Jag ber om lite tips med mitt Nibe värmesystem, jag har Nibe VVM 300 och Nibe Fighter 2010, jag får ett larm MS-Larm 1.

- VVM 300 startar och varnar om MS larm och det blinkar på displyen
- Det är svin kalt hemma
- Fighter 2010 startar inte alls men jag har gjort lite fynd, se bif. bilder
- Bild 1 från Fighter, säkringen står på röd, ska det vara så, jag har aldrig lagt märke till hur det var innan
- Bild 2 något reset knapp som blinkar hela tiden

Har nå några tips? Hur kan jag påbörja min felsökning eller om det behövs någon slags reset så vi kan få igång värmen hemma.

Tack på förhand för alla tips!

• Säkring på tryckets högra sida i ett elskåp, markerad med röd pil. Den står i "1" läge med röd indikator synlig, omgiven av kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reset-knapp som blinkar bredvid en belyst säkring på elektronikkortet i ett värmesystem, med anslutna kablar och en liten skärm.
    Skapa konto
  • Bild på Nibe värmesystem, display visar aktuell och önskad temperatur, inställningsratt och knappar synliga.
    Skapa konto
  • Is och frostbildning på värmepumpsrör omgiven av metallnät vid Nibe Fighter 2010.
    Skapa konto
MS-larm är att motorskyddet för kompressorn löst ut och det sitter under locket på utedelen, i bland så kan det stå i något som auto och återställer sig själv. ( men i mitt tycke inget bra ). Tryck på återställning, inget allvarligt kan hända, mer än MS löser igen. Sidan 15 i manualen
Det är en blå och Röd ( svart ) knapp på det att trycka på. Sen en lite skruv som det står auto på, den ska inte vara på auto.

• Diagram över komponenterna i utomhusenheten av en kompressor, med fokus på motorskyddet markerat med cirkel, inklusive blå och röd knapp.
    Skapa konto
  • Gilla
Gabrael
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
MS-larm är att motorskyddet för kompressorn löst ut och det sitter under locket på utedelen, i bland så kan det stå i något som auto och återställer sig själv. ( men i mitt tycke inget bra ). Tryck på återställning, inget allvarligt kan hända, mer än MS löser igen. Sidan 15 i manualen
Det är en blå och Röd ( svart ) knapp på det att trycka på. Sen en lite skruv som det står auto på, den ska inte vara på auto.
Jag ser de blåa eller röda knapparna 🙂, men jag är osäker om det är dessa de menar, menar du den röda knappen, ska man trycka när strömmen är på?

• Elcentral med exponerade kablar, en röd knapp och en gul ratt ovanför kabelanslutningar, omgiven av blå, vita och svarta kablar.
    Skapa konto
Redigerat:
G Gabrael skrev:
Jag ser de blåa eller röda knapparna 🙂, men jag är osäker om det är dessa de menar, menar du den röda knappen, ska man trycka när strömmen är på?
Nu har jag tryckt på när strömmen var av, det känns som den inte knäpper när man trycker, ska det vara så?

Jepp den blå åtrställer om det löst. Sen den säkringen som du har pil på. Slå till den, ska vara uppe. Löser den så blir det mera elektrisk felsökning.

J jonaserik skrev:
Jepp den blå åtrställer om det löst. Sen den säkringen som du har pil på. Slå till den, ska vara uppe. Löser den så blir det mera elektrisk felsökning.
Då gjorde jag så här:
- Stängde av båda inne och utedel
- Jag tryckte på den röda, återigen det känns som den inte knäpper
- Vred den blåa till M
- Väntade ett par minuter
- Starta innedelen först och sen utedelen, jag får samma larm ms larm 1 och säkringen, den löser inte.
- Nu larmet kvarstår ms larm 1
- Se bilder

Kan jag testa nåt mer? 🙂

• Elektrisk kopplingsbox med ledningar och terminaler, inklusive en testknapp och skruvanslutningar. Flera färgade kablar anslutna.
    Skapa konto
  • Elsäkring i ett elskåp med kablar och anslutningar.
Kan vara att du måste nollställa larmet i datan/displayen, finns nog uppgifter om det i manualen.

J jonaserik skrev:
Kan vara att du måste nollställa larmet i datan/displayen, finns nog uppgifter om det i manualen.
Tack för din tålamod 🙏.

Problemet kvarstår att utedelen startas inte alls och med ms larm 1 i displyen, ska jag återställa den blå knappen till auto igen? menar du att efter man återställer larmet i displayen så kan det lösa sig?

G Gabrael skrev:
Tack för din tålamod 🙏.

Problemet kvarstår att utedelen startas inte alls och med ms larm 1 i displyen, ska jag återställa den blå knappen till auto igen? menar du att efter man återställer larmet i displayen så kan det lösa sig?
Jepp händer inget med tryck på blå. så har det inte löst. Ingen ström till kompressorn är det. Inget auto. När larm kommer upp, kan det vara en spärr i datan, som blockerar start av kompressorn. Finns lite olika varinater på det med stopp.

• Gilla
Gabrael
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.