Angående fixturen och tätskikt. Om jag fattat det rätt ställer du fixturen direkt på tätskiktet på golvet? Ett av skälen till att jag har lagt färdigt golv innan jag ställer dit fixturen är att eliminera risken för mekanisk åverkan på skiktet under fixturens fötter. Tätskiktet är tunt och fixturen rör alltid lite lite på sig när man sätter sig på holken. Vad jag vet är det inget måste att göra som jag gjort så det är förstås upp till var och en och avgöra vad som funkar.