Jag ber om lite tips med mitt Nibe värmesystem, jag har Nibe VVM 300 och Nibe Fighter 2010, jag får ett larm MS-Larm 1.
- VVM 300 startar och varnar om MS larm och det blinkar på displyen
- Det är svin kalt hemma
- Fighter 2010 startar inte alls men jag har gjort lite fynd, se bif. bilder
- Bild 1 från Fighter, säkringen står på röd, ska det vara så, jag har aldrig lagt märke till hur det var innan
- Bild 2 något reset knapp som blinkar hela tiden
Har nå några tips? Hur kan jag påbörja min felsökning eller om det behövs någon slags reset så vi kan få igång värmen hemma.
Tack på förhand för alla tips!
- VVM 300 startar och varnar om MS larm och det blinkar på displyen
- Det är svin kalt hemma
- Fighter 2010 startar inte alls men jag har gjort lite fynd, se bif. bilder
- Bild 1 från Fighter, säkringen står på röd, ska det vara så, jag har aldrig lagt märke till hur det var innan
- Bild 2 något reset knapp som blinkar hela tiden
Har nå några tips? Hur kan jag påbörja min felsökning eller om det behövs någon slags reset så vi kan få igång värmen hemma.
Tack på förhand för alla tips!
MS-larm är att motorskyddet för kompressorn löst ut och det sitter under locket på utedelen, i bland så kan det stå i något som auto och återställer sig själv. ( men i mitt tycke inget bra ). Tryck på återställning, inget allvarligt kan hända, mer än MS löser igen. Sidan 15 i manualen
Det är en blå och Röd ( svart ) knapp på det att trycka på. Sen en lite skruv som det står auto på, den ska inte vara på auto.
Det är en blå och Röd ( svart ) knapp på det att trycka på. Sen en lite skruv som det står auto på, den ska inte vara på auto.
Jag ser de blåa eller röda knapparna 🙂, men jag är osäker om det är dessa de menar, menar du den röda knappen, ska man trycka när strömmen är på?J jonaserik skrev:MS-larm är att motorskyddet för kompressorn löst ut och det sitter under locket på utedelen, i bland så kan det stå i något som auto och återställer sig själv. ( men i mitt tycke inget bra ). Tryck på återställning, inget allvarligt kan hända, mer än MS löser igen. Sidan 15 i manualen
Redigerat:
Då gjorde jag så här:J jonaserik skrev:
- Stängde av båda inne och utedel
- Jag tryckte på den röda, återigen det känns som den inte knäpper
- Vred den blåa till M
- Väntade ett par minuter
- Starta innedelen först och sen utedelen, jag får samma larm ms larm 1 och säkringen, den löser inte.
- Nu larmet kvarstår ms larm 1
- Se bilder
Kan jag testa nåt mer? 🙂
Tack för din tålamod 🙏.J jonaserik skrev:
Problemet kvarstår att utedelen startas inte alls och med ms larm 1 i displyen, ska jag återställa den blå knappen till auto igen? menar du att efter man återställer larmet i displayen så kan det lösa sig?
Jepp händer inget med tryck på blå. så har det inte löst. Ingen ström till kompressorn är det. Inget auto. När larm kommer upp, kan det vara en spärr i datan, som blockerar start av kompressorn. Finns lite olika varinater på det med stopp.G Gabrael skrev:
Klicka här för att svara